Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kieliparlamentti 2017
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2017
No publisherErja KilpeläinenKieliparlamenttimonikielisyyskieli-identiteettikieltenopetuskielenoppiminenopetussuunnitelmakielitietoisuus2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuLukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/lukion-opetussuunnitelman-monikielinen-kaanne
Uudet Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (LOPS 2019) otetaan käyttöön syksystä 2021 alkaen. Perusteita on kehitetty aikana, jolloin kielitaidon ja kielivarannon kaventuminen huolettaa yhä useampia, monipuolisen kielitaidon arvoa ei oikein tunnisteta, eikä kielten opiskelulle tai kielitaidon kehittämiselle syystä tai toisesta ole aikaa. Samanaikaisesti opiskelun ulkopuolella opiskelijalle karttuu esimerkiksi eri medioiden kautta kielitaitoa, jota ei aina tunnisteta opetuksessa eikä välttämättä ehditä huomioida lukion opetuskäytännöissä. Äidinkielen – oli kyse sitten opetuskielestä tai opiskelijoiden omista äidinkielistä – osaamisen tunnistaminen ja kuvaaminen jää niin ikään paitsioon. Se, mitä lukiolainen muodollisesti saa opinahjostaan, on yksittäisiksi arvosanoiksi tiivistetty, lukio-opintojen kautta hankittu kielitaito. Muutoksen mahdollistajana esittelemme tässä artikkelissa taustaa ja lähtökohtia uudelle kieliaineita yhdistävälle, lukion monikielisyyttä tukevalle kieliprofiilille, joka osaltaan ilmentää parhaillaan tapahtuvaa käännettä monikielisyyteen.No publisherkieliprofiiliLOPSmonikielisyyskielitaito2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuTieteen monikielinen termistö yhteisöllisenä toimintana korkeakouluopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/tieteen-monikielinen-termisto-yhteisollisena-toimintana-korkeakouluopetuksessa
Tässä artikkelissa tarkastelemme erityisesti korkeakoulutukseen liittyvää kysymystä siitä, kuinka opiskelijat omaksuvat taidon osallistua oman alansa asiantuntijadiskurssiin useammalla kuin yhdellä kielellä. Keskeisiä teemoja ovat tieteen erikoissanaston eli termistön kysymykset sekä tieteen kielivarannon yhteistoiminnallisuus. Esimerkkitapauksena käsittelemme Tieteen termipankkia, jonka kautta korostamme yliopisto-opetuksen merkitystä tieteen kielen kielivarannon välittämisessä ja kannattelussa.No publishertieteen kielimonikielisyysrinnakkaiskielisyysavoin tiedeterminologiayhteistoiminnallisuusyliopistopedagogiikka2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuMonikielisyyden näkeminen voimavarana – kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/monikielisyyden-nakeminen-voimavarana-kokemuksia-utrechtin-kansainvalisesta-koulusta
Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat positiivisesti huomioida monikielisyyttä arjessaan. Käytämme esimerkkinä Utrechtin kansainvälistä koulua Alankomaissa ja kuvaamme, miten oppilaiden monipuoliset kielirepertuaarit nähdään siellä voimavarana ja miten niitä hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti opetuksessa. Koulu on erityisen monikielinen yhteisö, sillä oppilaat tulevat eri puolilta maailmaa ja puhuvat useita kieliä. Tämän lisäksi koulun henkilökunta koostuu noin 30 eri kansallisuudesta. Tämän seurauksena monikielisyys on luonnollinen osa koulun arkea.No publishermonikielisyystranslanguagingkielitietoisuuskansainvälinen kouluinternational baccalaureate2021/02/10 16:02:17 GMT+2Sivu#kielitietoisuus #kielellisestivastuullinenopetus #kielellisestivastuullistavaopetus – twiittejä käsiteviidakosta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/kielitietoisuus-kielellisestivastuullinenopetus-kielellisestivastuullistavaopetus-twiitteja-kasiteviidakosta
