Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Neljäs Kari Sajavaara -muistoluento
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kari-sajavaara-muistoluennot/kari-sajavaara-muistoluento-2014
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielikoulutuspolitiikkaosaaminensivistysteknologia2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuTeknologiavälitteinen kokousvuorovaikutus tarvitsee sujuakseen muutakin kuin kielellistä ja teknistä osaamista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/teknologiavalitteinen-kokousvuorovaikutus-tarvitsee-sujuakseen-muutakin-kuin-kielellista-ja-teknista-osaamista
Millaista etäkokousten vuorovaikutus on, ja miten sitä viedään eteenpäin? Onko väliä, käytetäänkö videoyhteyttä? Millaiset käytänteet ovat hyviä ja toimivia? Tällaisiin kysymyksiin etsin vastauksia englannin kielen väitöskirjassani, jossa tarkastelin mikrotasolla erään kansainvälisen yrityksen teknologiavälitteisiä kokouksia. Vaikka kansainvälisessä ympäristössä työskentelyn kulmakivenä pidetään usein hyvää englannin kielen taitoa, tutkimukseni tulokset osoittavat, ettei se suinkaan ole ainut asia, mitä etäkokouksissa tarvitaan. Tullakseen ymmärretyksi täytyy myös osata kommunikoida oikealla tavalla oikeaan aikaan ja pystyä sopeutumaan muuttuvan teknologisen ympäristön vaatimuksiin.No publisherteknologiaetäkokouksetvuorovaikutusenglanti työkielenä2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuKielen oppimisen tulevaisuus, 27.8.2015 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/kielen-oppimisen-tulevaisuus-27-8-2015-helsinki
No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenkielitaitoäidinkieliensikielivieraat kieletluku- ja kirjoitustaitovuorovaikutusteknologia2015/08/27 16:50:00 GMT+2SivuRobotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/robotti-luokkahuoneen-ekosysteemissa-robotit-kestavan-kehityksen-tavoitteiden-edistajina
Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen myötä. Seuraavassa pohdimme, miten robotin saapuminen luokkaan vaikuttaa luokkahuoneen ekosysteemiin ja miten sen käyttö voi edesauttaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista robottiavusteisessa kielten oppimisessa.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikestävä kehitysluokkahuonevuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenluokkahuoneekosysteemivuorovaikutusteknologiaopettajan roolikieltenopetuskieltenoppiminenmonimediaisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuEtäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/etalasnaolorobotti-rullaa-luokkahuoneeseen-osallistuminen-ja-toimijuus-hybridiopetuksessa
Meneillään oleva pandemiatilanne on lisännyt etäosallistumisen tarvetta työelämässä ja koulutuksessa. Joustaville osallistumistavoille on kysyntää useissa eri konteksteissa. Myös tietoisuus vastaavien poikkeusolojen mahdollisuudesta tulevaisuudessa motivoi kehittämään teknologisia ratkaisuja, jotka tukevat etäosallistumismahdollisuuksia. Esittelemme tässä artikkelissa kokemuksiamme etäläsnäolorobotin käytöstä hybridin kielenopetuksen välineenä yliopistokontekstissa. Pohdimme, miten luokkahuone materiaalisena oppimisympäristönä vaikuttaa robotin käyttömahdollisuuksiin ja millaisia pedagogisia tukitoimia robottivälitteiseen etäopetukseen tarvitaan esimerkiksi oppimateriaaleja, valkotauluja ja elektronisia laitteita käytettäessä. Lisäksi pureudumme robotin mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin etäopiskelijan toimijuutta lisäävänä välineenä.No publisherErja Kilpeläinenteknologiavuorovaikutusetäosallistuminenhybridiopetusrobottivälitteinen opetusetäopetusluokkahuoneetäläsnäolorobottiosallistuminentoimijuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKokemuksia robotista kieltenopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/kokemuksia-robotista-kieltenopetuksessa
Sosiaaliset robotit tarjoavat uusia mahdollisuuksia kieltenopetukseen. Sosiaaliset robotit tulivat luokkahuoneisiin muutama vuosi sitten, mutta niiden käyttö kieltenopetuksessa on edelleen kohtalaisen harvinaista. Tässä artikkelissa esitellään kahden kieltenopettajan kokemuksia robotin käytön ensimmäisistä vuosista.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikieltenopetusrobottiavusteinen kielenoppiminentekoälyteknologiaautomaattinen puheentunnistusmotivaatiovuorovaikutus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKielessä kiinni – tässä ja nyt!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/kielessa-kiinni-tassa-ja-nyt
No publisherErja Kilpeläinenkannanottoteknologiarobotitdigitalisaatiokielenoppiminenkieltenopetus2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuOPH:n maksutonta koulutusta kieltenopettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/ophn-maksutonta-koulutusta-kieltenopettajille
No publisherkoulutuskieltenopettajakieltenopettajatmonikulttuurisuusteknologiaSivuOsaava vai sivistynyt kansakunta koulutuspolitiikan päämääränä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2014/osaava-vai-sivistynyt-kansakunta-koulutuspolitiikan-paamaarana
No publisherSanna RiuttanenkielikoulutuspolitiikkaosaaminensivistysteknologiaSivuTviitaten ja höyläten
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/tviitaten-ja-hoylaten
No publisherSanna RiuttanenkielenopetuskielenoppiminenopetusteknologiateknologiatviittiTwitterSivuTutkiva oppiminen ja vieraiden kielten opetus – diginatiivit teknologisessa oppimisympäristössä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/tutkiva-oppiminen-ja-vieraiden-kielten-opetus-diginatiivit-teknologisessa-oppimisymparistossa
No publisherSanna Riuttanendiginatiividigitaalinen lukutaitoopetusteknologiateknologiaSivuMaailma muuttuu, muuttuuko opetus? – Näkökulmia opetusteknologian käyttöön kielenoppimisessa ja -opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/maailma-muuttuu-muuttuuko-opetus-nakokulmia-opetusteknologian-kayttoon-kielenoppimisessa-ja-opetuksessa
No publisherSanna Riuttanendigitaalinen lukutaitodigitaaliset tekstitaidotdigitaalisuuskieltenopetuskieltenoppiminenmonilukutaitoopetusteknologiateknologiaSivuDigitarinoita: mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillen
Teknologialla on teknisen olemuksensa lisäksi myös kielellinen ulottuvuus, mutta näiden kahden välillä ei välttämättä vallitse juuri minkäänlaista vastaavuussuhdetta. Tästä syystä on tärkeää kyetä erottamaan teknologian realistiset mahdollisuudet koulutusteknologiapuheen maalaamista fantasioista. Tämä artikkeli auttaa lukijaa koulutusteknologiapuheen tunnistamisessa ja kriittisessä tarkastelussa esittelemällä sen kolme tyypillistä olomuotoa; tekno-optimismin, teknosolutionismin ja teknodeterminismin.No publisherErja Kilpeläinendiskurssidiskurssintutkimuskoulutusteknologiakoulutusteknologiapuhetekno-optimismiteknosolutionismiteknodeterminismiopetusteknologiateknologiakieli ja teknologia2022/05/04 11:11:25 GMT+2Sivu