Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
DigiTala – Miten automaattinen palaute voi tukea puhumisen harjoittelua?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/digitala-miten-automaattinen-palaute-voi-tukea-puhumisen-harjoittelua
Artikkelissa esittelen DigiTala-tutkimushankkeen kehittämän sovelluksen, jonka avulla suomen ja ruotsin oppijat voivat harjoitella puheen tuottamista. Automaattiseen puheentunnistukseen, arviointiin ja palautteeseen perustuvan työkalun kehittämisessä on hyödynnetty monitieteistä tutkimusta.No publisherEmilia Rajalaautomaattinen arviointisuullinen kielitaitokielitaidon arviointipuhuminenvuorovaikutusarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuDokumenteista käytäntöön – ajankohtaista kieli(koulutus)politiikkaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/dokumenteista-kaytantoon-ajankohtaista-kieli-koulutus-politiikkaa
No publisherErja KilpeläinenUkrainasuomi toisena kielenäkorkeakoulutuskansainväliset opiskelijatglobaalikasvatuspakopelikriisikielipoliittinen toimintaohjelmakielipolitiikkakielikoulutuspolitiikkamonikielisyysdemokratiafonetiikkavarhaiskasvatusverkko-opetusvuorovaikutus2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuEtäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/etalasnaolorobotti-rullaa-luokkahuoneeseen-osallistuminen-ja-toimijuus-hybridiopetuksessa
Meneillään oleva pandemiatilanne on lisännyt etäosallistumisen tarvetta työelämässä ja koulutuksessa. Joustaville osallistumistavoille on kysyntää useissa eri konteksteissa. Myös tietoisuus vastaavien poikkeusolojen mahdollisuudesta tulevaisuudessa motivoi kehittämään teknologisia ratkaisuja, jotka tukevat etäosallistumismahdollisuuksia. Esittelemme tässä artikkelissa kokemuksiamme etäläsnäolorobotin käytöstä hybridin kielenopetuksen välineenä yliopistokontekstissa. Pohdimme, miten luokkahuone materiaalisena oppimisympäristönä vaikuttaa robotin käyttömahdollisuuksiin ja millaisia pedagogisia tukitoimia robottivälitteiseen etäopetukseen tarvitaan esimerkiksi oppimateriaaleja, valkotauluja ja elektronisia laitteita käytettäessä. Lisäksi pureudumme robotin mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin etäopiskelijan toimijuutta lisäävänä välineenä.No publisherErja Kilpeläinenteknologiavuorovaikutusetäosallistuminenhybridiopetusrobottivälitteinen opetusetäopetusluokkahuoneetäläsnäolorobottiosallistuminentoimijuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuSosiaaliset robotit oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/sosiaaliset-robotit-oppimisen-tukena-lapsilla-ja-aikuisilla
Tässä artikkelissa pohdin sosiaalisten robottien vahvuuksia ja mahdollisuuksia oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla. Tätä aluetta kutsutaan robottiavusteiseksi oppimiseksi (robot-assisted learning) ja tätä työtä tekeviä robotteja opetusroboteiksi (educational robots). Kerron ensin käyttäjäkokemustutkimuksistamme, joissa tutkittiin robotteja kieltenoppimisen apuvälineenä luokkaopetuksessa alakoulussa ja aikuisilla maahanmuuttajilla työkontekstissa. Sen jälkeen kuvailen pilottiamme, jossa erilaiset perheet yhteisoppivat sosiaalisen robotin kanssa kotikontekstissa. Lopuksi päästään kurkistamaan uuteen RoboStudioon, joka on Tampereen yliopistolla toimiva sosiaaliseen robotiikkaan liittyvä yhteisoppimisen ”paja”.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottioppiminenrobottiavusteinen kielenoppiminenrobotiikkakäyttäjätutkimusperheetoppimisen tukirobotitihminen-robotti vuorovaikutusvuorovaikutusmotivaatioautomaattinen puheentunnistusyhteisoppiminen2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKokemuksia robotista kieltenopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/kokemuksia-robotista-kieltenopetuksessa
Sosiaaliset robotit tarjoavat uusia mahdollisuuksia kieltenopetukseen. Sosiaaliset robotit tulivat luokkahuoneisiin muutama vuosi sitten, mutta niiden käyttö kieltenopetuksessa on edelleen kohtalaisen harvinaista. Tässä artikkelissa esitellään kahden kieltenopettajan kokemuksia robotin käytön ensimmäisistä vuosista.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikieltenopetusrobottiavusteinen kielenoppiminentekoälyteknologiaautomaattinen puheentunnistusmotivaatiovuorovaikutus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuRobotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/robotti-luokkahuoneen-ekosysteemissa-robotit-kestavan-kehityksen-tavoitteiden-edistajina
Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen myötä. Seuraavassa pohdimme, miten robotin saapuminen luokkaan vaikuttaa luokkahuoneen ekosysteemiin ja miten sen käyttö voi edesauttaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista robottiavusteisessa kielten oppimisessa.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikestävä kehitysluokkahuonevuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenluokkahuoneekosysteemivuorovaikutusteknologiaopettajan roolikieltenopetuskieltenoppiminenmonimediaisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuVuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/vuorovaikutus-ja-kielenoppiminen-sosiaalisen-robotin-kanssa
Mikä sosiaalinen robotti on? Lyhyesti ilmaistuna sosiaalinen robotti on kone, teknologinen väline, jonka toiminta on sellaista, että ihmisten on mahdollista olla sen kanssa vuorovaikutuksessa (ks. mm. Breazeal 2003). Sosiaalisen robotin käytettävyyttä ja ominaisuuksia on alettu kokeilla opetuksessa ja oppimisessa. Tässä artikkelissa esittelen ensiksi, miten sosiaalisia robotteja on lähestytty tutkimuksen kohteena. Seuraavaksi esittelen lyhyesti erilaisia sosiaalisen robotin tyyppejä ja tarkastelen sosiaalisen robotin kehollisuutta sekä toimintaa yhden sosiaalisen robotin, Nao-robotin, esimerkin avulla. Käsittelen myös sitä, millainen keskustelukumppani robotti on ja miten se vaikuttaa vuorovaikutustilanteeseen. Lopuksi pohdin myös sitä, millaisia mahdollisuuksia robotti voi tuoda vieraan kielen opetukseen ja oppimiseen.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottiihminen-robotti vuorovaikutuslapsi-robotti vuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenvuorovaikutustutkimusvuorovaikutusluokkahuonekieltenopetusrobotitkielentutkimuskielenoppiminenkehollisuusdigitalisaatiotekoäly2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuTeknologiavälitteinen kokousvuorovaikutus tarvitsee sujuakseen muutakin kuin kielellistä ja teknistä osaamista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/teknologiavalitteinen-kokousvuorovaikutus-tarvitsee-sujuakseen-muutakin-kuin-kielellista-ja-teknista-osaamista
Millaista etäkokousten vuorovaikutus on, ja miten sitä viedään eteenpäin? Onko väliä, käytetäänkö videoyhteyttä? Millaiset käytänteet ovat hyviä ja toimivia? Tällaisiin kysymyksiin etsin vastauksia englannin kielen väitöskirjassani, jossa tarkastelin mikrotasolla erään kansainvälisen yrityksen teknologiavälitteisiä kokouksia. Vaikka kansainvälisessä ympäristössä työskentelyn kulmakivenä pidetään usein hyvää englannin kielen taitoa, tutkimukseni tulokset osoittavat, ettei se suinkaan ole ainut asia, mitä etäkokouksissa tarvitaan. Tullakseen ymmärretyksi täytyy myös osata kommunikoida oikealla tavalla oikeaan aikaan ja pystyä sopeutumaan muuttuvan teknologisen ympäristön vaatimuksiin.No publisherteknologiaetäkokouksetvuorovaikutusenglanti työkielenä2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuVieraskielisen puheen sujuvuuden luonnetta selvittämässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/vieraskielisen-puheen-sujuvuuden-luonnetta-selvittamassa
Tarkastelin väitöskirjassani englannin oppijoiden puheen sujuvuutta ja sujuvuuden ylläpitämistä. Aihe on tärkeä kielten opetuksen ja arvioinnin kannalta, sillä sujuvuus on keskeinen osa kielitaitoa ja yleinen suullisen kielitaidon arviointikriteeri. Tutkimukseni osoittaa, että vieraan kielen sujuvuuteen vaikuttavat oppijoiden ongelmanratkaisukeinot sekä oppijan äidinkielen puhetyyli. Oppijoiden vuorovaikutuksen sujuvuutta analysoitaessa ja arvioitaessa tulisi huomioida, että sujuvuutta ylläpidetään sekä yksilöllisesti että yhteistyössä.No publisherErja Kilpeläinenkielitaidon arviointikieltenopetussuullinen kielitaitokieltenopettaminensujuvuusvuorovaikutus2020/12/02 14:51:27 GMT+2Sivu”Kato, tuo puhhuu suomea!” – sujuvasti äännetty suomi ja yhteiskunnallinen osallisuus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/kato-tuo-puhhuu-suomea-sujuvasti-aannetty-suomi-ja-yhteiskunnallinen-osallisuus
