Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä äidinkielen oppitunneilla osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kahdeksasluokkalaisten-nakemyksia-aidinkielen-oppitunneilla-osallistumisesta-ja-tuntiaktiivisuudesta
Kiinnostuin oppilaiden osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta opetusharjoitteluissani ja kandidaatintutkimuksessani, joissa huomasin, että oppilaat eivät ole kovin halukkaita vastaamaan opettajan esittämiin kysymyksiin viittaamalla. Viittaamisen määrä tuntui olevan suoraan yhteydessä tuntiaktiivisuuden arviointiin. Aloinkin pohtimaan, mitä aktiivinen osallistuminen ylipäätään on ja millä kaikilla tavoilla oppitunnilla voi osallistua. Millaista osallistumista emme näe? Tästä nousi tutkimusaihe pro graduuni, jonka tuloksia esittelen tässä artikkelissa.No publisherErja Kilpeläinenaktiivisuuskyselytutkimusmotivaatioformaali oppiminenoppiminenopiskelumotivaatioopetusmenetelmätosallistuminenyläkoulu2020/09/09 12:46:00 GMT+2SivuSosiaaliset robotit oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/sosiaaliset-robotit-oppimisen-tukena-lapsilla-ja-aikuisilla
Tässä artikkelissa pohdin sosiaalisten robottien vahvuuksia ja mahdollisuuksia oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla. Tätä aluetta kutsutaan robottiavusteiseksi oppimiseksi (robot-assisted learning) ja tätä työtä tekeviä robotteja opetusroboteiksi (educational robots). Kerron ensin käyttäjäkokemustutkimuksistamme, joissa tutkittiin robotteja kieltenoppimisen apuvälineenä luokkaopetuksessa alakoulussa ja aikuisilla maahanmuuttajilla työkontekstissa. Sen jälkeen kuvailen pilottiamme, jossa erilaiset perheet yhteisoppivat sosiaalisen robotin kanssa kotikontekstissa. Lopuksi päästään kurkistamaan uuteen RoboStudioon, joka on Tampereen yliopistolla toimiva sosiaaliseen robotiikkaan liittyvä yhteisoppimisen ”paja”.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottioppiminenrobottiavusteinen kielenoppiminenrobotiikkakäyttäjätutkimusperheetoppimisen tukirobotitihminen-robotti vuorovaikutusvuorovaikutusmotivaatioautomaattinen puheentunnistusyhteisoppiminen2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuStudent-centred approach and the quality of degree education, 14.6.2016 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/student-centred-approach-and-the-quality-of-degree-education-14-6-2016-helsinki
No publisheropetus- ja kulttuuriministeriöoppiminenyhteistyöSivuOpetusministeri: Laajapohjainen hanke kehittämään tulevaisuuden peruskoulua
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/2987
No publisherkehittämishankeosaaminenoppiminenmotivaatioopetusSivuOppiminen uudistuu -blogi kertoo kärkihankkeen tuoreet kuulumiset
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/oppiminen-uudistuu-blogi-kertoo-karkihankkeen-tuoreet-kuulumiset
No publisheroppiminenblogitkärkihankeopetuksen kehittäminenperuskouluopetusSivuArviointitutkimus: Yhdeksäsluokkalaisten oppimistaidot heikentyneet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/arviointitutkimus-yhdeksasluokkalaisten-oppimistaidot-heikentyneet
No publishertutkimusoppiminenperusopetusSivuOpetushallitukselta virikekirja kielestä ja oppimisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/opetushallitukselta-virikekirja-kielesta-ja-oppimisesta
No publisherkielioppiminenkielipedagogiikkaSivuOppiminen – koulutuksen ja arjen vuoropuhelua
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2010/oppiminen-koulutuksen-ja-arjen-vuoropuhelua
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenkieltenopetusoppiminenSivuSuomea laulaen – laulaminen kielen opetuksen menetelmänä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2017-1/suomea-laulaen-laulaminen-kielen-opetuksen-menetelmana
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenkirjoittaminenlaulaminenlaulujen kuuntelulorutteluopetusmenetelmätoppiminensuomen kieliSivu