Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
”Kato, tuo puhhuu suomea!” – sujuvasti äännetty suomi ja yhteiskunnallinen osallisuus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/kato-tuo-puhhuu-suomea-sujuvasti-aannetty-suomi-ja-yhteiskunnallinen-osallisuus
Ääntäminen on puheilmaisun perusta. Sujuvaa ja ymmärrettävää puhetta on helppo kuunnella, se ei ole liian nopeaa tai takeltelevan hidasta, äänteet erottuvat ja puheen sävelkulku on vivahteikas (Valo 1994). Aikuiset suomi toisena kielenä –puhujat ponnistelevat toisinaan sujuvan ääntämisen kanssa pitkään, vaikka heillä olisikin kielen rakenteet ja sanasto hallussaan. Ääntämisen oppimisen prosessi on yhteydessä muun muassa aiempaan oppimiseen ja oppijan yksilöllisiin ominaisuuksiin. Ääntämiseen liittyy myös yhteisöllinen aspekti: miten vierasperäinen ääntäminen edistää tai estää osallistumista ja aktiivista roolia yhteiskunnassa? Pohdin puheenvuorossani aikuisten maahanmuuttajien, erityisesti muiden kuin korkeasti koulutettujen, ääntämisen taitoja yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinensuullinen kielitaitoääntäminensuomen kielipuhuminensuomi toisena kielenäyhteiskunnallinen osallisuusvuorovaikutus2020/06/10 07:36:01 GMT+2SivuUhanalaisen romanikielen oppimistulokset arvioitu ensimmäistä kertaa – kirjoittaminen ja puhuminen kangertelivat
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/4200
No publisherromanikielioppimistuloksetoppimistulosten arviointikirjoittaminenpuhuminenSivuMiksi englannin kieli ei taivu?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2016/miksi-englannin-kieli-ei-taivu
No publisherSanna Riuttanenenglannin kielikielitaitopuhuminenpuhuttu kielitaitoSivuDigiTala – Miten automaattinen palaute voi tukea puhumisen harjoittelua?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/digitala-miten-automaattinen-palaute-voi-tukea-puhumisen-harjoittelua
Artikkelissa esittelen DigiTala-tutkimushankkeen kehittämän sovelluksen, jonka avulla suomen ja ruotsin oppijat voivat harjoitella puheen tuottamista. Automaattiseen puheentunnistukseen, arviointiin ja palautteeseen perustuvan työkalun kehittämisessä on hyödynnetty monitieteistä tutkimusta.No publisherEmilia Rajalaautomaattinen arviointisuullinen kielitaitokielitaidon arviointipuhuminenvuorovaikutusarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2Sivu