Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Suomen kielen osaaminen insinöörin työssä: mihin ja millaista kielitaitoa tarvitaan ja miten tarvittavaa kieltä parhaiten opitaan?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2023/suomen-kielen-osaaminen-insinoorin-tyossa-mihin-ja-millaista-kielitaitoa-tarvitaan-ja-miten-tarvittavaa-kielta-parhaiten-opitaan
Insinöörit ovat tekniikan alan asiantuntijoita, joiden ammattitaidon ydintä on luonnontieteellis-matemaattinen osaaminen. Työelämän kielellistymisen myötä heiltä edellytetään lisäksi yhä monipuolisempia ja kehittyneempiä kieli- ja viestintätaitoja (esim. Retnanto, Parsaei & Parsaei 2021). Missä määrin niihin kansainvälistyvässä maailmassa sisältyy myös kunkin maan valtaväestön käyttämä kieli? Miten tärkeää suomen osaaminen on Suomessa työskentelevälle insinöörille? Kysymys on kriittinen erityisesti niiden kohdalla, joiden ensi- tai vahvin kieli ei ole suomi. Mikä heille on paras tapa kehittää kielitaitoaan? Tämä artikkeli perustuu väitöstutkimukseeni (Korkeamäki 2023), joka käsitteli insinöörin suomen kielen taitoon liittyviä kysymyksiä koulutuksen näkökulmasta. Suomenkielistä insinöörikoulutusta tarjotaan 16:ssa maamme 24 ammattikorkeakoulusta.No publisherEmilia Rajalainsinöörikoulutusammattikorkeakoulutsuomi toisena kielenäS2erityisalan kielitaito2023/12/05 10:49:57 GMT+2SivuKieli-HOPS tueksi korkeakouluopiskelijan urasuunnitteluun ja opinto-ohjaukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/kieli-hops-tueksi-korkeakouluopiskelijan-urasuunnitteluun-ja-opinto-ohjaukseen
Kielibuusti-hankkeessa on kehitetty opinto-ohjaukseen kieli-HOPS-niminen väline, jonka avulla ja jota soveltaen korkeakoulut voivat täydentää opinto- ja uraohjaustaan kotimaisten kielten opiskeluun liittyvillä näkökulmilla. Kieli-HOPS-materiaali on saatavissa Kielibuustin verkkosivulla. Artikkeli esittelee materiaalin pedagogista taustaa ja sovelluksia.No publisherErja Kilpeläinenopinto-ohjauskielitietoisuusurasuunnittelukansainväliset opiskelijatkorkeakoulutusyliopistotammattikorkeakoulutkielitaitotarpeettyöelämän kielitaito2023/03/22 14:47:40 GMT+2SivuSähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijoiden kansainväliset projektit osana opintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/sahko-ja-automaatiotekniikan-opiskelijoiden-kansainvaliset-projektit-osana-opintoja
Hämeen ammattikorkeakoulun sähkö- ja automaatiotekniikan koulutusohjelmassa on jo useamman lukuvuoden ajan integroitu kansainvälisyysprojekti osaksi sekä monimuoto- että päiväopiskelijoiden perusopintoja. Englanninkielisen ja suomenkielisen koulutusohjelman opiskelijat osallistuvat heti opintojen alussa projektiin, jossa he työskentelevät yhdessä sekaryhmissä. Alussa tilanne voi tuntua haastavalta, mutta projektin kuluessa tunnelma ryhmissä poikkeuksetta vapautuu, ja kotikansainvälisyydestä tulee tavanomaista toimintaa. Projektityöskentelyyn perehdytään siis aluksi oman korkeakoulun opiskelijoiden parissa ja myöhemmin yhdessä ulkomaisen partneriyliopiston opiskelijoiden kanssa.No publisherErja Kilpeläinenkotikansainvälistyminenkansainvälistyminenprojektioppiminenkielenopetusammattikorkeakoulut2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuAmmattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä kielten ja viestinnän opiskelusta moniammatillisissa ryhmissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/ammattikorkeakouluopiskelijoiden-nakemyksia-kielten-ja-viestinnan-opiskelusta-moniammatillisissa-ryhmissa
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) toteutettiin vuosina 2017–2019 kokeilu, jossa suomenkielisten ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmien opiskelijat opiskelivat englantia, ruotsia ja viestintää moniammatillisissa ryhmissä. Ennen kokeilun alkua kerättiin JAMKin kielikeskuksen henkilöstöltä näkemyksiä muutoksen mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Nämä näkökulmat on raportoitu Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä maaliskuussa 2018 (Pollari & Kotikoski 2018a). Nyt raportoitavana on opiskelijoiden näkemyksiä englannin, ruotsin ja viestinnän opiskelusta monialaisissa ryhmissä. Opiskelijapalaute on kerätty kyselyllä vuonna 2018, kun kokeilua oli edennyt reilu vuosi. Kyselyn päätuloksena oli, että suurin osa vastaajista piti opiskelua monialaisissa ryhmissä mielekkäänä. Sittemmin tämä työskentelytapa on vakinaistunut JAMKin suomenkielisissä ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmissa.No publisherammattikorkeakoulutkielikoulutusmoniammatillisuuskieli- ja viestintäkoulutusopiskelijakysely2021/02/10 16:02:07 GMT+2SivuKiVAKO-hanke: korkeakoulut kielivarantoa kehittämässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/kivako-hanke-korkeakoulut-kielivarantoa-kehittamassa
