Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Role of pupil agency in a second language classroom
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/role-of-pupil-agency-in-a-second-language-classroom
This article is about my experience as an English teacher in South Korea and in Finland and it points out the importance of teachers and researchers to listen to young language learners. To be specific, I will firstly share my professional career as an English teacher who has taught mostly in junior high schools in South Korea (the learners’ age level was 11–13) for about 15 years. Then I will describe how I came to recognize the importance to delve into young learners’ agency through my own teaching experience and decided to exercise my academic journey with the view on pupils as agentive sense-makers here in Finland.No publisherErja Kilpeläinenagencytoimijuuslanguage learninglanguage teachingEnglishkieltenoppiminenkielenoppiminenkielenopetusenglannin kielioppilaatpupilskkyenglanti2019/03/13 16:22:00 GMT+2SivuJaetaan kielitietoisuutta!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/jaetaan-kielitietoisuutta
No publisherErja KilpeläinenkielitietoisuusYleiset kielitutkinnotdigitalisointikorkeakoulutuskielipolitiikkatoimijuuskieltenopetuskielitietoinen opetuseduskuntavaalitkielikoulutuspolitiikkalukutaitokielitaidon arviointi2019/03/13 16:22:20 GMT+2SivuEtäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/etalasnaolorobotti-rullaa-luokkahuoneeseen-osallistuminen-ja-toimijuus-hybridiopetuksessa
Meneillään oleva pandemiatilanne on lisännyt etäosallistumisen tarvetta työelämässä ja koulutuksessa. Joustaville osallistumistavoille on kysyntää useissa eri konteksteissa. Myös tietoisuus vastaavien poikkeusolojen mahdollisuudesta tulevaisuudessa motivoi kehittämään teknologisia ratkaisuja, jotka tukevat etäosallistumismahdollisuuksia. Esittelemme tässä artikkelissa kokemuksiamme etäläsnäolorobotin käytöstä hybridin kielenopetuksen välineenä yliopistokontekstissa. Pohdimme, miten luokkahuone materiaalisena oppimisympäristönä vaikuttaa robotin käyttömahdollisuuksiin ja millaisia pedagogisia tukitoimia robottivälitteiseen etäopetukseen tarvitaan esimerkiksi oppimateriaaleja, valkotauluja ja elektronisia laitteita käytettäessä. Lisäksi pureudumme robotin mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin etäopiskelijan toimijuutta lisäävänä välineenä.No publisherErja Kilpeläinenteknologiavuorovaikutusetäosallistuminenhybridiopetusrobottivälitteinen opetusetäopetusluokkahuoneetäläsnäolorobottiosallistuminentoimijuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKohti monikielistä akateemista asiantuntijuutta: yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kohti-monikielista-akateemista-asiantuntijuutta-yliopisto-opiskelijoiden-kasityksia-kielenoppimisesta
Tässä artikkelissa tarkastelen ensimmäisen vuoden yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta ja omasta toimijuudestaan. Kuvailen tutkimuksen lisäksi Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa tehtävää monikielisen korkeakoulupedagogiikan kehittämistyötä. Pohdin myös käytännöllisellä tasolla, millaisia pedagogisia päätelmiä voisimme tutkimuksen tuloksista tehdä.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyyskäsityksettoimijuuskorkeakoulutuskorkeakoulupedagogiikka2021/12/01 10:54:17 GMT+2Sivu“It´s being a perfect summer days!” – Opettajaopiskelijat tukemassa ukrainalaisia lapsia ja nuoria
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/its-being-a-perfect-summer-days-opettajaopiskelijat-tukemassa-ukrainalaisia-lapsia-ja-nuoria
Tässä artikkelissa kerromme opettajaopiskelijoiden Ukrainasta paenneille lapsille ja nuorille toteuttamasta kesätoiminnasta. Opettajankoulutuksen tehtävä on tukea opiskelijoita kasvamaan yhteiskunnallisiksi toimijoiksi, jotka uskaltavat rohkeasti tarttua ajankohtaisiin ratkaisuja vaativiin tilanteisiin ja luottaa pedagogisiin taitoihinsa sekä kehittää niitä myös erilaisissa kriisitilanteissa. Tämä projekti on yksi esimerkki opettajankoulutuksen yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja konkreettisesta opiskelijoiden toimijuuden tukemisesta.No publisherErja Kilpeläinenopettajankoulutusyhteiskunnallinen vuorovaikutustoimijuusUkraina2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuKaksikielisten lasten kielipoliittinen toimijuus päiväkodissa ja kotona
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2016/kaksikielisten-lasten-kielipoliittinen-toimijuus-paivakodissa-ja-kotona
No publisherSanna RiuttanenkielikäytänteetkielipolitiikkalapsettoimijuusvarhaiskasvatusSivu