Sekä tieteessä että arkipuheessa käydyissä keskusteluissa on viime aikoina ilmennyt tarve tarkentaa käsitteitä, joita käytetään keskusteltaessa eri kielitaustoista tulevista oppijoista ja heidän opettamisestaan. DivED-hanke järjesti kesäkuussa 2020 pohjoismaisen käsiteseminaarin. Tässä tekstissä esitellään seminaarista twiiteiksi muotoiltujen ajatusten taustoja ja jatketaan keskustelua aiheesta.[1]No publisherErja Kilpeläinenkäsitteetkäsityksetkielitietoisuuskielellisesti vastuullinen pedagogiikkaensikielimonikielisyys2020/12/02 14:50:00 GMT+2SivuJuhlapuheita ja hätähuutoja kielivarannon puolesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/juhlapuheita-ja-hatahuutoja-kielivarannon-puolesta
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantokielitietoisuuskielikoulutuspolitiikkakieltenopetuksen varhentaminenlukiokoulutusopetussuunnitelmakoulutuksellinen tasa-arvovalinnaiset kieletkorkeakoulutusmonikielisyys2020/12/02 14:50:50 GMT+2SivuSuomi-koulusta maailmalle – ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/suomi-koulusta-maailmalle-ulkosuomalaiset-osana-suomen-kielivarantoa
Tässä artikkelissa tarkastelen ulkosuomalaisten nuorten suomalaisiin kuulumisen tunnetta ja kielitaitoa osana Suomen kansallista kielivarantoa. Artikkeli perustuu vastikään ilmestyneeseen väitöskirjaani, jossa käsittelen saksansuomalaisten Suomi-koulussa opiskelleiden nuorten käsityksiä Suomesta ja suomen kielestä.No publisherSanna RiuttanenSuomi-koulutulkosuomalaisetkielivarantomonikielisyys2020/06/10 07:36:06 GMT+2SivuKielikoulutusta luokassa ja luokan ulkopuolella
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/kielikoulutusta-luokassa-ja-luokan-ulkopuolella
No publisherErja Kilpeläinenlausuntokielelliset oikeudetväestötietojärjestelmäkieli ja identiteettimonikielisyyskansalliskieletkansalliskielistrategiakielivaranto2020/06/10 07:35:40 GMT+2Sivu“Jokaiselle yksi hampurilainen: yksi sinulle ja yksi Marialle” – kielitietoisuutta kotitalouteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/jokaiselle-yksi-hampurilainen-yksi-sinulle-ja-yksi-marialle-kielitietoisuutta-kotitalouteen
DivED-hankkeessa tarjosimme kouluille isommille ryhmille suunnattujen koulutusten lisäksi myös yksilöllistä ohjausta opettajille. Harva koulu tai opettaja lähti mukaan yksilölliseen ohjaukseen, mutta ne yhteistyöt, joita saimme luotua hankkeen aikana, olivat sitäkin hedelmällisempiä. Tässä artikkelissa DivED-hankkeen kouluttaja Kiia Kuusento kertoo yhteistyöstään kotitalousopettajan kanssa.No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuusmonikielisyyskotitalous2020/05/13 10:08:11 GMT+2SivuKielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielirikasteinen-varhaiskasvatus-ja-toinen-kotimainen-kieli-avaimina-kielitietoisuuteen-ja-monikielisyyteen
Globalisoituneessa maailmassa monikielisyys näkyy yhä enemmän myös suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tämä luo haasteita, mutta samalla myös mahdollisuuksia pohtia, miten Suomen kahta kansalliskieltä voidaan hyödyntää entistä paremmin monikielisyyden esiintuomisessa. Perinteisesti kieltenopetuksessa tavoitteena on ollut syntyperäistä puhujaa vastaava taso (Aronin & Singleton, 2019, xiv), ja täten koko huomio on kohdistunut kohdekielen opetukseen ja hallintaan. Kielirikasteisen ja kaksikielisen opetuksen yhtenä tavoitteena on löytää mielekkäitä tapoja oppia uutta kieltä käyttämällä sitä toiminta- ja opetuskielenä aidoissa vuorovaikutustilanteissa (ks. myös Hahl, Savijärvi & Wallinheimo, 2020). Artikkelissamme emme kuitenkaan tyydy tarkastelemaan vain toisen kotimaisen kielen käyttämistä kielirikasteisessa varhaiskasvatuksessa, vaan kuinka toisen kotimaisen kielen käyttö avaa oven myös muiden kielien huomioimiselle.No publisherErja Kilpeläinenkielirikasteinen varhaiskasvatuskielirikasteinen toimintavarhaiskasvatuskielitietoisuusmonikielisyystoinen kotimainen kieli2020/05/13 10:08:43 GMT+2SivuKieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020
