Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
The Future is Now – UAS Language Education in Transition
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/the-future-is-now-uas-language-education-in-transition
The current article discusses how the increasing student diversity and transformation of work challenge language education at the Finnish universities of applied sciences (UAS). The article highlights some administrative and pedagogical solutions that have been developed at Karelia UAS to enable the progress of diverse students towards professional competence in foreign languages necessitated by the changes in the labour market. The aim of this article is to evoke discussion on the future directions of language education in vocational higher education.No publisherErja KilpeläinenCLILintegrointidigitalisaatiodigitalisationLanguage for Specific PurposesLSPContent and Language Integrated Learningstudent diversitymoninaisuustransformation of worktyöelämäuniversity of applied sciencesUASammattikorkeakoulutkkyenglanti2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuVuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/vuorovaikutus-ja-kielenoppiminen-sosiaalisen-robotin-kanssa
Mikä sosiaalinen robotti on? Lyhyesti ilmaistuna sosiaalinen robotti on kone, teknologinen väline, jonka toiminta on sellaista, että ihmisten on mahdollista olla sen kanssa vuorovaikutuksessa (ks. mm. Breazeal 2003). Sosiaalisen robotin käytettävyyttä ja ominaisuuksia on alettu kokeilla opetuksessa ja oppimisessa. Tässä artikkelissa esittelen ensiksi, miten sosiaalisia robotteja on lähestytty tutkimuksen kohteena. Seuraavaksi esittelen lyhyesti erilaisia sosiaalisen robotin tyyppejä ja tarkastelen sosiaalisen robotin kehollisuutta sekä toimintaa yhden sosiaalisen robotin, Nao-robotin, esimerkin avulla. Käsittelen myös sitä, millainen keskustelukumppani robotti on ja miten se vaikuttaa vuorovaikutustilanteeseen. Lopuksi pohdin myös sitä, millaisia mahdollisuuksia robotti voi tuoda vieraan kielen opetukseen ja oppimiseen.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottiihminen-robotti vuorovaikutuslapsi-robotti vuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenvuorovaikutustutkimusvuorovaikutusluokkahuonekieltenopetusrobotitkielentutkimuskielenoppiminenkehollisuusdigitalisaatiotekoäly2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKielessä kiinni – tässä ja nyt!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/kielessa-kiinni-tassa-ja-nyt
No publisherErja Kilpeläinenkannanottoteknologiarobotitdigitalisaatiokielenoppiminenkieltenopetus2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuAikuinen(kin) tarvitsee monenlaista kirjoittamista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/aikuinenkin-tarvitsee-monenlaista-kirjoittamista
Lukutaitoa on tutkittu pitkään monista eri näkökulmista, ja säännöllisesti saamme lukea mediassa laajojen lukutaitotutkimusten tuloksista. PIRLS- ja PISA-tutkimukset kertovat suomalaislasten ja -nuorten lukutaidosta kansainvälisessä vertailussa (Mullis, Martin, Foy & Hooper 2017; OECD 2019a), ja PIAAC-tutkimus antaa tietoa työikäisten aikuisten luku- ja digitaidoista (OECD 2019b). Kirjoittaminen on tutkimuksissa jäänyt lukutaitoa vähäisemmälle huomiolle (Kauppinen, Pentikäinen, Hankala, Kulju, Harjunen & Routarinne 2015), eikä edes lasten ja nuorten kirjoitustaitoa ja kirjoittamista ole tutkittu siinä määrin kuin lukutaitoa. Aikuisten kirjoittaminen on jäänyt tekstitaitotutkimuksen marginaaliin. Aikuisten kirjoittamiseen kohdistuvasta tutkimuksesta ei myöskään ole tehty systemaattista katsausta. Tässä artikkelissa keskitymme erityisesti aikuisten kirjoittamiseen ja muuttuviin kirjoitustaitotarpeisiin Suomessa. Tuomme esiin, miten käsitys kirjoittamisesta on muuttunut ja miten moninainen rooli kirjoittamisella on aikuisten arjessa. Lopuksi tarjoamme lukijoille mahdollisuuden osallistua tutkimukseen, jossa tarkastellaan aikuisten kirjoittamista ja kirjoitustaitotarpeita digitalisoituvassa Suomessa.No publisherErja Kilpeläinenkirjoittaminenkirjoittamisen opetusaikuisetyhteiskuntamuutosdigitalisaatio2021/12/01 10:54:17 GMT+2SivuSaavutettavuutta kaikille? Viitottujen verkkotekstien laatu ja käytettävyys viittomakielten elinvoimaisuuden ja kielenoppimisen näkökulmasta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/saavutettavuutta-kaikille-viitottujen-verkkotekstien-laatu-ja-kaytettavyys-viittomakielten-elinvoimaisuuden-ja-kielenoppimisen-nakokulmasta
Viime aikoina on keskusteltu viittomakielisten ja viittomakielelle tulkattujen verkkotekstien laadusta. Viittomakieliset ovat kokeneet, että viitottujen verkkotekstien laatu vaihtelee paljon. Viitottuja verkkotekstejä käytetään monissa paikoissa kielenopetustyössä, kirjastoissa ja eri medioiden saavutettavuuden kehittämistyössä. Käsittelin maisterintutkielmassani (2021) viitottujen verkkotekstien laatua tekstien käytettävyyden ja kieliasiantuntijoiden näkökulmista. Millainen rooli on kuuroilla, äidinkielisillä kieliammattilaisilla, kääntäjillä ja tulkeilla pienissä viitotuissa vähemmistökielissä?No publisherErja Kilpeläinensuomalainen viittomakielisuomenruotsalainen viittomakieliviittomakieliviittomakielen opetusviittomakielisetsaavutettavuusverkkotekstitlaatukäytettävyyskielenoppiminenviitotut tekstitdigitalisaatio2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuITK2016-konferenssi, 13.–15.4.2016 Hämeenlinna
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/itk2016-konferenssi-13-15-4-2016-hameenlinna
No publisherdigitalisaatiodigitaalisuuspedagogiikkaSivuSelvitys perusopetuksen digitalisaatiosta valmistunut
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/selvitys-perusopetuksen-digitalisaatiosta-valmistunut
No publisherperusopetusdigitalisaatiooppimisympäristövirtuaaliset oppimisympäristötselvitysraporttiSivuViihdepeleillä digiloikka kielten oppimiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/viihdepeleilla-digiloikka-kielten-oppimiseen
No publisherSanna Riuttanendigiloikkadigitalisaatiokoulutusopetuspelioppiminensähköiset oppimateriaalitvirtuaaliset oppimisympäristötSivuUskonvahvistusta suomalaiselle koulutukselle! Pasi Sahlberg ja kuudes Kari Sajavaara -muistoluento
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2016/uskonvahvistusta-suomalaiselle-koulutukselle-pasi-sahlberg-ja-kuudes-kari-sajavaara-muistoluento
No publisherSanna Riuttanendigitalisaatiokoulutuksellinen tasa-arvoKari Sajavaara -muistoluentooppimistuloksetPISASivu