Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Näin rakentuu kieliaiheinen pakopeli
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/nain-rakentuu-kieliaiheinen-pakopeli
Pakopeli tai pakohuonepeli voi tuoda kielten oppimiseen ainutlaatuista viihdettä ja imua. Pakopelin rakentaminen opetuskäyttöön edellyttää toteuttajaltaan jonkin verran vaivannäköä, mutta lopputulos palkitsee. Tässä artikkelissa kolme virtuaalisen, monikielisen pakopelin luonutta Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen työntekijää kertoo, mitä kannattaa ottaa huomioon pelin suunnittelussa ja toteutuksessa.No publisherErja Kilpeläinenkielten opettaminenkieltenopettaminenkielten oppiminenkieltenoppiminenmonikielisyyspakopeli2022/09/07 14:32:00 GMT+2SivuVarhaiskasvatusmessut 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/varhaiskasvatusmessut-2012
No publishervarhaiskasvatusS2suomi toisena kielenämonikielisyyskieltenoppiminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuLausepaino-ongelmia: ääntämisen ymmärrettävyyteen voi vaikuttaa se, mitä painottaa ja miten
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lausepaino-ongelmia-aantamisen-ymmarrettavyyteen-voi-vaikuttaa-se-mita-painottaa-ja-miten
Tässä artikkelissa tiivistän väitöskirjani neljän osatutkimuksen pääteemat ja tulokset. Väitöskirjani sijoittuu soveltavan kielitieteen oppiaineeseen, ja sen on tarkoitus hyödyttää kieltenopetusta ja ääntämisenoppimista. Väitöstutkimuksessani syvennyin suomenkielisen puhuman ruotsin ääntämiseen ja sen ymmärrettävyyteen. Aihe on kiinnostava, sillä helposti ymmärrettävää ääntämistä on jo pidempään pidetty sopivana tavoitteena kielten opiskelussa. Mikä ääntämisestä sitten tekee helposti ymmärrettävää? Kysymykseen ei aivan helposti löydy vastausta, mutta väitöstutkimukseni avulla vastaus alkaa hahmottua.No publisherääntäminenymmärrettävyysruotsi toisena kielenäkieltenopetuskieltenoppiminen2021/02/10 16:01:00 GMT+2SivuLatina- ja kreikkakerho esimerkkinä kielellis-kulttuurisen kompetenssin edistämisestä harrastustoiminnalla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/latina-ja-kreikkakerho-esimerkkina-kielellis-kulttuurisen-kompetenssin-edistamisesta-harrastustoiminnalla
Käsittelemme kirjoituksessamme Turun yliopiston tiloissa toimivan Latina- ja kreikkakerhon toimintaa sekä sen hyödyllisyyttä kielten ja kulttuurien opiskeluun liittyen. Näkemyksemme on yhteydessä kielellis-kulttuurisen kompetenssin ajatukseen (ks. Guilherme 2013 ja Risager 2013), jonka ymmärrämme kattavan ne alati kehittyvät kielelliset ja kulttuuriset kyvyt ja taidot, joita tarvitaan muun muassa historiallisten tekstien sekä aiempien ja nykyisten kulttuurien ymmärtämiseen. Tuomme samalla näkökulman harrastustoiminnan avulla tapahtuvaan vapaamuotoisempaan kielten ja kulttuurien opiskeluun.No publisherErja Kilpeläinenkielellis-kulttuurinen kompetenssikielten opiskelu harrastuksenaharrastuskieltenoppiminenkielenoppiminenkielten opiskelulatinan kielimuinaiskreikan kielikerhotoiminta2020/06/10 07:35:50 GMT+2SivuRole of pupil agency in a second language classroom
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/role-of-pupil-agency-in-a-second-language-classroom
This article is about my experience as an English teacher in South Korea and in Finland and it points out the importance of teachers and researchers to listen to young language learners. To be specific, I will firstly share my professional career as an English teacher who has taught mostly in junior high schools in South Korea (the learners’ age level was 11–13) for about 15 years. Then I will describe how I came to recognize the importance to delve into young learners’ agency through my own teaching experience and decided to exercise my academic journey with the view on pupils as agentive sense-makers here in Finland.No publisherErja Kilpeläinenagencytoimijuuslanguage learninglanguage teachingEnglishkieltenoppiminenkielenoppiminenkielenopetusenglannin kielioppilaatpupilskkyenglanti2019/03/13 16:22:00 GMT+2SivuVarhennettua englannin opiskelua Suomessa – tutkimustuloksia sukupuolten eroista ja yhtäläisyyksistä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/varhennettua-englannin-opiskelua-suomessa-tutkimustuloksia-sukupuolten-eroista-ja-yhtalaisyyksista
Suomessa yhä useampi opetuksen järjestäjä on aikaistanut kieltenopetusta alkamaan jo alkuopetuksessa, esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Tammikuusta 2020 lähtien jokainen aloittaa kielten opiskelun viimeistään 1. luokan kevätlukukaudella. Alkuvuodesta 2018 selvitimme, miten varhennettu kieltenopetus vaikuttaa oppilaiden suhtautumiseen vieraan kielen opiskeluun, miten oppilaat käyttävät koulussa opetettua kieltä vapaa-ajallaan ja minkälaista kielitaitoa he oppivat ensimmäisen puolen vuoden opiskelun aikana. Tässä artikkelissa kerromme selvityksen alustavia tuloksia sukupuolivaikutuksen näkökulmasta ja avaamme muutamia tulokulmia mahdolliselle jatkotutkimukselle.No publisherErja Kilpeläinenkieltenoppiminenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusvarhentaminenenglannin kielisukupuolivaikutuksetA1-kielivapaa-aika2018/12/12 12:40:00 GMT+2SivuEuroCALL-konferenssi 22.-25.8.2018 Jyväskylässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/eurocall-konferenssi-22-25-8-2018-jyvaskylassa
