Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/ensivaikutelmat-kielitaidon-arvioinnissa
Kielitutkintoon osallistuvalla on pelissä usein korkeat panokset: kansalaisuus, työ- tai opiskelupaikka. Tästä syystä arvioinnin on tärkeää olla luotettavaa ja oikeudenmukaista. Aiempien tutkimusten valossa tiedämme, että vaikka arviointi perustuu pohdittuihin kriteereihin yksityiskohtaisine määritelmineen, arviointia ohjaavat myös erilaiset ensivaikutelmat oppijasta. Ensivaikutelmilla on merkitystä etenkin silloin, kun ne vaikuttavat/johtavat oletuksiin ja odotuksiin oppijoiden kielitaidosta. Tällainen arviointikäyttäytyminen ei kuitenkaan ole toivottavaa, koska arvioinnissa tulee aina pyrkiä objektiivisuuteen. Tässä Rikkinäistä suomea -hankkeen tutkimustuloksiin perustuvassa artikkelissa esittelemme, miten erityisesti sukupuoli vaikuttaa arviointipäätöksiin valtakunnallisen arviointijärjestelmän, Yleisten kielitutkintojen (=Yki) suomen puhumisen osakokeessa.No publisherErja KilpeläinenYleiset kielitutkinnotsuomen kielen testisuomen kielikielitaidon arviointikriteeriperusteinen arviointiarviointikriteeritensikielisukupuolikäsityksetvaikutelmatthainkieliset2022/03/23 16:01:00 GMT+2SivuSuomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittäminen Yleisissä kielitutkinnoissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/suomalaisen-viittomakielen-taitotasokuvainten-ja-arviointikriteereiden-kehittaminen-yleisissa-kielitutkinnoissa
Artikkelissa kuvaamme lyhyesti suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittämistä ja siihen liittyvää validointiprosessia Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa. Suomalaisessa viittomakielessä ei aiemmin ole ollut yhtenäisiä, teoreettisesti määriteltyjä kuvauksia viittomakielen taidon kehittymisestä. Nyt kehitetyissä taitotasokuvaimissa ja arviointikriteereissä viittomakielen taito on kuvattu kuusiportaisella asteikolla kolmessa eri osataidossa: viittomakielen ymmärtämisessä, viittomakielen itsenäisessä tuottamisessa ja viittomakielisessä keskustelussa. Kuvaimia ja kriteereitä voidaan soveltaa eri käyttötarkoituksiin, kuten kielen opetukseen, kielitaidon arviointiin tai itsearviointiin.No publisherErja KilpeläinenYleiset kielitutkinnotkielitaidon arviointiviittomakielisuomalainen viittomakielitaitotasoarviointikielitestitkielitestien kehittäminen2019/03/13 16:22:24 GMT+2SivuJaetaan kielitietoisuutta!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/jaetaan-kielitietoisuutta
No publisherErja KilpeläinenkielitietoisuusYleiset kielitutkinnotdigitalisointikorkeakoulutuskielipolitiikkatoimijuuskieltenopetuskielitietoinen opetuseduskuntavaalitkielikoulutuspolitiikkalukutaitokielitaidon arviointi2019/03/13 16:22:20 GMT+2SivuDigitaalisen koealustan pilotointi Yleisissä kielitutkinnoissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/digitaalisen-koealustan-pilotointi-yleisissa-kielitutkinnoissa
Yleiset kielitutkinnot ovat siirtymässä asteittain digitaaliseen muotoon. Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti tätä muutosprosessia sekä kerrotaan maahanmuuttajille järjestetystä digitaalisen koealustan pilotoinnista ja sen tuloksista. Pilotti toteutettiin Lahdessa kotoutumiskoulutukseen osallistuvien maahanmuuttajien kielitaidon testauksella. Heidän kielitaitonsa vaihteli kielten yleiseurooppalaisen viitekehyksen tasojen A1 ja B1 välillä. Pilotissa testattiin digitaalisen alustan toimintaa ja käytettävyyttä koulutustaustaltaan hyvin heterogeenisella osallistujajoukolla. Pilotissa haluttiin myös selvittää, vaikuttaako koneella kirjoittaminen kirjoitusnopeuteen ja tuotoksen pituuteen S2-oppijoilla.No publisherErja KilpeläinenYleiset kielitutkinnotkielitaidon arviointiarviointikielitestitkielitestien kehittäminendigitalisointi2019/03/13 16:22:28 GMT+2Sivu20 vuotta yleisiä kielitutkintoja – jo 80 000 osallistujaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/20-vuotta-yleisia-kielitutkintoja-jo-80-000-osallistujaa
No publisherYleiset kielitutkinnotkielitaidon arviointiSivuArviointi professiona: perimmäisten kysymysten äärellä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/arviointi-professiona-perimmaisten-kysymysten-aarella
No publisherSanna Riuttanenarviointikielitaidon arviointiYleiset kielitutkinnotSivuKaksi vuosikymmentä Yleisiä kielitutkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2014/kaksi-vuosikymmenta-yleisia-kielitutkintoja
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointikielitaitoYleiset kielitutkinnotSivuMikä merkitys osallistujan taustatekijöillä on menestymiseen kielitestissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/mika-merkitys-osallistujan-taustatekijoilla-on-menestymiseen-kielitestissa
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointikielitaitomaahanmuuttoS2Yleiset kielitutkinnotSivuPohjoissaamen tutkintoon osallistujien kielenkäyttötarpeet ja saamen kielen merkitys arjessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2017-1/pohjoissaamen-tutkintoon-osallistujien-kielenkayttotarpeet-ja-saamen-kielen-merkitys-arjessa
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointikielitestien kehittäminenkielitestitpohjoissaameYleiset kielitutkinnotSivu