Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus
Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktion ominaisluonnetta kunnioittaen. Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan menetelmiä, jotka yhdistävät fiktiivisten tekstien yksilöllisen merkityksenmuodostuksen, taidelähtöisen toiminnan ja lukukokemusten sekä sanataiteen tuottaman mielihyvän ja nautinnon. Nämä ovat myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatun monilukutaidon (L4) kivijalkoja. Opetuskokeilujen tavoitteena on väistellä konventionaalisia tekstien tulkintoja ja opetusratkaisuja sekä antaa tilaa oppilaille lukijoina.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetuskielitietoisuuskirjallisuusäidinkieli ja kirjallisuuskirjallisuuskasvatuspedagogiset käytänteetpedagogiikkataidelähtöiset menetelmätlukutaitolukeminen2020/05/13 10:08:05 GMT+2SivuMiten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? – Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/miten-oppikirjat-tukevat-oppijan-kielitietoista-toimintaa-kielitietoisuus-kuperan-arviointi-ja-tutkimushankkeen-oppikirja-aineistossa
Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA on Helsingin yliopistossa vuosina 2019–2020 toimiva hanke, joka jakautuu kahteen osaan: materiaalihankkeeseen ja arviointi- ja tutkimushankkeeseen. Molempien osahankkeiden tavoitteena on tuottaa tutkimusperustaisia työkaluja, joilla kehittää ja arvioida koulun kulttuuriseen, katsomukselliseen ja kielelliseen moninaisuuteen liittyviä toimintatapoja erityisesti perusopetuksessa. Hanketta rahoittaa Opetushallitus. Tässä artikkelissa avaamme KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen lähtökohtia ja kysymyksenasetteluja. Hankkeen tutkimustavoitteet ovat laajat, joten tässä artikkelissa keskitymme niistä yhteen: oppikirjojen kielitietoisuuden analyysiin ja arviointiin. Pohdimme tutkimusteemaa ja asetamme joitakin tavoitteita, joilla voidaan edistää niin oppimateriaalien kielitietoista käyttöä opetuksessa kuin kielitietoisen oppimateriaalin tuottamista.No publisherErja Kilpeläinenoppikirjatutkimusoppikirjattiedonalojen kieletkielitietoinen opetuskielitietoisuusmonikielinen pedagogiikkapedagogiikka2020/05/13 10:08:50 GMT+2SivuAineenopettajaopiskelijat rakentamassa pedagogista kielitietoa kollaboratiivisesti
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/aineenopettajaopiskelijat-rakentamassa-pedagogista-kielitietoa-kollaboratiivisesti
Kielitietoinen opetus on väline kaikkien oppijoiden osallistamiseksi eri tiedonalojen oppimisprosessiin. Kielitietoisen pedagogiikan käytänteitä on tarpeen kehittää niin kentällä kuin opettajankoulutuksessakin. Kieli-ihmiset eivät voi omia kielitietoista opetusta, vaan sen kehittely ja aito toteuttaminen vaativat oppiainerajat ylittävää yhteistyötä.No publisherSanna Riuttanenmonikieliset oppijatkielitietoinen opetuskielitietoisuusmaahanmuuttajaoppilaatpedagoginen kielitietoopettajankoulutus2020/02/11 10:22:47 GMT+2SivuJaetaan kielitietoisuutta!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/jaetaan-kielitietoisuutta
No publisherErja KilpeläinenkielitietoisuusYleiset kielitutkinnotdigitalisointikorkeakoulutuskielipolitiikkatoimijuuskieltenopetuskielitietoinen opetuseduskuntavaalitkielikoulutuspolitiikkalukutaitokielitaidon arviointi2019/03/13 16:22:20 GMT+2SivuArkikielestä oppiainekohtaiseen kieleen: Euroopan nykykielten keskuksen kielitietoisuuden kehittämishanke 2016–2019
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/arkikielesta-oppiainekohtaiseen-kieleen-euroopan-nykykielten-keskuksen-kielitietoisuuden-kehittamishanke