No publisherErja Kilpeläinenlanguage learningkieltenoppiminenEuroCALL2018/06/26 14:53:00 GMT+2TapahtumaAn immigrant mother’s thoughts on the use of Finnish in English workbooks
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/an-immigrant-mothers-thoughts-on-the-use-of-finnish-in-english-workbooks
I moved to Finland with my family three and a half years ago from Hungary. My older son (aged 11 then) spent a year in a Finnish preparatory class before he continued his studies in the 5th grade. He chose English as his A1 language because he had learnt it for three years in a Hungarian school. Despite his knowledge, the English home assignments proved to be very difficult for him to solve. The activity book relied greatly on the majority language: the instructions and many of the exercises required Finnish knowledge. We spent a lot of time using an electronic dictionary to do the English homework together. Finnish skills were needed even in the English language tests that he had to take, and it happened not just once that he lost points due to the lack of his proficiency. This personal experience made me curious about the reasons for the presence of the majority language in the English activity books that are used in Finnish basic education. The study is discussed in more detail in a paper published in the electronic journal Apples (Háhn 2017).No publisherErja KilpeläinenoppikirjatEnglish textbookskieltenopetusvieraiden kielten opetuskieltenoppiminenlanguage learninglanguage teachingkielipolitiikkalanguage policymaahanmuuttajaoppilaatimmigrant studentssuomi toisena kielenäsuomen kielienglannin kieliEnglishFinnishkkyenglanti2018/03/08 13:15:00 GMT+2SivuKuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/kuntanakokulmaa-kansallisen-kielivarannon-kehittamiseen
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantokunnatkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieltenopetuskieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeilukielikylpykaksikielinen toimintalausuntokorkeakoulutussuomi toisena kielenäkieltenoppiminenmonikielisyysmonikielisyys subjektiivisesti koettunaeriyttäminenvieraiden kielten opetuskotoutumiskoulutusoppikirjatammattikorkeakoulutyliopistot2018/03/08 13:13:00 GMT+2SivuYliopistopäivät: Erilaista kielten oppimista kaiken ikää, 22.–23.9.2016 Jyväskylä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/yliopistopaivat-erilaista-kielten-oppimista-kaiken-ikaa-22-23-9-2016-jyvaskyla
No publisherErja Kilpeläinenkieltenoppiminenkieltenopettajakieltenopettajat2016/09/22 17:00:00 GMT+2SivuRobotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/robotti-luokkahuoneen-ekosysteemissa-robotit-kestavan-kehityksen-tavoitteiden-edistajina
Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen myötä. Seuraavassa pohdimme, miten robotin saapuminen luokkaan vaikuttaa luokkahuoneen ekosysteemiin ja miten sen käyttö voi edesauttaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista robottiavusteisessa kielten oppimisessa.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikestävä kehitysluokkahuonevuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenluokkahuoneekosysteemivuorovaikutusteknologiaopettajan roolikieltenopetuskieltenoppiminenmonimediaisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuVarhaista kielenoppimista kaikkialla – täydennyskoulutus Jyväskylässä 2017–2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/varhaista-kielenoppimista-kaikkialla-taydennyskoulutus-jyvaskylassa-2017-2018
No publishertäydennyskoulutuskieltenoppiminenvarhainen kielenopetuskieltenopetuksen varhentaminenSivuTulossa: Varhaista kielenoppimista kaikkialla – miksi ja miten -täydennyskoulutuksen opettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/tulossa-varhaista-kielenoppimista-kaikkialla-miksi-ja-miten-taydennyskoulutuksen-opettajille
No publisherkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetustäydennyskoulutuskieltenoppiminenSivuHyvää Euroopan kielten päivää!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/hyvaa-euroopan-kielten-paivaa
No publisherkieltenoppiminenkielten opiskeluSivuTiedotustilaisuus Euroopan nykykielten keskuksen uudesta ohjelmakaudesta 11.3. ja 1.4.
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/tiedotustilaisuus-euroopan-nykykielten-keskuksen-uudesta-ohjelmakaudesta-11-3-ja-1-4
No publisherkielipolitiikkakieltenoppiminenkieltenopetusSivu