Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kieli-HOPS tueksi korkeakouluopiskelijan urasuunnitteluun ja opinto-ohjaukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/kieli-hops-tueksi-korkeakouluopiskelijan-urasuunnitteluun-ja-opinto-ohjaukseen
Kielibuusti-hankkeessa on kehitetty opinto-ohjaukseen kieli-HOPS-niminen väline, jonka avulla ja jota soveltaen korkeakoulut voivat täydentää opinto- ja uraohjaustaan kotimaisten kielten opiskeluun liittyvillä näkökulmilla. Kieli-HOPS-materiaali on saatavissa Kielibuustin verkkosivulla. Artikkeli esittelee materiaalin pedagogista taustaa ja sovelluksia.No publisherErja Kilpeläinenopinto-ohjauskielitietoisuusurasuunnittelukansainväliset opiskelijatkorkeakoulutusyliopistotammattikorkeakoulutkielitaitotarpeettyöelämän kielitaito2023/03/22 14:47:40 GMT+2SivuYliopiston svenska rum – korkeakoulutuksen ruotsinkieliset tilat muutoksessa?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/yliopiston-svenska-rum-korkeakoulutuksen-ruotsinkieliset-tilat-muutoksessa
Tutkimusten mukaan suomalaisen korkeakoulutuksen kielipolitiikoissa on alettu painottaa kansalliskielten joustavaa ja rinnakkaista käyttöä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Toisaalta erilliset ruotsinkieliset koulutusohjelmat on nähty koulutusta koskevissa keskusteluissa myös kieliryhmälle tärkeinä ruotsinkielisinä tiloina. Tutkimuksessa analysoimme, miten näkemykset kaksikielisyydestä suhteutuvat ruotsinkielisiin koulutusohjelmiin opiskelijoiden haastattelupuheessa. Teksti perustuu artikkeliimme “Students’ conceptualizations of monolingual Swedish-language spaces and bilingual practices at a bilingual university in Finland”.No publisherEmilia Rajalakorkeakoulutuskielipolitiikkakaksikielisyysrinnakkaiskielisyysdiskurssianalyysi2022/10/05 14:26:55 GMT+2SivuKieli-ideologisia näkökulmia korkeakoulujen yksi-, kaksi- ja monikielisyyteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2022/kieli-ideologisia-nakokulmia-korkeakoulujen-yksi-kaksi-ja-monikielisyyteen
Suomalaisten korkeakoulujen kielipolitiikka on perustunut samalle periaatteelle kuin Suomen perustuslaillinen kaksikielisyys: korkeakoulut ovat joko yksikielisiä tai kaksikielisiä, ja kaksikielisyys on käytännössä tarkoittanut erillisten suomen- tai ruotsinkielisten ohjelmien tai linjojen rinnakkaista olemassaoloa. Vähemmistökielinen korkeakouluopetus on ollut vähäistä, vaikka saamen kieliä, karjalaa, viittomakieliä tai romania on viime vuosikymmeninä suomalaisissa korkeakouluissa opetettu oppiaineena joissakin tapauksissa syventäviin opintoihin saakka. Erityisesti 2000-luvulle tultaessa englanti on lisääntyneen kansainvälistymisen myötä tuonut oman lisänsä yliopistojen kieli-ideologisiin keskusteluihin.No publisherEmilia Rajalamonikielisyyskorkeakoulutuskieli-ideologiatkielikäytänteetkansalliskieletvähemmistökieletkielipolitiikka2022/10/05 14:26:56 GMT+2SivuKorkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille tarjottava kotimaisten kielten opetus ja oppimisen tuki – opettajien näkökulma
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/korkeakoulujen-kansainvalisille-tutkinto-opiskelijoille-tarjottava-kotimaisten-kielten-opetus-ja-oppimisen-tuki-opettajien-nakokulma
Kielibuusti-hanke selvitti syksyllä 2021 korkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille ja kansainväliselle henkilökunnalle tarjottavan kotimaisten kielten opetuksen ja oppimisen tuen tämänhetkistä tilannetta. Kyselystä raportoitiin opintohallinnon näkökulmasta Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden maaliskuun 2022 numerossa. Tämä artikkeli tarkastelee korkeakoulujen tarjoamaa kotimaisten kielten oppimisen tukea koulutuksen järjestäjien ja opetussuunnitelmien toteuttajien, opettajien, näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkotimaiset kieletkorkeakoulutuskansainväliset maisteriohjelmatkansainväliset tutkinto-opiskelijatkansainvälinen henkilökuntakansainväliset opiskelijatkielikoulutussuomen kieliruotsin kielityöelämälähtöinen kieltenopetustyöelämätyöelämäsuuntautuneisuus2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuDokumenteista käytäntöön – ajankohtaista kieli(koulutus)politiikkaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/dokumenteista-kaytantoon-ajankohtaista-kieli-koulutus-politiikkaa
