Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kieliparlamentti 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2012
No publisherKieliparlamenttielinikäinen oppiminenkielenoppiminenkieltenopetus2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKielisalkun uusi tuleminen perusopetuksen vuosiluokille 1–6
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/kielisalkun-uusi-tuleminen-perusopetuksen-vuosiluokille-1-6
Eurooppalainen kielisalkku (EKS) on eurooppalaisena yhteistyönä suunniteltu työkalu toiminnallisen, oppijakeskeisen ja itseohjautuvan kielten opiskelun suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen. Suomalaisesta EKS-versiosta on ollut vuodesta 2012 saatavilla sähköinen perusopetuksen käyttöön suunniteltu kielisalkkuversio oheismateriaaleineen. Kielisalkkutyöskentelyn käyttöönotto ja hyödyntäminen ovat kuitenkin jääneet toivottua vähäisemmiksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014) sekä siihen liittyvässä varhennettua kieltenopetusta koskevassa päivitysosassa (Opetushallitus 2019) kielisalkku mainitaan yhtenä suositeltavana työvälineenä kielikasvatuksessa. Tuoneeko tämä vähitellen uutta myötätuulta kielisalkkutyöskentelyn käyttöönotolle peruskoulussa? Tai lisääntyykö kielisalkun käyttö, kun Opetushallituksen koordinoimana vuonna 2020 toteutettava nykyisten kielisalkkumateriaalien päivitystyö on valmis? Tässä artikkelissa esittelemme kolmen kuvion avulla kielisalkkua ja sen käyttöä erityisesti vuosiluokkien 1–6 näkökulmista.No publisherErja KilpeläinenEurooppalainen kielisalkkutoiminnallinen kielitaitotoiminnallisuusmonikielisyysmonikulttuurisuuselinikäinen oppiminen2020/03/25 10:38:11 GMT+2SivuTyöelämään kielitaitoisina ja itseohjautuvina – englannin monimuoto-opetuksen tarkastelua ammattikorkeakoulussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/tyoelamaan-kielitaitoisina-ja-itseohjautuvina-englannin-monimuoto-opetuksen-tarkastelua-ammattikorkeakoulussa
Tarkastelen tässä väitöskirjaani (Siekkinen 2017) pohjautuvassa artikkelissa monimuoto-opetuksen käyttöä Jyväskylän ammattikorkeakoulun englannin opetuksessa ja sen mahdollista vaikutusta opiskelijoiden itseohjautuvuuteen ja kielitaidon kehittymiseen. Monimuoto-opetuksella tarkoitetaan yhdistettyä lähi- ja itsenäistä opiskelua. Vertailen lukion suorittaneiden ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneiden peruskoulupohjaisten opiskelijoiden oppimistuloksia ja itseohjautuvuutta. Aihe kiinnosti, koska olen toiminut englannin opettajana sekä lukiossa että ammatillisella puolella kauppaoppilaitoksessa. Ammattikorkeakouluopintoihin jatketaan sekä lukioista että ammatillisista oppilaitoksista.No publisherErja Kilpeläinenmonimuoto-opetusmonimuoto-opiskeluitseohjautuvuusammattikorkeakoulutammatillinen kielitaitoenglannin kielielinikäinen oppiminen2019/02/13 15:38:00 GMT+2Sivu”Liike-englantia olen oppinut työelämässä” – Muulla tavoin hankittu kieliosaaminen näkyväksi korkeakouluopinnoissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2012/muulla-tavoin-hankittu-kieliosaaminen-nakyvaksi-korkeakouluopinnoissa
No publisherSanna RiuttanenAHOTelinikäinen oppiminenkorkeakoulutusSivuVarhaisen kielenoppimisen haasteita ja käytänteitä Euroopassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-touko-kesakuu-2012/varhaisen-kielenoppimisen-haasteita-ja-kaytanteita-euroopassa
No publisherSanna Riuttanenelinikäinen oppiminenEurooppavarhainen kielenoppiminenSivuMinä osaan, sinä tunnistat – yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä englannin kieli- ja viestintäosaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/mina-osaan-sina-tunnistat-yliopisto-opiskelijoiden-kasityksia-englannin-kieli-ja-viestintaosaamisen-tunnistamisesta-ja-tunnustamisesta
No publisherAHOTelinikäinen oppiminenerityisalojen kieli- ja viestintäosaamineninformaali oppiminennon-formaali oppiminenosaamisen tunnistaminenSivuKieliverkoston kannanotto ”Elinikäisen kielenoppimisen avaimet” – ”Nycklar till livslång språkinlärning” – ”Keys to Lifelong Language Learning” julkaistu
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliverkoston-kannanotto-elinikaisen-kielenoppimisen-avaimet-julkaistu
No publisherelinikäinen oppiminenkielenoppiminenkielenopetuskieltenopetus1englanti1ruotsiSivu