Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Varhaiskasvatusmessut 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/varhaiskasvatusmessut-2012
No publishervarhaiskasvatusS2suomi toisena kielenämonikielisyyskieltenoppiminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKielet valintojen kohteena varhaiskasvatuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/kielet-valintojen-kohteena-varhaiskasvatuksessa
Tässä artikkelissa tarkastelemme, mitä kieliä varhaiskasvatuksessa on nostettu kielitietoisuuden lisäämisen kohteeksi ja millaisia ovat varhaiskasvattajien ja kotien väliset keskustelut, jotka koskevat monikielisten lasten omien äidinkielten käyttöä. Kyselymme perusteella varhaiskasvatuksessa korostetaan suomen kielen asemaa; vahva asema on myös englannilla. Äidinkielten tukeminen sen sijaan saattaa jäädä satunnaiseksi. Perheiden kielivalinnat eivät ole vapaita, vaan ympäristön arvostus – ja esimerkiksi varhaiskasvattajien asenteet ja tietoisuus – vaikuttavat osaltaan siihen, miten kieliä valitaan käyttää ja kehittää. Kielivalintoihin liittyvää keskustelua onkin syytä edelleen syventää niin asiantuntijoiden kesken kuin varhaiskasvatuksen ja perheiden välillä.No publishervarhaiskasvatuskielivalinnatoma äidinkielikielitietoisuus2021/02/10 16:02:32 GMT+2SivuIKI-hankkeen satoa: Ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/iki-hankkeen-satoa-ideoita-s2-pedagogiikkaan-ja-kielitietoisuuteen-varhaiskasvatuksen-arjessa
Tässä artikkelissa esitellään IKI-hankkeeseen osallistuneen varhaiskasvatusryhmän kielitietoista toimintaa ja pohditaan, miten suomi toisena kielenä -pedagogiikka ilmenee päiväkotiryhmän arjessa. Aineistoa tarkastellaan funktionaalisen eli kielen käyttöön perustuvan kielenoppimiskäsityksen kautta. Samalla pohditaan, mitä funktionaalisuus voisi varhaiskasvatuksen kontekstissa tarkoittaa. Kieleen liittyvät näkökohdat ohjaavat ryhmän toimintaa jo siitäkin syystä, että noin puolet ryhmän lapsista puhuu kotonaan muuta kieltä kuin suomea. Koska kieli- ja kulttuurikysymykset koskevat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus 2018, 49) mukaan jokaista varhaiskasvatuksen piirissä olevaa lasta, on niitä hyvä tarkastella kriittisellä silmällä jokaisessa päiväkodissa ja jokaisessa lapsiryhmässä.No publisherErja Kilpeläinentoisen kielen oppiminensuomi toisena kielenävarhaiskasvatusvarhaiskasvatussuunnitelman perusteetfunktionaalisuuskielitietoisuus2020/12/02 14:51:05 GMT+2SivuKielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielirikasteinen-varhaiskasvatus-ja-toinen-kotimainen-kieli-avaimina-kielitietoisuuteen-ja-monikielisyyteen
Globalisoituneessa maailmassa monikielisyys näkyy yhä enemmän myös suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tämä luo haasteita, mutta samalla myös mahdollisuuksia pohtia, miten Suomen kahta kansalliskieltä voidaan hyödyntää entistä paremmin monikielisyyden esiintuomisessa. Perinteisesti kieltenopetuksessa tavoitteena on ollut syntyperäistä puhujaa vastaava taso (Aronin & Singleton, 2019, xiv), ja täten koko huomio on kohdistunut kohdekielen opetukseen ja hallintaan. Kielirikasteisen ja kaksikielisen opetuksen yhtenä tavoitteena on löytää mielekkäitä tapoja oppia uutta kieltä käyttämällä sitä toiminta- ja opetuskielenä aidoissa vuorovaikutustilanteissa (ks. myös Hahl, Savijärvi & Wallinheimo, 2020). Artikkelissamme emme kuitenkaan tyydy tarkastelemaan vain toisen kotimaisen kielen käyttämistä kielirikasteisessa varhaiskasvatuksessa, vaan kuinka toisen kotimaisen kielen käyttö avaa oven myös muiden kielien huomioimiselle.No publisherErja Kilpeläinenkielirikasteinen varhaiskasvatuskielirikasteinen toimintavarhaiskasvatuskielitietoisuusmonikielisyystoinen kotimainen kieli2020/05/13 10:08:43 GMT+2SivuVuosi kärkihanketta takana