Tässä artikkelissa kuvaamme opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa, 25 korkeakoulun yhteistyönä toteuttamaa KiVAKO (Kielivarannon vahvistaminen korkeakouluissa) -kärkihanketta. Kuvailemme lyhyesti hankkeen taustaa ja syntyä, sen tavoitteita, hankkeen käynnistämistä ja nykyvaihetta. Nostamme esille myös kokemuksia hankeyhteistyöstä ja siinä ilmenneitä onnistumisia ja haasteita.No publisherSanna Riuttanenkärkihankekorkeakouluammattikorkeakoulutyliopistotkielivarantoverkko-opetusyhteistyö2020/03/25 10:40:27 GMT+2SivuOpettajaverkostot ja hankkeet ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen pedagogisen kehittämisen moottoreina
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/opettajaverkostot-ja-hankkeet-ammattikorkeakoulujen-kielten-ja-viestinnan-opetuksen-pedagogisen-kehittamisen-moottoreina
Ammattikorkeakoulujen kieltenopetusmaisemaa muokkaavat työelämän muuttuvat vaatimukset, nopeasti hiipivä digitalisaatio, korkeakoulujen pedagoginen autonomia, oppilaitosten monenkirjavat organisaatiomallit sekä kielten ja viestinnän opetuksen alttius säästöjen maalitauluksi. Tässä mäkisessä maisemassa ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien oma aktiivisuus työnsä kehittäjänä on ollut merkittävässä roolissa koko ammattikorkeakoulujen parikymmenvuotisen olemassaolon ajan. Kielten ja viestinnän opetusta kehitetään toisaalta pysyvissä kollegiaalisissa yhteistyöelimissä ja verkostoissa, toisaalta pedagogisissa kiihdytyshankkeissa, joilla molemmilla on oma tärkeä roolinsa.No publisherErja Kilpeläinenammattikorkeakoulutammatillinen kieltenopetuskieltenopetusamk-kieltenopettajakieltenopettajatkielten ja viestinnän opetusyhteistyöhankkeetverkostot2019/05/16 12:44:30 GMT+2SivuKielitietoisella otteella kiinni perustaitoihin ja ammatillisuuteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kielitietoisella-otteella-kiinni-perustaitoihin-ja-ammatillisuuteen
No publisherErja Kilpeläinenperustaidotammatillinen kielitaitoammatillisuusammattikielikieltenopetusammatillinen koulutusmaahanmuuttajien koulutustulevaisuustaidotKieliparlamenttikielitietoisuusselkokielisaavutettavuuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskulttuuritietoisuusammattikorkeakoulut2019/05/16 12:43:54 GMT+2SivuAi mikä multimodaalinen vuorovaikutus? Opetussuunnitelman uudistustyö tulkkauksen koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/ai-mika-multimodaalinen-vuorovaikutus-opetussuunnitelman-uudistustyo-tulkkauksen-koulutuksessa
Viittomakielen tulkkeja on koulutettu Suomessa jo vuodesta 1978 lähtien. Ammattikorkeakoulutasolla tulkkikoulutusta on ollut yli kaksikymmentä vuotta. Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Diakonia-ammattikorkeakoulu kouluttavat viittomakielen tulkkeja ja niillä on yhteinen ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Humakista valmistuu vuosittain noin 35 tulkkia. Viime vuosina tulkiksi valmistuminen on nähty kuitenkin riskialttiina, koska muutokset tulkkauspalvelun järjestämisessä ja laajemmin yhteiskunnassa ovat luoneet haasteita työllistymiselle. Aiemmalla tulkkauksen koulutuksen opetussuunnitelmalla saavutettu osaamisprofiili osoittautui liian suhdanneherkäksi. Tässä artikkelissa kerromme, millä tavalla opetussuunnitelmaa uudistamalla reagoimme tulkkausalan toimintaympäristön muutoksiin. Uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2018. Kirjoittajista yliopettaja Elina Tapio veti koulutuksen opetussuunnitelmatyötä ja lehtori Hanna-Kaisa Turja oli opetussuunnitelmatyöryhmässä työn alusta opetussuunnitelman valmistumiseen saakka.No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammattikorkeakoulutviittomakielitulkkausmultimodaalisuusopetussuunnitelmaopetussuunnitelmauudistuskieleilymonikielisyysosaaminentulkkikoulutus2019/02/13 15:38:00 GMT+2SivuTyöelämään kielitaitoisina ja itseohjautuvina – englannin monimuoto-opetuksen tarkastelua ammattikorkeakoulussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/tyoelamaan-kielitaitoisina-ja-itseohjautuvina-englannin-monimuoto-opetuksen-tarkastelua-ammattikorkeakoulussa
