Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Miksi ja miten energiatiedon lukutaitoa kouluihin?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/miksi-ja-miten-energiatiedon-lukutaitoa-kouluihin
Energiatiedon lukutaito on kansalaistaito, jonka merkitys on korostunut sodan ja energiakriisin myötä. Energiaan liittyvät asiat ovat keskeisiä yhteiskunnan toiminnassa ja toisaalta energiantuotanto liittyy mm. ilmaston lämpenemiseen. Energia-aiheisiin perehtyminen on siksi tärkeää jo koulujen perusopetuksessa.No publisherEmilia Rajalaenergiatiedon lukutaitolukutaitoilmastonmuutosinformaatiolukutaitokyselytutkimus2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuLuku- ja kirjoitustaidon opettamisen täydennyskoulutus ja prosessimallit työn tukena
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/luku-ja-kirjoitustaidon-opettamisen-taydennyskoulutus-ja-prosessimallit-tyon-tukena
Kun opettaja osallistuu luku- ja kirjoitustaidon täydennyskoulutukseen, hänellä on usein mielessään huoli oppilaiden tai opiskelijoiden lukutaidon heikentymisestä. Pystyykö perusopetus enää turvaamaan riittävää luku- ja kirjoitustaitoa jokaiselle oppijalle, ja miten opettaja voi auttaa ja tukea monilukutaitojen oppimisessa mahdollisimman hyvin?No publisherEmilia Rajalatäydennyskoulutuslukutaitokirjoitustaitoprosessimallit2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuMonikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/monikielinen-lukutaito-identiteettityon-ja-osallisuuden-tukena
Muuta kuin valtakieltä puhuvat oppilaat kohtaavat toisinaan koulun arjessa vaatimuksia rajoittaa tai välttää oman äidinkielensä käyttöä. Paineet saattavat kohdistua oman kielen käyttöön luokkahuoneessa, välitunneilla tai koulutehtävien tekemisessä. Oma äidinkieli on kuitenkin merkittävä identiteettiä rakentava kieli, jonka näkyväksi tekemisen kautta voidaan vahvistaa yhteenkuulumisen tunnetta. Pedagogiikka, joka tukee osallistumista ja osallisuutta sekä identiteetin rakentumista parantaa mahdollisuuksia oppia myös virallista opetuksen kieltä monikulttuurisessa luokkahuoneessa.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysidentiteettikieli ja identiteettilukutaitolukeminenosallisuusosallistuminen2022/03/23 16:01:04 GMT+2SivuSuuntaa lukemiseen – kirjaimellisesti!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/suuntaa-lukemiseen-kirjaimellisesti
Lukutaidolla on aina ollut tärkeä asema omissa arjissamme, sillä lukeminen ja kirjallisuus ovat olleet osa jokapäiväistä elämäämme aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Eikä liene yllätys, että niin opintomme kuin työmmekin liittyvät juuri kirjallisuuteen, kieleen ja lukutaitoon! Tämän artikkelin ovat kirjoittaneet kaksi kirjallisuudesta, lukemisesta ja kaikenlaisesta lukutaidosta kiinnostunutta kieli- ja mediatieteilijää Turusta. Artikkelin tarkoituksena on tuoda esille lukemisen monia muotoja ja ennen kaikkea innostaa kaikkia lukemisen pariin. Suunnataan siis kaikki yhdessä lukemaan – artikkelimme toimii erinomaisena aloituksena!No publisherErja Kilpeläinenlukutaitolukeminenlukuharrastuslukuintoluku- ja kirjoitustaitolukutaitostrategiakirjallisuus2022/03/23 16:01:04 GMT+2SivuKielenoppiminen on kaikkien oikeus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kielenoppiminen-on-kaikkien-oikeus
No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenvähemmistökieletkielivähemmistötkarjalan kieliromanikielisuomalainen viittomakielisuomenruotsalainen viittomakielisaamen kieletoman äidinkielen opetuspodcastitkieli ja teknologialukutaitolukutaitostrategiakielipoliittinen toimintaohjelma2021/12/01 10:54:17 GMT+2SivuKielitietoinen kirjallisuuskasvatus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus
Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktion ominaisluonnetta kunnioittaen. Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan menetelmiä, jotka yhdistävät fiktiivisten tekstien yksilöllisen merkityksenmuodostuksen, taidelähtöisen toiminnan ja lukukokemusten sekä sanataiteen tuottaman mielihyvän ja nautinnon. Nämä ovat myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatun monilukutaidon (L4) kivijalkoja. Opetuskokeilujen tavoitteena on väistellä konventionaalisia tekstien tulkintoja ja opetusratkaisuja sekä antaa tilaa oppilaille lukijoina.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetuskielitietoisuuskirjallisuusäidinkieli ja kirjallisuuskirjallisuuskasvatuspedagogiset käytänteetpedagogiikkataidelähtöiset menetelmätlukutaitolukeminen2020/05/13 10:08:05 GMT+2SivuYhdeksäsluokkalaisten keinot lukutaidon kehittämiseksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/yhdeksasluokkalaisten-keinot-lukutaidon-kehittamiseksi
