Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Ensiapua ruotsin kielellä – Svenska nu ja SPR kouluttavat hoitoalan opiskelijoita
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/ensiapua-ruotsin-kielella-svenska-nu-ja-spr-kouluttavat-hoitoalan-opiskelijoita
Hoitoalan ammattilaiset voivat työssään kohdata potilaita, jotka haluavat palvelua ruotsin kielellä. Tutkimusten mukaan hätätilanteissa ja vakavien sairauksien hoidossa kielen tunnevaikutus on erityisen tärkeä. Svenska nu -verkosto on kehittänyt ohjelman, jossa sekä ammatillisen toisen asteen että ammattikorkeakoulujen hoitoalan opiskelijat saavat harjoitella toimimista onnettomuustilanteissa ruotsin kielellä. Suomen Punaisen Ristin ensiapukouluttajien toteuttamat oppitunnit ovat saaneet kiitosta käytännönläheisyydestään ja viestinnällisten taitojen painottamisesta.No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammatillinen koulutusruotsiruotsinopetusyhteistyö2019/05/16 12:44:09 GMT+2SivuOpettajaverkostot ja hankkeet ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen pedagogisen kehittämisen moottoreina
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/opettajaverkostot-ja-hankkeet-ammattikorkeakoulujen-kielten-ja-viestinnan-opetuksen-pedagogisen-kehittamisen-moottoreina
Ammattikorkeakoulujen kieltenopetusmaisemaa muokkaavat työelämän muuttuvat vaatimukset, nopeasti hiipivä digitalisaatio, korkeakoulujen pedagoginen autonomia, oppilaitosten monenkirjavat organisaatiomallit sekä kielten ja viestinnän opetuksen alttius säästöjen maalitauluksi. Tässä mäkisessä maisemassa ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien oma aktiivisuus työnsä kehittäjänä on ollut merkittävässä roolissa koko ammattikorkeakoulujen parikymmenvuotisen olemassaolon ajan. Kielten ja viestinnän opetusta kehitetään toisaalta pysyvissä kollegiaalisissa yhteistyöelimissä ja verkostoissa, toisaalta pedagogisissa kiihdytyshankkeissa, joilla molemmilla on oma tärkeä roolinsa.No publisherErja Kilpeläinenammattikorkeakoulutammatillinen kieltenopetuskieltenopetusamk-kieltenopettajakieltenopettajatkielten ja viestinnän opetusyhteistyöhankkeetverkostot2019/05/16 12:44:30 GMT+2SivuAre you ready to encounter foreign patients with infectious diseases? – Developing nursing students’ language skills through educational co-creation
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/are-you-ready-to-encounter-foreign-patients-with-infectious-diseases-developing-nursing-students-language-skills-through-educational-co-creation
An educational co-creation project can provide valuable information about the current needs in working life and engage students in a meaningful way thus promoting their learning outcomes significantly. The nursing students at Laurea University of Applied Sciences were involved in an educational co-creation project whose aim was to increase their knowledge of infectious diseases and to develop the contents of their language course “English for Health Care”. The project was carried out through innovative methods: a learning café and online educational material for professionals in the field. This collaboration involved the infectious diseases ward of Aurora Hospital, nursing students and lecturers at Coventry University as well as an infection prevention and control practitioner at University Hospitals Coventry and Warwickshire.No publisherErja Kilpeläinenforeign language learningammatillinen kieltenopetusammatillisesti suuntautunut kieltenopetustyöelämälähtöinen kieltenopetusvieraan kielen opetusforeign language syllabusyhteistyöopetusyhteistyöco-creationeducational co-creationEnglishenglannin kielienglannin opetusintercultural communication skillsintercultural competencekulttuuritietoisuuskkyenglanti2019/05/16 12:44:00 GMT+2SivuKielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisena-ja-taitoisena-ammattiin
No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammattikieliammattikorkeakoulutkielitietoinen opetuskielitietoisuusitseohjautuvuusamisreformiohjausteemavuosityöelämämaahanmuuttajatkielitaitokieltenopetusOpetushallitus2019/02/13 15:37:30 GMT+2SivuKieltä ja viestintää opiskellaan yhä enemmän verkossa ammatillisella toisella asteella
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielta-ja-viestintaa-opiskellaan-yha-enemman-verkossa-ammatillisella-toisella-asteella
Pohjoiskarjalainen eRiveria on keskittynyt kehittämään ja tarjoamaan yhteisten aineiden verkko-opintoja ammatillisella toisella asteella. Äidinkielen opettaja ja kieltenopettaja kertovat, miten viestintä muuttuu, kun opiskelijat ovat luokkatilan sijaan verkossa. Esimerkiksi tehtävänantojen yksiselitteisyyteen ja palautteiden sanavalintoihin on kiinnitettävä verkko-opinnoissa enemmän huomiota kuin kontaktiopetuksessa. Opiskelijat tulevat tutuiksi ja kommunikointi onnistuu verkossakin, vaikkei reaaliaikaista vuorovaikutusta opettajan ja opiskelijan välillä ole opintojen aikana välttämättä lainkaan.No publisherErja Kilpeläinenverkko-opetusammatillinen kieltenopetusammatillinen koulutusäidinkielivieraat kielettehtävänannotopetusopetusjärjestelyt2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuDoes vocationally oriented foreign language teaching meet the needs of Finnish and German vocational school students?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/does-vocationally-oriented-foreign-language-teaching-meet-the-needs-of-finnish-and-german-vocational-school-students
This article is based on upper secondary vocational school students’ interviews made in Finland and in Germany in 2016 and in 2017. The study results suggest that in both countries, English language skills are seen as the most important foreign language skills and the students would like to have more vocationally oriented English language classes with focus on authentic spoken language communication. The differences in the educational systems of the two countries might result in differences in students‘ perceptions of whether and to what extent they will actually need foreign languages in their future working life.No publisherErja Kilpeläinenvocational education and training (VET)vocationally oriented foreign language learningammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammatillinen koulutusammatillisesti suuntautunut kieltenopetusstudent needskkyenglanti2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuVastavalmistuneiden kielenopettajien ammatillinen kehittyminen ja toimijuus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2012/vastavalmistuneiden-kielenopettajien-ammatillinen-kehittyminen-ja-toimijuus
No publisherSanna Riuttanenammatillinen kieltenopetusopettajanäkökulmatutkimusSivuMonipuolisemmalla arvioinnilla kohti yhteismitallisempia arvosanoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/monipuolisemmalla-arvioinnilla-kohti-yhteismitallisempia-arvosanoja
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointiammatillinen kieltenopetusPISASivuTyöelämälähtöistä ja alakohtaista kieltenopetusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2012/tyoelamalahtoista-ja-alakohtaista-kieltenopetusta
No publisherSanna Riuttanenammatillinen kieltenopetuserityisalan kieltenopetuskieltenopetusSivuAmmatillisen ruotsin opettajat yhdessä opetusta kehittämässä yli kouluasteiden
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2017/ammatillisen-ruotsin-opettajat-yhdessa-opetusta-kehittamassa-yli-kouluasteiden
No publisherSanna Riuttanenammatillinen kieltenopetusdigitaalisuustäydennyskoulutusyhteistyöSivu