No publisherErja KilpeläinenUkrainasuomi toisena kielenäkorkeakoulutuskansainväliset opiskelijatglobaalikasvatuspakopelikriisikielipoliittinen toimintaohjelmakielipolitiikkakielikoulutuspolitiikkamonikielisyysdemokratiafonetiikkavarhaiskasvatusverkko-opetusvuorovaikutus2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuVirtuaalisen kielitarjonnan luominen Ulysseus Eurooppa-yliopistolle
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/virtuaalisen-kielitarjonnan-luominen-ulysseus-eurooppa-yliopistolle
Artikkelissa esitellään kuuden eurooppalaisen korkeakoulun yhteistyönä luotavaa kieliohjelmaa, joka on osa uutta rakenteilla olevaa Eurooppa-yliopistoa. Kehitteillä oleva kieliohjelma tukee Ulysseus Eurooppa-yliopiston tavoitetta kasvattaa Euroopan kielivarantoa korkeakoulujen välistä yhteistyötä lisäämällä. Artikkeli kuvaa kieliohjelman kehittämisprosessia sekä yhteistyön mukanaan tuomia hyötyjä ja mahdollisia haasteita.No publisherErja Kilpeläinenvieraiden kielten verkko-opetusverkko-opetusvieraat kieletvieraan kielen opetuseurooppalainen yhteistyöEurooppa-yliopistotkorkeakoulutus2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuKorkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille ja kansainväliselle henkilökunnalle tarjottava kotimaisten kielten opetuksen ja oppimisen tuki – opintohallinnon näkökulma
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/korkeakoulujen-kansainvalisille-tutkinto-opiskelijoille-ja-kansainvaliselle-henkilokunnalle-tarjottava-kotimaisten-kielten-opetuksen-ja-oppimisen-tuki-opintohallinnon-nakokulma
Syksyllä 2021 selvitettiin korkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille ja kansainväliselle henkilökunnalle tarjottavan kotimaisten kielten opetuksen ja oppimisen tuen tämänhetkistä tilannetta. Selvityksen toteutti usean korkeakoulun yhteinen Kielibuusti-hanke, jossa kehitetään kotimaisten kielten koulutusta niin, että se vastaa tehokkaammin Suomeen rekrytoitavien ja maassa jo olevien kansainvälisten osaajien kielitaitotarpeisiin. Tämä artikkeli tarkastelee korkeakoulujen tarjoamaa kotimaisten kielten oppimisen tukea opintohallinnon näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkotimaiset kieletkorkeakoulutuskorkeakoulukansainväliset maisteriohjelmatkansainvälinen henkilökuntakansainväliset opiskelijatkansainväliset tutkinto-opiskelijatkielikoulutussuomen kieliruotsin kieli2022/03/23 16:01:04 GMT+2SivuKohti monikielistä akateemista asiantuntijuutta: yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kohti-monikielista-akateemista-asiantuntijuutta-yliopisto-opiskelijoiden-kasityksia-kielenoppimisesta
Tässä artikkelissa tarkastelen ensimmäisen vuoden yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden käsityksiä kielenoppimisesta ja omasta toimijuudestaan. Kuvailen tutkimuksen lisäksi Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa tehtävää monikielisen korkeakoulupedagogiikan kehittämistyötä. Pohdin myös käytännöllisellä tasolla, millaisia pedagogisia päätelmiä voisimme tutkimuksen tuloksista tehdä.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyyskäsityksettoimijuuskorkeakoulutuskorkeakoulupedagogiikka2021/12/01 10:54:17 GMT+2SivuMiksi korkeakoulutettu maahanmuuttanut ei pääse yliopistoon? – Yhdenvertaisuutta etsimässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/miksi-korkeakoulutettu-maahanmuuttanut-ei-paase-yliopistoon-yhdenvertaisuutta-etsimassa
Eri tulkinnat yhdenvertaisuudesta ja sen täyttymisestä vaikuttavat siihen, kenellä on pääsy yliopisto-opintoihin. Samaa kaikille -ajattelu rajoittaa tukitoimien kohdentamista tietylle ryhmälle ja sysää vastuun hakukelpoisuuden edellyttämien tietojen ja taitojen saavuttamisesta yksilölle itselleen. Nykyisellään yliopistojen toimintamallit ja rakenteet eivät mahdollista korkeakoulutettujen ja korkeakoulukelpoisten maahanmuuttaneiden sujuvia polkuja yliopisto-opintoihin. Polkujen mahdollistamisessa keskeisessä roolissa ovat alkuvaiheen ohjauksen ja neuvonnan määrä ja laatu sekä suomen, ruotsin tai englannin kielen kehittämisen tuki niin yliopisto-opintoja edeltävän koulutuksen kuin yliopisto-opintojenkin aikana. Yhteisen ymmärryksen rakentaminen yhdenvertaisuudesta on välttämätöntä, jotta päästäisiin kohti saavutettavampaa yliopistoa.No publisherErja Kilpeläinenkorkeakoulutuskorkea-asteen koulutusmaahanmuuttanutyhdenvertaisuusyliopistot2021/10/06 14:18:53 GMT+2SivuKohti sosiaalisesti kestävämpää yhteiskuntaa? 10 kysymystä maahan muuttaneista ja koulutuksesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/kohti-sosiaalisesti-kestavampaa-yhteiskuntaa-10-kysymysta-maahan-muuttaneista-ja-koulutuksesta