Tarkastelen tässä väitöskirjaani (Siekkinen 2017) pohjautuvassa artikkelissa monimuoto-opetuksen käyttöä Jyväskylän ammattikorkeakoulun englannin opetuksessa ja sen mahdollista vaikutusta opiskelijoiden itseohjautuvuuteen ja kielitaidon kehittymiseen. Monimuoto-opetuksella tarkoitetaan yhdistettyä lähi- ja itsenäistä opiskelua. Vertailen lukion suorittaneiden ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneiden peruskoulupohjaisten opiskelijoiden oppimistuloksia ja itseohjautuvuutta. Aihe kiinnosti, koska olen toiminut englannin opettajana sekä lukiossa että ammatillisella puolella kauppaoppilaitoksessa. Ammattikorkeakouluopintoihin jatketaan sekä lukioista että ammatillisista oppilaitoksista.No publisherErja Kilpeläinenmonimuoto-opetusmonimuoto-opiskeluitseohjautuvuusammattikorkeakoulutammatillinen kielitaitoenglannin kielielinikäinen oppiminen2019/02/13 15:38:00 GMT+2SivuMihin tähtäät, nursing-ohjelma?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/mihin-tahtaat-nursing-ohjelma
Tässä artikkelissa pohditaan, millainen ammattikorkeakoulujen hoitoalan englanninkielinen tutkinto-ohjelma on suomen kielen oppimisen näkökulmasta. Artikkeli pohjautuu asiasta tehtyyn taustatutkimukseen, omiin kokemuksiimme kansainvälisille hoitoalan opiskelijoille suunnattujen suomen kurssien opettajina sekä opiskelijoilta saatuun palautteeseen. Haluamme nostaa esiin kysymyksen siitä, mikä on ammattikorkeakoulujen englanninkielisten hoitoalan tutkinto-ohjelmien tavoite.No publisherErja Kilpeläinensuomen kielisuomi toisena kielenätoisen kielen oppiminenammatillinen kielitaitohoitoalan kielihoitoalaammattikorkeakoulut2019/02/13 15:38:00 GMT+2SivuKielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisena-ja-taitoisena-ammattiin
No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammattikieliammattikorkeakoulutkielitietoinen opetuskielitietoisuusitseohjautuvuusamisreformiohjausteemavuosityöelämämaahanmuuttajatkielitaitokieltenopetusOpetushallitus2019/02/13 15:37:30 GMT+2SivuThe Future is Now – UAS Language Education in Transition
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/the-future-is-now-uas-language-education-in-transition
The current article discusses how the increasing student diversity and transformation of work challenge language education at the Finnish universities of applied sciences (UAS). The article highlights some administrative and pedagogical solutions that have been developed at Karelia UAS to enable the progress of diverse students towards professional competence in foreign languages necessitated by the changes in the labour market. The aim of this article is to evoke discussion on the future directions of language education in vocational higher education.No publisherErja KilpeläinenCLILintegrointidigitalisaatiodigitalisationLanguage for Specific PurposesLSPContent and Language Integrated Learningstudent diversitymoninaisuustransformation of worktyöelämäuniversity of applied sciencesUASammattikorkeakoulutkkyenglanti2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuYritystä uralle! – Maahanmuuttajat jatko-opintoihin ja työhön toisen ja korkea-asteen yhteishankkeessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/yritysta-uralle-maahanmuuttajat-jatko-opintoihin-ja-tyohon-toisen-ja-korkea-asteen-yhteishankkeessa
Suomen työmarkkinoille tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän maahanmuuttajia. Toisaalta monien maassa jo asuvien kansainvälisten opiskelijoiden ja muista syistä tänne muuttaneiden voi olla vaikea työllistyä suomen kielen taidon puutteiden ja mahdollisten ennakkoluulojen vuoksi. Miten maahanmuuttajien jatko-opinto- ja työelämävalmiuksia voisi parantaa? Helsingin seudun kauppakamarin rahoituksella käynnistetty hanke Yritystä uralle! etsii ratkaisuja Business Collegen ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yhteistyönä.No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenäväyläopinnotammattikorkeakouluttyöelämä2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuTiedote: Korkeakoulujen yhteistyömahdollisuuksia kieltenopetuksessa laajennetaan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-korkeakoulujen-yhteistyomahdollisuuksia-kieltenopetuksessa-laajennetaan
No publisheryhteistyöyliopistotammattikorkeakoulutkieltenopetusSivuTiedote: Korkeakoulut nousuun lisääntyvällä yhteistyöllä!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/3668
No publisherraporttiyhteistyöyliopistotammattikorkeakoulutSivu