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi Suomi maana, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Osana hallituksen Uusi peruskoulu -ohjelmaa käynnistettiin kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mukaisesti kielten kärkihanke, jonka puitteissa keväällä 2017 Opetushallitus myönsi 95 hankkeelle valtionavustusta kielten opetuksen varhentamiseen, kehittämiseen ja lisäämiseen. Valtaosa hankkeista kohdentui varhentamiseen. Paikallisilla kokeiluilla pyritään etsimään ja kehittämään uusia toimintamalleja lasten varhaisen kielenoppimiskyvyn hyödyntämiseksi. Kieltenopiskelua varhennetaan joissain kunnissa alkamaan jo alkuopetuksessa, minkä lisäksi kieliin voidaan tutustua esimerkiksi kielimaistiaisten kautta jo esikoulussa tai varhaiskasvatuksessa. Lisäksi hankkeiden avulla kehitetään koulujen kielitietoista toimintakulttuuria sekä vahvistetaan Suomen kielivarantoa kehittämällä oppilaslähtöisiä, oppimiseen innostavia ja motivoivia toimintamalleja, jotka tukevat oppilaiden sitoutumista kieltenopiskeluun. Tässä artikkelissa esitellään paikallisissa kokeiluissa kehitettyjä tapoja tuoda vieraita kieliä mukaan jo varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja alkuopetukseen. Lopuksi esitellään kärkihankkeessa tehtyä kartoitusta 1.–3.-luokkalaisten motivaatiosta opiskella kieliä sekä opettajien ja huoltajien käsityksistä varhennetusta kieltenopetuksesta.No publisherSanna Riuttanenperuskoulukärkihankekieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetuskieltenopetusvarhaiskasvatusesiopetusalkuopetuskielenoppiminen2018/06/13 12:57:36 GMT+2SivuKieliystävät-toiminta Vaasan varhaiskasvatuksessa – Språkvännernas verksamhet inom småbarnspedagogiken i Vasa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/kieliystavat-toiminta-vaasan-varhaiskasvatuksessa-sprakvannernas-verksamhet-inom-smabarnspedagogiken-i-vasa
Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa on vuodesta 2016 toteutettu Kieliystävät-toimintaa. Kieliystävät-toiminnassa maistellaan lapsiryhmän kotikieliä arjen tilanteissa. Toimintaa ohjaa varhaiskasvatuksen henkilöstö omassa lapsiryhmässään. Kieliystävät-toiminta alkoi opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämällä hankerahoituksella pilottitoimintana. Kieliystävät on nyt kahden vuoden jälkeen kirjattu uuteen Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka koskee kaupungin kaikkia varhaiskasvatusmuotoja: päiväkoteja, perhepäivähoitoa, avointa varhaiskasvatusta ja leikkitoimintaa. | Språkvännernas verksamhet har utnyttjats som stöd för den pedagogiska verksamheten inom småbarnspedagogiken i Vasa sedan år 2016. Verksamheten går ut på att man i olika vardagssituationer tillsammans med barnen smakar på de olika hemspråk som finns representerade i gruppen. Språkvännerna började som ett projekt med pilotgruppsverksamhet finansierat av Undervisnings- och kulturministeriet. Nu, efter två års verksamhet, har det språkberikade programmet som Språkvännerna innebär, blivit inskrivet i Vasa stads nya lokala plan för småbarnspedagogik, som omfattar alla verksamhetsformer inom stadens småbarnspedagogik: daghem, familjedagvård, öppet daghem och lekverksamhet.No publisherSanna Riuttanenvarhaiskasvatuskieliystävätmonikielisyysvarhaiskasvatussuunnitelman perusteetkielirikasteinen toimintasmåbarnspedagogikspråkvännerflerspråkighetgrunderna för planen för småbarnspedagogikspråkberikad verksamhetkkyruotsi2018/06/13 12:57:00 GMT+2SivuVarhennetun kieltenopetuksen äärellä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/varhennetun-kieltenopetuksen-aarella
No publisherSanna Riuttanenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusopetussuunnitelman perusteetopetussuunnitelmauudistuskärkihankeperusopetusvarhaiskasvatusesiopetuskaksikielinen toimintaspråkundervisningkielirikasteinen toimintaspråkberikad verksamhettäydennyskoulutuskunnat2018/06/13 12:57:25 GMT+2SivuKaksikielistä varhaiskasvatusta – på finska och svenska!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/kaksikielista-varhaiskasvatusta-pa-finska-och-svenska
