Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Varhennettua englannin opiskelua Suomessa – tutkimustuloksia sukupuolten eroista ja yhtäläisyyksistä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/varhennettua-englannin-opiskelua-suomessa-tutkimustuloksia-sukupuolten-eroista-ja-yhtalaisyyksista
Suomessa yhä useampi opetuksen järjestäjä on aikaistanut kieltenopetusta alkamaan jo alkuopetuksessa, esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Tammikuusta 2020 lähtien jokainen aloittaa kielten opiskelun viimeistään 1. luokan kevätlukukaudella. Alkuvuodesta 2018 selvitimme, miten varhennettu kieltenopetus vaikuttaa oppilaiden suhtautumiseen vieraan kielen opiskeluun, miten oppilaat käyttävät koulussa opetettua kieltä vapaa-ajallaan ja minkälaista kielitaitoa he oppivat ensimmäisen puolen vuoden opiskelun aikana. Tässä artikkelissa kerromme selvityksen alustavia tuloksia sukupuolivaikutuksen näkökulmasta ja avaamme muutamia tulokulmia mahdolliselle jatkotutkimukselle.No publisherErja Kilpeläinenkieltenoppiminenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusvarhentaminenenglannin kielisukupuolivaikutuksetA1-kielivapaa-aika2018/12/12 12:40:00 GMT+2Sivu”Kun elokuussa alottaa työt, niin sitä astuu sellaseen putkeen, josta tullaan sitte pois kesäkuun alussa” – Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opettajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/kun-elokuussa-alottaa-tyot-niin-sita-astuu-sellaseen-putkeen-josta-tullaan-sitte-pois-kesakuun-alussa-nuorten-ja-kokeneiden-opettajien-kokemuksia-opettajuuden-vaikutuksis
No publisherSanna Riuttanenjaksaminenkokenut opettajanuori opettajaopettajuusvapaa-aikaSivu