Teema: Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentälläNo publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuuskulttuuritietoisuuskatsomustietoisuusmonikielisyyskielellinen ja kulttuurinen moninaisuusopettajankoulutushankkeetkielellisesti vastuullinen opettajuuspedagogiikka2020/05/13 10:07:14 GMT+2SivuKielitietoisen kieltenopetuksen äärellä – IKI-hankkeen satoa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa
Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI) on kielikasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on kartoittaa, kerätä, kehittää ja jakaa eteenpäin kielikasvatuksen toimivia käytänteitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Käytänteiden kerääminen aloitettiin keväällä 2019 havainnoimalla eri puolilla Suomea varhaiskasvatusta ja perusopetuksen oppitunteja, joissa on eri tavoin läsnä kielitietoinen pedagogiikka ja monikielisyys. Varhaiskasvattajia ja opettajia on myös haastateltu kielikasvatukseen liittyvistä näkemyksistä. Tässä artikkelissa esittelemme hankkeen tuloksia keskittyen yläkoulun kielten opetukseen.No publisherErja Kilpeläinenkielikasvatuskielitietoisuusmonikielisyyspedagogiset käytänteetpedagogiikkahaastatteluhavainnointi2020/05/13 10:07:54 GMT+2SivuKieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kieli-kulttuuri-ja-katsomustietoisuus-koulutuksen-ja-kasvatuksen-kentalla
No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuuskulttuuritietoisuuskatsomustietoisuuskoulutuskasvatuskielikasvatuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuusdialogilinguistically sensitive teachingtoimintakulttuuriopettajankoulutusmonikielisyyspedagogiikkahankkeet2020/05/13 10:07:19 GMT+2SivuDivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/dived-kohti-kieli-ja-kulttuuritietoisempaa-opettajuutta-ja-opettajankoulutusta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan opetus rakentuu kielitietoisuudelle, eri kielten ja kulttuurien arvostukselle sekä eri kulttuureiden vuorovaikutukselle. Opettajat ja opettajankouluttajat tietävät, että kielet, kulttuurit ja identiteetit ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Haasteena on, miten kieli- ja kulttuuritietoisuutta voidaan käytännön tasolla toteuttaa. DivED on pyrkinyt vahvistamaan sekä jo nyt työelämässä olevien opettajien että opettajaopiskelijoiden osaamista tällä saralla. Tässä artikkelissa kuvaillaan hankkeemme toimintaa, saavutuksia, haasteita sekä tulevaisuudennäkymiä.No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuuskulttuuritietoisuusmonikielisyysopettajankoulutustäydennyskoulutus2020/05/13 10:07:24 GMT+2SivuMonikielisen viestinnän haasteet kansainvälisessä yliopistossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/monikielisen-viestinnan-haasteet-kansainvalisessa-yliopistossa
Suomalaiset yliopistot haluavat näyttäytyä kansainvälisinä ja monikielisinä opetuksen ja tutkimuksen keitaina. Mutta kuinka monikielisyys toteutuu yliopistojen eri toiminnoissa? Millaisia haasteita liittyy monikielisen viestinnän tuottamiseen?No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyyskielipolitiikkayliopistotopetussuunnitelmaviestintä2020/03/25 10:40:09 GMT+2Sivu