Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Perustaitojen tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/perustaitojen-tukeminen-ammatillisessa-koulutuksessa
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien perustaitojen kirjo on hyvin laaja. On heitä, jotka pärjäävät ja omaksuvat helposti muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittavia taitoja, mutta toisaalta on myös heitä, joiden taidot tarvitsevat tukea ja harjaannuttamista. TAHTI-hankkeessa tuetaan aikuisia tutkinnon suorittajia perustaitojen kehittymisessä.No publisherSanna Riuttanenammatillinen koulutusperustaidotaikuisetmaahanmuuttajatohjausosaaminentukipajat2019/10/16 13:29:03 GMT+2SivuPerustaidoilla arjen osallisuutta ja hyvinvointia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/perustaidoilla-arjen-osallisuutta-ja-hyvinvointia
No publisherSanna Riuttanenperustaidotaikuisetmaahanmuuttajatluku- ja kirjoitustaitomatemaattiset taidotongelmanratkaisutaidotdigitaidotPIAAC2019/10/16 13:28:28 GMT+2SivuÄlypuhelimet aikuisten lukutaito-oppijoiden vapaa-ajalla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/alypuhelimet-aikuisten-lukutaito-oppijoiden-vapaa-ajalla
Aikuiset lukutaito-oppijat käyttävät älypuhelimia näppärästi ja ovat erilaisten sovellusten keskellä kuin kotonaan. Mitä nämä opiskelijat kertovat puhelimen käytöstään vapaa-ajalla? Entä miten tätä tietoa ja taitoa voisi hyödyntää opetuksessa?No publisherSanna Riuttanenälypuhelinmobiililaitteetperustaidotaikuisetmaahanmuuttajatlukutaito-oppijatluku- ja kirjoitustaito2019/10/16 13:28:53 GMT+2SivuMonet aikuiset tarvitsevat tukea perustaitojensa kehittämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/monet-aikuiset-tarvitsevat-tukea-perustaitojensa-kehittamiseen
Aikuisten ongelmat perustaidoissa ovat viime aikoina herättäneet keskustelua. Suomessa arvioidaan olevan satoja tuhansia työikäisiä, joiden perustaidot eivät ole riittäviä nykyajan arjessa toimimiseksi. Muutaman vuoden takainen PIAAC-tutkimus havahdutti myös maamme päättäjät, ja tällä hetkellä käynnissä on valtakunnallisia kehittämisohjelmia, joissa erilaiset aikuiskoulutuksen toimijat ja organisaatiot pyrkivät kehittämään perustaitoja parantavia koulutusmalleja ja juurruttamaan niitä osaksi pysyviä käytäntöjä. Yksi keskeinen haaste on niiden henkilöiden tavoittaminen, joilla on heikot perustaidot, sekä tiedon ja koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen heidän valmiuksiensa parantamiseen.No publisherSanna RiuttanenPIAACperustaidotTAITO-ohjelmatyöelämävalmiudetperustaitotesti2019/10/16 13:28:35 GMT+2SivuLUKILOKI – Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/lukiloki-virtaa-ja-valineita-luku-ja-kirjoitustaidon-ohjaamiseen
“Mukavaa, kun tässä koulutuksessa tutkimus kohtaa arjen”, tiivisti LUKILOKI-koulutuksen osallistuja kokemuksiaan. Valtakunnallisen, 1600 opettajaa tavoittavan LUKILOKI-täydennyskoulutuksen tavoitteena on tarjota opetushenkilöstölle luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen ja tukemiseen liittyvää tutkimustietoa ja käytännön työkaluja. Koulutuksen keskiössä ovat muun muassa lukumotivaatio, arviointi ja oppimisen tukeminen luki- ja oppimisvaikeuksien sekä S2-opetuksen ja monikielisyyden näkökulmista. Tässä artikkelissa kuvataan hankkeen tavoitteita ja tuotoksia, joita opettajat voivat hyödyntää työnsä tukena.No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitooppimisvaikeudetperustaidottukivastemallimonikielisyyskielitietoisuus2019/10/14 09:40:00 GMT+2SivuKielitietoisella otteella kiinni perustaitoihin ja ammatillisuuteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kielitietoisella-otteella-kiinni-perustaitoihin-ja-ammatillisuuteen
No publisherErja Kilpeläinenperustaidotammatillinen kielitaitoammatillisuusammattikielikieltenopetusammatillinen koulutusmaahanmuuttajien koulutustulevaisuustaidotKieliparlamenttikielitietoisuusselkokielisaavutettavuuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskulttuuritietoisuusammattikorkeakoulut2019/05/16 12:43:54 GMT+2Sivu