Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Avausseminaari 2009
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/avausseminaari-2009
No publisherkielikoulutuspolitiikkakielikoulutuskielentutkimustutkimusmedia2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuHeikot pojat ja erinomaiset tytöt – millaista kuvaa tyttö- ja poikalukijoista rakennetaan suomalaisissa uutisteksteissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/heikot-pojat-ja-erinomaiset-tytot-millaista-kuvaa-tytto-ja-poikalukijoista-rakennetaan-suomalaisissa-uutisteksteissa
Tässä artikkelissa tarkastelen, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista merkityksellistetään sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmiönä 2000-luvun uutisteksteissä. Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaani (Sorri 2017), jossa tutkin suomalaisnuorten lukutaidon sukupuolieroa käsitteleviä uutistekstejä vuosilta 2013–2016. 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten myötä tyttöjen ja poikien erilainen lukutaitomenestys on noussut merkittäväksi puheenaiheeksi joukkotiedotusvälineissä. Alan asiantuntijat tarjoavat erilaisia malleja ja syitä poikien epäonnistumiseen ja tyttöjen menestymiseen sekä esittävät lukemisen opetusta koskevia muutosvaatimuksia. Keskustelussa korostuu mustavalkoinen näkemys tyttöjen ja poikien vastakohtaisista lukumieltymyksistä ja -tavoista, vaikka kenties tärkeämpää olisi purkaa lukemiseen liittyviä sukupuolittuneita uskomuksia.No publisherErja Kilpeläinensukupuolilukutaitolukeminenlukuintouutisointimediarepresentaatio2018/09/12 17:18:02 GMT+2SivuQuo vadis, kirjoittamisen opetus?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/quo-vadis-kirjoittamisen-opetus
Lukeminen ja kirjoittaminen ovat siirtyneet yhä laajemmin uusiin, erilaisiin mediaympäristöihin. Tämä on muuttanut erityisesti kirjoitustaidon käsitettä. Peruskirjoitustaidon lisäksi nykyaikainen kirjoitustaito sisältääkin lukuisia uudenlaisia taitoja, niin kutsuttuja uuden kirjoittamisen taitoja. Näitä ovat muun muassa tekniset taidot, multimodaalisen kirjoittamisen taito, julkisuustaidot, sosiaaliset taidot, luovuustaidot sekä monisuorittamisen ja tietoisen keskittymisen taidot. (Kallionpää 2017.) Sisällön lisäksi taitokäsitteen laajentuminen mullistaa myös kirjoittamisen opetuksen lähtökohtia. ”Mitä kirjoitustaito tarkoittaa 2000-luvulla?” -kysymyksen ohella on tärkeää pohtia myös opetukseen kytkeytyvää arvopohjaa. Miksi siis oikeastaan opetamme kirjoitustaitoa? Entä miksi kirjoitustaitoa arvostetaan yhä niin paljon?No publisherErja Kilpeläinenkirjoittaminenkirjoittamisen opetuskirjoitustaitomediamediaympäristöttulevaisuustaidot2018/04/11 09:49:00 GMT+2SivuMaahanmuuttajataustaisten journalistien koulutus Haaga-Heliassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/maahanmuuttajataustaisten-journalistien-koulutus-haaga-heliassa
Suomessa asuu paljon maahanmuuttajia, mutta suomalainen journalismi on kuitenkin pitkään ollut varsin yksiäänistä. Journalismia on tehty kotimaisilla kielillä, ja toimittajat ovat perinteisesti olleet näiden kielten puhujia. Maahanmuuttajatoimittajat voisivat kuitenkin tarjota suomalaiselle journalismille paljon ja rikastuttaa sitä omalla monipuolisella osaamisellaan, kielillään ja näkökulmillaan.No publisherSanna Riuttanenjournalismisuomi toisena kielenäharjoittelumediaammatillinen koulutus2024/03/20 11:49:33 GMT+2SivuTiedote: Suomen venäjänkieliset mediankäyttäjinä – media matkustaa maahanmuuttajan mukana
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-suomen-venajankieliset-mediankayttajina-media-matkustaa-maahanmuuttajan-mukana
No publishervenäjän kieliraporttimediamediatutkimusSivuPuhetta popularisoinnista: kuinka tiedettä yleistajuistetaan mediassa?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/puhetta-popularisoinnista-kuinka-tiedetta-yleistajuistetaan-mediassa
No publisherSanna Riuttanenlääketiedemediapopularisointitiedeviestintätieteen popularisointiSivu