Ääntäminen on puheilmaisun perusta. Sujuvaa ja ymmärrettävää puhetta on helppo kuunnella, se ei ole liian nopeaa tai takeltelevan hidasta, äänteet erottuvat ja puheen sävelkulku on vivahteikas (Valo 1994). Aikuiset suomi toisena kielenä –puhujat ponnistelevat toisinaan sujuvan ääntämisen kanssa pitkään, vaikka heillä olisikin kielen rakenteet ja sanasto hallussaan. Ääntämisen oppimisen prosessi on yhteydessä muun muassa aiempaan oppimiseen ja oppijan yksilöllisiin ominaisuuksiin. Ääntämiseen liittyy myös yhteisöllinen aspekti: miten vierasperäinen ääntäminen edistää tai estää osallistumista ja aktiivista roolia yhteiskunnassa? Pohdin puheenvuorossani aikuisten maahanmuuttajien, erityisesti muiden kuin korkeasti koulutettujen, ääntämisen taitoja yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinensuullinen kielitaitoääntäminensuomen kielipuhuminensuomi toisena kielenäyhteiskunnallinen osallisuusvuorovaikutus2020/06/10 07:36:01 GMT+2SivuSelkokieli ja kielellinen saavutettavuus – kohti yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/selkokieli-ja-kielellinen-saavutettavuus-kohti-yhdenvertaisempaa-yhteiskuntaa
”Kun käytetään selkokieltä, voin ymmärtää, mitä maailmalla tapahtuu, mitä minulle tapahtuu ja pystyn vaikuttamaan omiin asioihini.” Näin eräs kehitysvammainen mies eritteli selkokielen merkitystä elämässään. Selkokielen merkitystä käsittelee myös tänä keväänä julkaistu Selkokieli – Saavutettavan kielen opas. Kirja valottaa selkokielen asemaa Suomessa ja kuvaa tarkasti, millaista hyvä selkokieli on. Se tarkastelee kieltä saavutettavuuden näkökulmasta ja pohtii selkokielen roolia yhteiskunnassa, jossa kaikki olisivat yhdenvertaisia.No publisherErja Kilpeläinenselkokielisaavutettavuussuomen kielisuomi toisena kielenävuorovaikutus2019/05/16 12:43:00 GMT+2SivuVirtual exchange – not only for language learning
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/virtual-exchange-not-only-for-language-learning
Technology enables teachers to connect their students online with foreign students in a facilitated educational setting. Such tele-collaborative intercultural projects are called virtual exchange practices (O’Dowd 2018). The students get an opportunity to engage in dialogues and tele-collaboration with peers from other countries. The intercultural encounters may not only enhance the participants’ intercultural and foreign language competencies but can also develop their collaborative skills. In addition, the students can learn how to manage in communicative situations, when the communicators’ language proficiency levels and study fields are different. This article provides an overview of virtual exchange projects that two enthusiastic teachers planned and launched together, moving beyond the subject boundaries. This article gives an overview of the pedagogical design, the research conducted and the ideas for the continuation.No publisherErja Kilpeläinenvirtual exchangevideoconferencemediated communicationdigital literaciesworking life skillsintercultural competencegroup collaborationvirtuaaliset oppimisympäristötvirtuaalinen yhteistyövideotvuorovaikutusdigitaaliset tekstitaidotdigitaalisuusdigitaalinen lukutaitotyöelämän kielitaitotarpeettyöelämäviestintä- ja kieliosaaminenkkyenglanti2018/12/13 13:46:00 GMT+2SivuSairaanhoitajan ammatillisen kielitaidon kehittäminen työyhteisössä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/sairaanhoitajan-ammatillisen-kielitaidon-kehittaminen-tyoyhteisossa
Hoitotyössä tarvittavan ammatillisen kielitaidon oppiminen erillisellä kielikurssilla on haastavaa. Kielitaito kehittyy parhaiten todellisten työtehtävien yhteydessä ja kielellisen tuen avulla. Perehdytys- ja harjoittelujaksot ovat tärkeässä asemassa kielen kehityksen kannalta, mutta myös työjärjestelyillä ja työyhteisön asenteella on merkitystä.No publisherErja Kilpeläinenammatillinen kielitaitohoitoalan kielityöelämän kielitaitovuorovaikutuskielellinen tukityöyhteisöt2018/09/12 17:18:00 GMT+2SivuCross-Currents in Language and Culture, 8th ETMU Days 27–28 October 2011, University of Jyväskylä, Finland
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/cross-currents-in-language-and-culture-8th-etmu-days-27-28-october-2011-university-of-jyvaskyla-finland
No publishermonikielisyysvuorovaikutusSivuOsallistu, keskustele, vaikuta! – Näkökulmia sosiaaliseen televisioon ja livetviittaamiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2017/osallistu-keskustele-vaikuta-nakokulmia-sosiaaliseen-televisioon-ja-livetviittaamiseen
No publisherSanna Riuttanenlivetviittaaminensosiaalinen mediasosiaalinen televisiotviittiTwittervuorovaikutusSivu