Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Suomen kielen ja kirjallisuuden osaamista arvioimassa – tasapainoilua oppimisen tavoitteiden ja osaamisen kriteereiden välillä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/suomen-kielen-ja-kirjallisuuden-osaamista-arvioimassa-tasapainoilua-oppimisen-tavoitteiden-ja-osaamisen-kriteereiden-valilla
Artikkelissa tarkastellaan suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden (Opetushallitus 2014) tulkintaa ja arviointikriteerien soveltamista kansallisessa oppimistulosarvioinnissa. Päättöarvioinnin hyvän osaamisen (arvosana 8) kriteereitä sovellettiin oppimistulosarvioinnissa tehtävien laadintaan ja oppilaan taitotason määrittelyyn. Arviointiprosessin kuluessa havaittiin, että eri sisältöalueiden hyvän osaamisen kriteerit ovat vahvasti tulkinnanvaraisia. Kriteerit limittyvät sekä sisältöalueiden, esimerkiksi tekstien tuottamisen, sisällä että niiden välillä, esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa toimimisen ja tekstien tulkitsemisen välillä. Näin ollen neuvottelut kriteerien ilmauksista ja niiden merkityksistä ovat arvioinnissa tarpeen tulkinnanvaraisuuden vähentämiseksi ja ymmärryksen lisäämiseksi.No publisherkriteeriperusteinen arviointiarviointioppimistuloksetsuomen kieli ja kirjallisuus2021/05/12 10:50:00 GMT+2SivuKielikoulutuksen kentällä kaivataan kokonaiskuvaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kielikoulutuksen-kentalla-kaivataan-kokonaiskuvaa
No publisherErja Kilpeläinenkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkadigitaalisuusetäopetusluku- ja kirjoitustaitooppimistuloksetoppimistulosten arviointisukupuoliselvityskoulutuspoliittinen selontekokielivalinnatlukiokoulutusperusopetusmotivaatiovarhainen kielenopetusvanhemmatvlogitchatpodcastitlivetviittaaminenkyselytutkimuskielivaranto2020/09/09 12:45:00 GMT+2SivuMitä PISA mittaa – Mitä PISA ei todellakaan mittaa?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/mita-pisa-mittaa-mita-pisa-ei-todellakaan-mittaa
PISA-tutkimusohjelma toteutetaan kolmen vuoden välein ja siinä selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät ovat yhteydessä näihin taitoihin ja millaisia muutoksia osaamisessa on havaittavissa. PISA-tutkimuksessa arvioidaan lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista. Kukin näistä alueista on vuorotellen tutkimuksen pääalueena. PISA-tutkimus on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta, jolla Suomen koulutuksen laatua arvioidaan. Tässä artikkelissa keskityn kuvaamaan Suomen oppimistulosten arviointijärjestelmää, joka on maailmanlaajuisesti varsin ainutlaatuinen. Lisäksi pyrin avaamaan näkemyksen siitä, millaisia mahdollisuuksia ja rajoitteita arviointitulosten tulkinnassa tulee ottaa huomioon.No publisherSanna RiuttanenPISAoppimistulosten arviointioppimistulokset2024/03/20 11:49:33 GMT+2SivuSvenskan i den finska skolan och högre utbildningen -kirjan julkaisuseminaari 2.12.2011
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/svenskan-i-den-finska-skolan-och-hogre-utbildningen-kirjan-julkaisuseminaari-2-12-2011
No publisherruotsin kielioppimistuloksetkielikoulutusSivuEnsimmäiset valtakunnalliset suomi toisena kielenä -oppimistulokset – hyvää osaamista, mutta riittääkö se?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/ensimmaiset-valtakunnalliset-suomi-toisena-kielena-oppimistulokset-hyvaa-osaamista-mutta-riittaako-se
No publishersuomi toisena kielenäS2oppimistuloksetSivuUhanalaisen romanikielen oppimistulokset arvioitu ensimmäistä kertaa – kirjoittaminen ja puhuminen kangertelivat
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/4200
No publisherromanikielioppimistuloksetoppimistulosten arviointikirjoittaminenpuhuminenSivuUusi julkaisu: Hyvästä paremmaksi – kehittämisideoita kielten oppimistulosten arviointien osoittamiin haasteisiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/uusi-julkaisu-hyvasta-paremmaksi-kehittamisideoita-kielten-oppimistulosten-arviointien-osoittamiin-haasteisiin
No publisheroppimistuloksetarviointikieltenoppiminenkieltenopettajakieltenopettajatSivuTiedote: OKM myöntää valtionavustusta koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-okm-myontaa-valtionavustusta-koulutuksellisen-tasa-arvon-edistamiseen
No publisherkoulutuksellinen tasa-arvotasa-arvooppimistuloksetSivuTiedote: Suomen osaamisperusta jää jälkeen kansainvälisestä kehityksestä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-suomen-osaamisperusta-jaa-jalkeen-kansainvalisesta-kehityksesta
No publisherosaaminenraporttioppimistuloksetlukutaitolaskutaitoSivuTiedote: Suomen oppilaat Euroopan parhaita PISA 2012 -tutkimuksen ongelmanratkaisussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-suomen-oppilaat-euroopan-parhaita-pisa-2012-tutkimuksen-ongelmanratkaisussa
No publisherPISAperuskouluoppimistuloksetSivuOpetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus: Osaamisen ketju kuntoon
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/opetus-ja-kulttuuriministerion-tulevaisuuskatsaus-osaamisen-ketju-kuntoon
No publisherkoulutusosaaminenoppimistuloksetSivuTiedote: Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulokset: Osalla argumentointitaidot hukassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-oppimistulokset-osalla-argumentointitaidot-hukassa
No publisherkielentutkimusoppimistuloksetäidinkieli ja kirjallisuusarviointiperusopetuskirjoittaminenSivuTiedote: PISA 2012 -tutkimuksen pääraportti syventää Suomen tuloksia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-pisa-2012-tutkimuksen-paaraportti-syventaa-suomen-tuloksia
No publisherPISAraporttiperusopetusoppimistuloksetSivuTiedote: Hyviä oppimistuloksia vieraissa kielissä ja pitkässä ruotsissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-hyvia-oppimistuloksia-vieraissa-kielissa-ja-pitkassa-ruotsissa
No publisheroppimistuloksetperusopetuskieltenopetusopetussuunnitelman perusteetopetusmenetelmätSivuAHELO – Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten kansainvälinen arviointi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2014/ahelo-korkeakouluopiskelijoiden-oppimistulosten-kansainvalinen-arviointi
No publisherSanna RiuttanenarviointikorkeakoulutusoppimistuloksetSivu