Nuorten lukutaito on ollut viime vuosina usein esillä mediassa. Keskustelussa on noussut esiin erityisesti huoli lukutaidon heikkenemisestä ja lukemisharrastuksen hiipumisesta. Aihetta ovat käsitelleet lähes pelkästään aikuiset, kuten opettajat, tutkijat ja muut asiantuntijat, mutta nuorten oma ääni on jäänyt taka-alalle ja kuulunut keskustelussa lähinnä aikuisten välittämänä. Tässä artikkelissa rajaamme tarkastelumme nuorten näkemyksiin siitä, millaisilla keinoilla erityisesti lukutaidon kehittymistä voitaisiin edistää äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa.No publisherErja Kilpeläinennuoretlukutaitolukeminenlukuintolukuharrastus2020/03/25 10:39:10 GMT+2SivuKielivaranto A:sta Ö:hön
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/kielivaranto-a-sta-o-hon
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantomonikielisyyskielten tilastointikieltenopetuksen varhentaminenkielivalinnatEurooppalainen kielisalkkuoman äidinkielen opetusuhanalainen kielikääntäminenkarjalan kielilukutaitonuoretkielitietoisuusammatillinen koulutuslukiokoulutuskorkeakoulutusnivelvaiheyliopistotkielipolitiikkakielikoulutuspolitiikkaverkko-opetus2020/03/25 10:37:20 GMT+2SivuSanat haltuun -hanke vei lukutaitoa ammattikouluihin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/sanat-haltuun-hanke-vei-lukutaitoa-ammattikouluihin
Sanat haltuun -työpajat ovat saaneet noin 5000 huonosti lukevaa suomalaista nuorta kiinnostumaan kirjoittamisesta ja ymmärtämään lukutaidon merkityksen. Työpajat innostavat heikot lukijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. Hanke luotiin alun perin ammattioppilaitosten teknisten alojen opiskelijoiden lukutaidon vahvistamiseksi. Lukukeskus ja UPM järjestivät 100 toiminnallista lukutaitotyöpajaa ammattikouluissa eri puolella Suomea vuosina 2017–2018. Opetusmalli paljastui niin tehokkaaksi, että se on saanut uusia muotoja. Menetelmää sovelletaan nyt myös peruskoulun erityisopetuksessa, sairaalakouluissa ja vankiloissa.No publisherSanna Riuttanenammattikoululukutaitotyöpajarap-musiikkipojatlukuinto2019/10/16 13:29:10 GMT+2SivuJaetaan kielitietoisuutta!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/jaetaan-kielitietoisuutta
No publisherErja KilpeläinenkielitietoisuusYleiset kielitutkinnotdigitalisointikorkeakoulutuskielipolitiikkatoimijuuskieltenopetuskielitietoinen opetuseduskuntavaalitkielikoulutuspolitiikkalukutaitokielitaidon arviointi2019/03/13 16:22:20 GMT+2SivuVuonna 2018 – kielistä keskustellaan!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/vuonna-2018-kielista-keskustellaan
No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeiluylioppilastutkintoenglannin kielikansalliskieletsuomen kielimonikielisyyslukutaitolukuliikepääkirjoitus2018/12/13 13:46:20 GMT+2SivuLukukeskuksen Lukuliike koulussa -kampanja – Ilmoita koulusi mukaan 10.10. mennessä!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/lukukeskuksen-lukuliike-koulussa-kampanja-ilmoita-koulusi-mukaan-10-10-mennessa
No publisherErja Kilpeläinenlukuliikelukeminenlukutaitoperuskouluperusopetus2018/10/01 11:41:41 GMT+2SivuHeikot pojat ja erinomaiset tytöt – millaista kuvaa tyttö- ja poikalukijoista rakennetaan suomalaisissa uutisteksteissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/heikot-pojat-ja-erinomaiset-tytot-millaista-kuvaa-tytto-ja-poikalukijoista-rakennetaan-suomalaisissa-uutisteksteissa
Tässä artikkelissa tarkastelen, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista merkityksellistetään sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmiönä 2000-luvun uutisteksteissä. Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaani (Sorri 2017), jossa tutkin suomalaisnuorten lukutaidon sukupuolieroa käsitteleviä uutistekstejä vuosilta 2013–2016. 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten myötä tyttöjen ja poikien erilainen lukutaitomenestys on noussut merkittäväksi puheenaiheeksi joukkotiedotusvälineissä. Alan asiantuntijat tarjoavat erilaisia malleja ja syitä poikien epäonnistumiseen ja tyttöjen menestymiseen sekä esittävät lukemisen opetusta koskevia muutosvaatimuksia. Keskustelussa korostuu mustavalkoinen näkemys tyttöjen ja poikien vastakohtaisista lukumieltymyksistä ja -tavoista, vaikka kenties tärkeämpää olisi purkaa lukemiseen liittyviä sukupuolittuneita uskomuksia.No publisherErja Kilpeläinensukupuolilukutaitolukeminenlukuintouutisointimediarepresentaatio2018/09/12 17:18:02 GMT+2SivuTapetilla lukutaito ja amisreformi – Kieliverkosto Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa 2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/tapetilla-lukutaito-ja-amisreformi-kieliverkosto-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetuksen-foorumissa-2018
No publisherErja Kilpeläinenäidinkieli ja kirjallisuuslukutaitolukeminenamisreformiammatillinen koulutusluku- ja kirjoitustaitolukuintokielitietoisuuskaksikielinen toimintaeurooppalainen viitekehysmediaatioylioppilastutkintovenäjän kieliammatillinen kielitaitotyöyhteisötvirkakielikielenhuoltotoinen kotimainen kielikielikokeilu2018/09/12 17:17:57 GMT+2SivuVäitös: FL Merja Kauppinen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/vaitos-fl-merja-kauppinen
No publisherväitöskirjalukutaitoäidinkieli ja kirjallisuusopetussuunnitelmaperusopetusSivu