No publisherErja Kilpeläinenkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkayliopistotkorkeakoulutuskorkeakoulutetut maahanmuuttajatmaahanmuuttomaahanmuuttajatkieltenopetuskielivarantoyhdenvertaisuuskoulutuksellinen tasa-arvo2021/09/08 08:27:53 GMT+2SivuJuhlapuheita ja hätähuutoja kielivarannon puolesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/juhlapuheita-ja-hatahuutoja-kielivarannon-puolesta
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantokielitietoisuuskielikoulutuspolitiikkakieltenopetuksen varhentaminenlukiokoulutusopetussuunnitelmakoulutuksellinen tasa-arvovalinnaiset kieletkorkeakoulutusmonikielisyys2020/12/02 14:50:50 GMT+2SivuKielivaranto A:sta Ö:hön
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/kielivaranto-a-sta-o-hon
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantomonikielisyyskielten tilastointikieltenopetuksen varhentaminenkielivalinnatEurooppalainen kielisalkkuoman äidinkielen opetusuhanalainen kielikääntäminenkarjalan kielilukutaitonuoretkielitietoisuusammatillinen koulutuslukiokoulutuskorkeakoulutusnivelvaiheyliopistotkielipolitiikkakielikoulutuspolitiikkaverkko-opetus2020/03/25 10:37:20 GMT+2SivuJaetaan kielitietoisuutta!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/jaetaan-kielitietoisuutta
No publisherErja KilpeläinenkielitietoisuusYleiset kielitutkinnotdigitalisointikorkeakoulutuskielipolitiikkatoimijuuskieltenopetuskielitietoinen opetuseduskuntavaalitkielikoulutuspolitiikkalukutaitokielitaidon arviointi2019/03/13 16:22:20 GMT+2SivuNationalismi, jälkinationalismi ja uusnationalismi suomalaisen korkeakoulutuksen kielipolitiikassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/nationalismi-jalkinationalismi-ja-uusnationalismi-suomalaisen-korkeakoulutuksen-kielipolitiikassa
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden lokakuun 2018 numero tarkasteli kielen ja nationalismin yhteyksiä. Tematiikka on kielen ja kielipolitiikan näkökulmasta tuttu. Ajankohta lokakuun nationalismi-teemanumerolle ei kuitenkaan ole sattumaa, sillä kieli ja suhtautuminen siihen heijastelevat aina suurempia yhteiskunnallisia käänteitä. Tällä hetkellä on nähtävissä selvä suuntaus: kiinnostus kansallisvaltioon on poliittisessa kasvussa Suomessa ja muualla. Suomessakin nousussa oleva keskustelu Suomen kielistä ja suomen kielestä heijastelee erilaisia poliittisia, taloudellisia ja kulttuurisia kehityksiä. Tarkastelen tässä artikkelissa nationalismia, jälkinationalismia ja uusnationalismia suomalaisessa kielipolitiikassa erityisesti oman erikoisalani, korkeakoulupolitiikan, näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkielipolitiikkakorkeakoulutuskorkeakoulupolitiikkakieli ja nationalisminationalismijälkinationalismiuusnationalismiruotsin kielisuomen kielienglannin kielikansainvälisyyskansallinenkansainvälinen2019/03/13 16:22:47 GMT+2SivuAvoimella keskustelulla ja yhteistyöllä kohti kansainvälisten maisteriohjelmien laadukasta opetusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/avoimella-keskustelulla-ja-yhteistyolla-kohti-kansainvalisten-maisteriohjelmien-laadukasta-opetusta
Tuore väitöskirjatutkimukseni (Konttinen, 2018) tuo esille kansainvälisten maisteriohjelmien opiskelijoiden opintopolkujen ja uranäkymien valtavan kirjon ja sen ääripäät. Toisille kv-maisteriohjelma on hedelmällinen ponnahduslauta kohti kansainvälistä uraa, toisille puolestaan kompastuskivi, kun valmistuminen viivästyy jopa vuosilla ja suomalaisen työelämän ovet eivät tunnu aukeavan. Tutkimukseni mukaan opiskelijoiden viestintä- ja kieliosaaminen, kuten akateemisen englannin taidot sekä mahdollinen suomen kielen taito, ovat suuressa roolissa opiskelumenestyksen ja tulevan uran kannalta.No publisherErja Kilpeläinenkansainväliset opiskelijatkansainväliset maisteriohjelmatopetuksen laatuEnglish-medium instruction (EMI)opiskelijoiden opintopolutviestintä- ja kieliosaaminenviestintä- ja kielitaitoviestintä- ja kieliopinnotenglannin kielikorkeakoulutus2018/12/13 13:46:43 GMT+2Sivu