Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Nothing just-is. The depiction of socio-economic (in)justice in ELT coursebooks and its implications for young learners
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/nothing-just-is-the-depiction-of-socio-economic-in-justice-in-elt-coursebooks-and-its-implications-for-young-learners
One of my fields of research is coursebook analysis. I consider coursebooks to be much more than only teaching materials for specific subjects. Coursebooks also represent what a society considers to be worthy of being taught to younger people. They contain and establish knowledge, norms and values, and present a desirable society. Even so, I’m often devastated by the way in which the representation of specific identities situates these in a wider socio-cultural setting. This is particularly the case regarding minoritized groups and the effect this has on learners. The following essay exemplifies this by addressing the depiction of social justice in coursebooks for 8th graders learning English as a foreign language in Germany.No publisherErja Kilpeläinentextbook researchoppikirjatutkimusGermanysocial justicesosiaalinen oikeudenmukaisuusdiversitymoninaisuusBIPoCphysical varietycritical pedagogykriittinen pedagogiikkacritical language teachingkkyenglanti2021/10/06 14:19:00 GMT+2SivuMonikielinen pedagogiikka sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistäjänä – käytännön ideoita opettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/monikielinen-pedagogiikka-sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-edistajana-kaytannon-ideoita-opettajille
Monikielinen pedagogiikka on tärkeä osa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumista koulumaailmassa (García, 2009). Suomessa monikielinen pedagogiikka on kuitenkin vasta kehityksensä alkuvaiheessa: opettajilla on pääosin hyvin positiiviset asenteet monikielisyyttä kohtaan mutta vain vähän käytännön tietoa siitä, miten sitä voisi toteuttaa (Alisaari ym., 2019; 2021). Varhaiskasvatussuunnitelma (OPH, 2018) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH, 2014) edellyttävät kielellisesti moninaisten oppilaiden huomioimista, ja siksi on tärkeää, että ideoita monikielisen pedagogiikan käyttöön tarjotaan niin opettajaopiskelijoille kuin työssä oleville opettajillekin. Tämän artikkelin tarkoituksena onkin tarjota käytännönläheisiä vinkkejä siihen, miten kielet tehdään näkyviksi, miten niiden arvostus tuodaan eksplisiittisesti esiin ja miten niitä käytetään oppimisen resurssina. Artikkelini perustuu Language Education for Social Justice -konferenssissa pitämääni työpajaan. Artikkelin alussa avaan lyhyesti monikielisen pedagogiikan tavoitteita ja tausta-ajatuksia ja sen jälkeen esittelen erilaisia keinoja lähestymistavan toteuttamiseen eri-ikäisten oppijoiden kanssa.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmonikielinen pedagogiikkasosiaalinen oikeudenmukaisuusoikeudenmukaisuus2021/10/06 14:18:38 GMT+2SivuKieli, koulutus ja yhteiskunta – lokakuu 2021
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021
Sosiaalista oikeudenmukaisuutta kielikoulutukseen / Social justice to language educationNo publisherErja Kilpeläinensosiaalinen oikeudenmukaisuussocial justicelanguage educationkielikoulutus2021/10/06 14:18:25 GMT+2SivuSosiaalista oikeudenmukaisuutta kielikoulutukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/sosiaalista-oikeudenmukaisuutta-kielikoulutukseen
No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen oikeudenmukaisuustasa-arvoyhdenvertaisuusmonikielinen pedagogiikka2021/10/06 14:18:28 GMT+2SivuSocial Justice for Language Education: Interpreting social justice in various educational contexts
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/social-justice-for-language-education-interpreting-social-justice-in-various-educational-contexts
No publisherErja Kilpeläinensocial justicesosiaalinen oikeudenmukaisuusequalitytasa-arvoyhdenvertaisuusmultilingual pedagogymonikielinen pedagogiikkakkyenglanti2021/10/06 14:18:00 GMT+2SivuIhmisoikeudet, demokratia ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus opettajankoulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/ihmisoikeudet-demokratia-ja-sosiaalinen-oikeudenmukaisuus-opettajankoulutuksessa
Tarkastelemme tässä artikkelissa demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen toteutumista opettajankoulutuksessa Suomessa ja viitteitä yhteiskunnallisen ilmapiirin muutoksesta ihmisoikeuksien ja demokratian kannalta negatiiviseen suuntaan. Tuomme esiin näkökulmia yhteiskunnallisiin osallistumismahdollisuuksiin kielellisten oikeuksien ja erilaisten taustatekijöiden suhteen. Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ydinsisältöihin kuuluu edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä inklusiivista ja moniäänistä kasvatusta sekä teoreettisesti että käytännöllisesti. Tutkimuksemme mukaan demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus ei tällä hetkellä toteudu opettajankoulutuksessa eksplisiittisesti, vaikka opettajaksi opiskelevat kokevat demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ajankohtaisena ja tärkeänä. Voidaankin kysyä, onko aiheen käsittely siis riittävää?No publisherSanna Riuttanenihmisoikeuskasvatusdemokratiakasvatusopettajankoulutussosiaalinen oikeudenmukaisuuskielelliset oikeudetyhteiskuntavihapuhe2020/10/21 10:40:00 GMT+2Sivu