Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Elements of success: Finding good practices of integration for teachers with refugee backgrounds
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/elements-of-success-finding-good-practices-of-integration-for-teachers-with-refugee-backgrounds
In this paper we present some key results of our EU project EMERGenCeS Erasmus+ which aims to find best practices in helping teachers with refugee backgrounds integrate into European Union countries. We collected data about refugee-educational initiatives and media-reported success stories from seven EU countries, looking for factors in the data that help refugees make use of their previous knowledge and find meaningful careers in their host countries. The aim of this project is to contribute new perspectives to discussions about learning in refugee integration contexts.No publisherErja Kilpeläinenrefugee integrationrefugeeintegration policyintegrationkotoutuminenpakolaisetopettajatculturally and linguistically responsive educationkielellisesti vastuullinen pedagogiikkakielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetusErasmus+European UnionEurooppamaahanmuuttokkyenglanti2021/09/08 08:28:00 GMT+2SivuRomanikielen elvyttäminen edellyttää uskoa demokratiaan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/romanikielen-elvyttaminen-edellyttaa-uskoa-demokratiaan
Romanikieli on mainittu Unescon maailman uhanalaisten kielten luettelossa. Romanien lukumääräksi on maailmanlaajuisesti arvioitu noin 20 miljoonaa, joista romanikieltä puhuu noin 10 miljoonaa ihmistä. Kieltä ei kuitenkaan opeteta kouluissa kovinkaan monessa maassa. Se siirtyy pääasiassa puhuttuna äidinkielenä vanhemmilta lapsille – tai jää siirtymättä, jolloin on vaarassa, että sen osaaminen katoaa. Romanikielen elvyttäminen vaatii konkreettisia toimenpiteitä, yhteistyötä ja uskoa demokraattiseen ajattelutapaan sekä asenteeseen. Operaatio romanikielen elvytys on Suomessa käynnistynyt.No publisherSanna RiuttanenromanikielikielenelvytysdemokratiaromanitEurooppakielitietoisuusvähemmistökielet2020/10/21 10:40:15 GMT+2SivuKielitietoista eurooppalaista opettajankoulutusta kehittämässä: projektet ”Språkmedveten undervisning i alla klassrum”
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoista-eurooppalaista-opettajankoulutusta-kehittamassa-projektet-sprakmedveten-undervisning-i-alla-klassrum-listiac
By assuring equal conditions to all students, they can achieve educational success, regardless of their first language, culture, social background, origin and age. This is the aim of the project Linguistically sensitive teaching in all classrooms (Listiac); we believe in supporting all teachers in becoming more linguistically sensitive to enable opportunities for equally successful schooling for all students in Europe. An important part of the process is to influence European initial teacher education curricula; we believe that reflection about and awareness of linguistically sensitive teaching should be better integrated during all stages of initial teacher education. The reflection should be done by teacher educators when planning individual courses, practice periods and visions and profile, by student teachers when doing their practice periods and obligatory courses, as well as by in-service teachers when supervising the student teachers.No publisherSanna RiuttanenEurooppakielitietoisuusopettajankoulutustoimintatutkimusreflektiokkyruotsi2020/05/13 10:07:00 GMT+2SivuKielitaito ja työmarkkinat – Euroopan unioni ikuisuusongelman kimpussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marras-joulukuu-2011/kielitaito-ja-tyomarkkinat-euroopan-unioni-ikuisuusongelman-kimpussa
No publisherSanna RiuttanenEurooppakielitaitotyöelämäSivuVarhaisen kielenoppimisen haasteita ja käytänteitä Euroopassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-touko-kesakuu-2012/varhaisen-kielenoppimisen-haasteita-ja-kaytanteita-euroopassa
No publisherSanna Riuttanenelinikäinen oppiminenEurooppavarhainen kielenoppiminenSivuTarinoin ja kansanlauluin potkua kulttuurintuntemukseen ja kieltenopiskeluun
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-touko-kesakuu-2012/tarinoin-ja-kansanlauluin-potkua-kulttuurintuntemukseen-ja-kieltenopiskeluun
No publisherSanna RiuttanenEurooppalastenkirjatmonikielisyysvarhainen kielenoppiminenSivuFlerspråkighet i barns vardag – En handledning för pedagoger som arbetar med små barn
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-touko-kesakuu-2012/flersprakighet-i-barns-vardag
No publisherSanna RiuttanenEurooppamonikielisyysvarhainen kielenoppiminenvarhaiskasvatuskkyruotsiSivuWaldemar Martyniukin haastattelu - The interview of Waldemar Martyniuk
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-elokuu-2010/waldemar-martyniukin-haastattelu
No publisherErja KilpeläinenEurooppaEVKhaastattelukielikoulutuspolitiikkakkyenglantiSivuKielikoulutuksen ja työmarkkinoiden kohtaaminen: kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta koulutuksen ja työmarkkinoiden dialogiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2010/kielikoulutuksen-ja-tyomarkkinoiden-kohtaaminen-kysynnan-ja-tarjonnan-epasuhdasta-koulutuksen-ja-tyomarkkinoiden-dialogiin
No publisherSanna RiuttanenEurooppapääkirjoitustyöelämäSivu