Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Aktivoiva kielten opetus roolipelien avulla: kokemuksia italian kielen alkeiskurssista yliopistolla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/aktivoiva-kielten-opetus-roolipelien-avulla-kokemuksia-italian-kielen-alkeiskurssista-yliopistolla
Yliopiston kielikeskuksen tavoitteisiin kuuluu opiskelijoiden valmistaminen työmarkkinoille, joilla hakijoilta vaaditaan monipuolista kielitaitoa. Monipuoliseen kielitaitoon ei kuulu pelkästään mahdollisimman monien kielten osaaminen, vaan myös ns. kielellä toimiminen eli taito käyttää kieltä moninaisissa viestintätilanteissa. Korkeakoulujen kieltenopettajien on siis syytä pyrkiä vuorovaikutukselliseen, viestintätaitoja vahvistavaan opetukseen – ja tämä tavoite ei kuulu pelkästään pakollisten kieliopintojen vastuuopettajille, vaan se pätee kielikeskusten koko kurssitarjontaan. Erilaiset aktivoivat opetusmenetelmät ja työkalut tarjoavat hyviä vaihtoehtoja perinteiselle oppikirjapainotteiselle opetukselle.No publisherSanna Riuttanenitalian kieliaktivoiva opetusflipped learningroolipelikielikeskusvieraiden kielten opetusalkeiskurssi2020/02/11 10:23:07 GMT+2SivuPedagoginen viitekehys ohjaamassa kielikeskuksen kieli- ja viestintäkoulutusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2012/pedagoginen-viitekehys-ohjaamassa-kielikeskuksen-kieli-ja-viestintakoulutusta
No publisherSanna Riuttanenkieli- ja viestintäkoulutuskielikeskuskorkeakoulutuspedagoginen viitekehysSivu”Tillsammans förstod vi varandra” – om samarbetet i kursen i det andra inhemska språket mellan Vasa universitet och Åbo Akademi i Vasa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2012/tillsammans-forstod-vi-varandra
No publisherSanna RiuttanenkielikeskusopetusyhteistyötandemkkyruotsiSivuYliopiston kielikeskuksen ruotsin opetusta kehittämässä: tavoitteet, käytänteet ja oppimisympäristöt
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2013/yliopiston-kielikeskuksen-ruotsin-opetusta-kehittamassa-tavoitteet-kaytanteet-ja-oppimisymparistot
No publisherSanna Riuttanenkielikeskuskorkeakoulutusopetuksen kehittäminenruotsin kieliSivuTyöelämässä ei pärjää ilman monipuolisia kommunikointi- ja kulttuuritaitoja – miten Jyväskylän yliopiston kielikeskus vastaa näihin haasteisiin?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2010/tyoelamassa-ei-parjaa-ilman-monipuolisia-kommunikointi-ja-kulttuuritaitoja-miten-jyvaskylan-yliopiston-kielikeskus-vastaa-naihin-haasteisiin
No publisherSanna Riuttanenkielikeskuskorkeakoulutustyöelämälähtöinen kieltenopetusSivuKorkeakoulutetut monikielisiä ja aidosti kansainvälisiä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2011/korkeakoulutetut-monikielisia-ja-aidosti-kansainvalisia
No publisherSanna RiuttanenkansainvälisyyskielikeskuskorkeakoulutusSivuYliopistojen kielikeskukset – monikielisyys ja muuttuvat toimintaympäristöt
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2017-2/yliopistojen-kielikeskukset-monikielisyys-ja-muuttuvat-toimintaymparistot
No publisherSanna Riuttanenkielikeskuskielikoulutuspolitiikkakielikoulutusmuutosrakenteellinen kehittäminenviestintä- ja kielitaitoviestintä- ja kieliopinnotyliopistojen kielikoulutusyliopistotSivu