Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Ai mikä multimodaalinen vuorovaikutus? Opetussuunnitelman uudistustyö tulkkauksen koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/ai-mika-multimodaalinen-vuorovaikutus-opetussuunnitelman-uudistustyo-tulkkauksen-koulutuksessa
Viittomakielen tulkkeja on koulutettu Suomessa jo vuodesta 1978 lähtien. Ammattikorkeakoulutasolla tulkkikoulutusta on ollut yli kaksikymmentä vuotta. Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Diakonia-ammattikorkeakoulu kouluttavat viittomakielen tulkkeja ja niillä on yhteinen ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Humakista valmistuu vuosittain noin 35 tulkkia. Viime vuosina tulkiksi valmistuminen on nähty kuitenkin riskialttiina, koska muutokset tulkkauspalvelun järjestämisessä ja laajemmin yhteiskunnassa ovat luoneet haasteita työllistymiselle. Aiemmalla tulkkauksen koulutuksen opetussuunnitelmalla saavutettu osaamisprofiili osoittautui liian suhdanneherkäksi. Tässä artikkelissa kerromme, millä tavalla opetussuunnitelmaa uudistamalla reagoimme tulkkausalan toimintaympäristön muutoksiin. Uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2018. Kirjoittajista yliopettaja Elina Tapio veti koulutuksen opetussuunnitelmatyötä ja lehtori Hanna-Kaisa Turja oli opetussuunnitelmatyöryhmässä työn alusta opetussuunnitelman valmistumiseen saakka.No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammattikorkeakoulutviittomakielitulkkausmultimodaalisuusopetussuunnitelmaopetussuunnitelmauudistuskieleilymonikielisyysosaaminentulkkikoulutus2019/02/13 15:38:00 GMT+2SivuSarjakuva – monilukutaidon pedagogiikan aarreaitta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/sarjakuva-monilukutaidon-pedagogiikan-aarreaitta
Sarjakuvaa tarkastellaan artikkelissa monilukutaidon opettamisen aarreaittana. Se on ilmaisumuoto, joka tarjoaa lapsille ja nuorille elämyksellisiä lukukokemuksia sekä motivoivia mahdollisuuksia kehittää monimuotoisten tekstien tulkitsemisen ja tuottamisen taitoja. Sarjakuva antaa myös välineitä yhteiskunnallisen osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseen.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitomultimodaalisuussarjakuvavisuaalinen lukutaito2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuVisuaaliset tekstilajit osana monilukutaitoa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/visuaaliset-tekstilajit-osana-monilukutaitoa
Yksi monilukutaidon osa-alue muodostuu taidoista tulkita ja tuottaa visuaalisia ilmaisukanavia hyödyntäviä tekstikokonaisuuksia. Kuvilla on monenlaisia tiedonaloilla erikoistuneita tehtäviä, ja näitä tehtäviä täyttämään on muodostunut lajeja kartoista ja käsitediagrammeista pilakuviin ja tilastografiikkaan, joilla on omat alakohtaiset käytänteensä.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitotiedonalatekstilajimultimodaalisuus2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuTehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/tehokas-opettaja-vai-hauska-lelu-sosiaaliset-robotit-kielten-oppimisessa
Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty paljon myös Suomessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, mitä sosiaalisten robottien avulla voidaan oppia. Tarkastelu perustuu esimerkkeihin siitä, miten robottiavusteista kieltenopetusta on tutkittu ja millaisia tuloksia tutkimuksista on saatu.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikielenoppiminenkielentutkimusrobottiavusteinen kielenoppiminenmotivaatioautomaattinen puheentunnistussuullinen vuorovaikutusmultimodaalisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2Sivu