Osallistuimme lukuvuoden 2017–2018 aikana Jyväskylän yliopiston toteuttamaan opettajien täydennyskoulutukseen nimeltään VarKi eli Varhaista kielenoppimista kaikkialla (5 op). Taustalla oli ajatus löytää uusia keinoja kieliohjelman varhentamiseksi Suomessa. Teorialähtöisten kontaktiviikonloppujen lisäksi kurssiin liittyi kieliprojektin toteuttaminen koulussa tai päiväkodissa. Tämä artikkeli kertoo varhaiskasvatuksessa toteuttamastamme kieliprojektista.No publisherSanna Riuttanenvarhaiskasvatusvarhainen kielenoppiminenkaksikielinen opetuskaksikielinen pedagogiikka2018/06/13 12:57:52 GMT+2SivuKarvin Arviointifoorumi 25.5.2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/karvin-arviointifoorumi-25-5.2018
No publisherErja Kilpeläinenarviointikehittäminenkoulutusvarhaiskasvatusesiopetusperusopetusammatillinen koulutuskorkeakoulutusvapaa sivistystyö2018/05/25 12:37:00 GMT+2TapahtumaKielitietoisuus uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/kielitietoisuus-uudessa-varhaiskasvatussuunnitelmassa
Kielitietoisuus on yksi uusista käsitteistä uudessa varhaiskasvatusta ohjaavassa asiakirjassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, johon pohjautuvat paikalliset opetussuunnitelmat otettiin käyttöön elokuussa 2017. Artikkelissani kuvailen, miten kielitietoisuuden käsite tuodaan esille varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Kielitietoisuutta käsitellään asiakirjassa laajana käsitteenä ja siihen viitataan asiakirjan niissä osissa, jotka koskevat varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja toimintakulttuuria. Näin ollen kielitietoisuuden voidaan katsoa olevan osa koko varhaiskasvatustoimintaa.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuusopetussuunnitelman perusteetopetussuunnitelmavarhaiskasvatusvarhaiskasvatussuunnitelman perusteetvarhaiskasvatussuunnitelma2018/05/09 10:08:00 GMT+2SivuOpetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö: Kieltenopetus alkaa jatkossa jo ensimmäiseltä luokalta – 4,3 miljoonaa valtionavustuksia jaettu
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/opetushallitus-ja-opetus-ja-kulttuuriministerio-kieltenopetus-alkaa-jatkossa-jo-ensimmaiselta-luokalta-2013-4-3-miljoonaa-valtionavustuksia-jaettu
No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetusvarhaiskasvatuskieltenopetuksen varhentaminen2018/04/16 15:40:00 GMT+2SivuTiedote: Uusi varhaiskasvatuslaki: lapsen etu keskiöön, henkilöstön osaamiseen panostetaan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-uusi-varhaiskasvatuslaki-lapsen-etu-keskioon-henkiloston-osaamiseen-panostetaan
No publisherErja Kilpeläinenvarhaiskasvatushallituksen esityksetpäätökset2018/04/16 15:39:00 GMT+2SivuOKM- ja OPH-tiedote: Kieltenopetuksen varhaistaminen etenee - haettavana 4,3 miljoonaa kehittämisavustuksia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/okm-ja-oph-tiedote-kieltenopetuksen-varhaistaminen-etenee-haettavana-4-3-miljoonaa-kehittamisavustuksia
No publisherErja Kilpeläinenvarhaiskasvatuskärkihankekieltenopetusvarhennettu kieltenopetus2018/01/31 13:05:00 GMT+2SivuTiedote: Selvitys Suomen kielivarannon tilasta ja kehittämistarpeista julkaistu
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-selvitys-suomen-kielivarannon-tilasta-ja-kehittamistarpeista-julkaistu
No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusperuskouluvarhaiskasvatuskielikoulutus2017/12/13 10:38:00 GMT+2SivuTiedote: Opettajille mahdollisuuksia täydennyskoulutukseen yhdenvertaisuuden ja kielitietoisuuden edistämiseksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-opettajille-mahdollisuuksia-taydennyskoulutukseen-yhdenvertaisuuden-ja-kielitietoisuuden-edistamiseksi
No publisherErja Kilpeläinentasa-arvokielitietoisuusvarhaiskasvatusperuskouluammatillinen koulutus2017/11/27 12:47:00 GMT+2Sivu