Euroopan nykykielten keskuksen (European Centre for Modern Languages, ECML) vuosien 2016–2019 ohjelmakauden teemana on ollut Kielet oppimisen ytimessä. Ohjelmakauden kahdeksasta kehittämishankkeesta yksi, Kielitietoisuuden kehittäminen sisältöaineiden oppitunneilla, on keskittynyt kielitietoisuuden kehittämiseen sisältöaineiden tunneilla. Hankkeen kohderyhmänä ovat 12–13-vuotiaita maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettavat opettajat, ja sen tavoitteena on tuottaa sisältöaineiden opettajille työkaluja, joilla he voivat suunnitella entistä kielitietoisempaa opetusta ja siten tukea kielen kanssa kamppailevia oppilaitaan.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoinen opetuskielitietoisuusoppiaineiden kieletoppiaineetkielellinen tukisisältöaineet2019/03/13 16:22:33 GMT+2SivuKielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisena-ja-taitoisena-ammattiin
No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammattikieliammattikorkeakoulutkielitietoinen opetuskielitietoisuusitseohjautuvuusamisreformiohjausteemavuosityöelämämaahanmuuttajatkielitaitokieltenopetusOpetushallitus2019/02/13 15:37:30 GMT+2SivuJälkiä häivytetystä kieliopista – opettajien näkemyksiä kieliopin opettamisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/jalkia-haivytetysta-kieliopista-opettajien-nakemyksia-kieliopin-opettamisesta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) äidinkielen ja vieraiden kielten opetukseen tarjoillaan kielitietoa ja kielitietoisuutta ja niiden varjossa rakenteita ja käsitteitä, mutta kieliopista vaietaan. Silti kielioppi elää omaa elämäänsä paitsi arjessa myös kouluopetuksessa – eri merkityksissään, kuten ilmeni ala- ja yläkoulun opettajille tekemässämme kyselyssä. Esitämme tässä muutamia kyselyjemme tuloksia ja niiden herättämiä ajatuksia sekä ehdotamme kieliopille arvon palauttamista.No publisherErja Kilpeläinenkielioppikielitietokielitietoisuusperusopetuskielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetus2018/05/09 10:09:18 GMT+2SivuKielet, kielikasvatus ja kielitietoisuus – politiikkaa, käytänteitä ja kehittämistarpeita
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/kielet-kielikasvatus-ja-kielitietoisuus-politiikkaa-kaytanteita-ja-kehittamistarpeita
No publisherErja Kilpeläinenkielikasvatuskielitietoisuusmonikielisyyskielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskielitietokielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetuslimittäiskielisyystranslanguagingmultilingualismkielioppikriittinen lukutaitokielipolitiikkamonikielinen koulukaksikielisyys2018/05/09 10:08:00 GMT+2SivuMonikielisyysseminaari 2.–3.5.2018 Turussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/monikielisyysseminaari-turussa
No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyystutkimuskielitietoinen opetuskielitietoisuusmonikulttuurisuus2018/04/04 13:50:00 GMT+2TapahtumaMaahanmuuttajat opetusryhmässäni, 16.2.2017 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/maahanmuuttajat-opetusryhmassani-16-2-2017-helsinki
No publisherErja Kilpeläinenmaahanmuuttajatkielitietoinen opetuskielitietoisuusopettajat2017/02/16 17:05:00 GMT+2SivuKielitietoinen opetus – täydennyskoulutusta Helsingissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/kielitietoinen-opetus-taydennyskoulutusta-helsingissa
No publisherkielitietoinen opetustäydennyskoulutusluokanopettajataineenopettajatmonikieliset lapsetSivuKoulutus kieli- ja kulttuuritietoisesta opetuksesta alkaa Turun yliopistossa – hae nyt!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/kieli-ja-kulttuuritietoinen-opetus-koulutus-alkaa-turun-yliopistossa-hae-nyt
No publisherkoulutuskielitietoisuuskielitietoinen opetussuomi toisena kielenäSivuSeminaari kieli- ja kulttuuritietoisesta opetuksesta Turun yliopistossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/seminaari-kieli-ja-kulttuuritietoisesta-opetuksesta-turun-yliopistossa
No publisherkielitietoinen opetuskielitietoisuusmonikielisyysmonikulttuurisuuskärkihankeopettajankoulutusSivuECML:n uudessa julkaisussa kielitaitokuvaimia kielitietoiseen opetukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/ecmln-uudessa-julkaisussa-kielitaitokuvaimia-kielitietoiseen-opetukseen
No publisherkielitaitokielitietoinen opetusSivu