Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kuurot maahanmuuttajaopiskelijat Suomen kotoutumiskoulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/kuurot-maahanmuuttajaopiskelijat-suomen-kotoutumiskoulutuksessa
Käsittelemme artikkelissa kuurojen maahanmuuttajien opiskeluun ja kotoutumiseen liittyviä haasteita Suomessa. Artikkelimme pohjautuu Sivusen väitöskirjatutkimukseen, jossa hän tutkii kuurojen turvapaikanhakijoiden kokemuksia asumisesta ja elämisestä vastaanottokeskuksissa vuosina 2015–2017 sekä Juvan ja muiden kuurojen kansanopistossa työskentelevien opettajien omiin kokemuksiin ja havaintoihin kuurojen maahanmuuttajaopiskelijoiden opettamisesta kotoutumiskoulutuksessa.No publisherErja Kilpeläinenkuurojen kansanopistokuuro maahanmuuttajaopiskeluviittomakielikotoutuminen2021/10/06 14:18:57 GMT+2SivuKolmas sektori sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja monikielisyyden tukipilarina: Paremmin Yhdessä ry tukemassa opettajaopiskelijoiden valmiuksia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/kolmas-sektori-sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-ja-monikielisyyden-tukipilarina-paremmin-yhdessa-ry-tukemassa-opettajaopiskelijoiden-valmiuksia
Monikielisiä opiskelijoita on Suomessa yhä enemmän, ja opettajankoulutuksen tulisi vastata tähän ilmiöön antamalla opettajaksi opiskeleville valmiudet monikielisten oppijoiden ohjaamiseen ja tukemiseen heidän tarpeidensa mukaan. Tähän tarvitaan teorian lisäksi kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kanssa toimimisesta. Kolmannella sektorilla toimivat järjestöt ovat nousseet esille maahan muuttaneiden kotouttamisen ja koulutuksen tukijoina (Pöyhönen, Suni & Tarnanen, 2019). Kokemusta monikielisistä oppijoista voi saada kotoutumista tukevista järjestöistä, kuten Jyväskylässä toimivasta Paremmin Yhdessä ry:stä.No publisherErja Kilpeläinenjärjestötkolmas sektorikotoutuminenmonensuuntainen kotoutuminenmaahanmuuttajatopettajankoulutusopettajaopiskelijat2021/10/06 14:18:50 GMT+2SivuMultilingual Native Language Lesson, a Pilot Project in Tuusula, Finland
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/multilingual-native-language-lesson-a-pilot-project-in-tuusula-finland
The article concentrates on the instruction of native languages in Finland. First, a general overview and a brief history are presented. In the second part, the focus is on a pilot project of multilingual native language lessons at Hyökkälä school in the municipality of Tuusula.No publisherErja Kilpeläinennative language instructionoman äidinkielen opetusmultilingualismmonikielisyysintegrationkotoutuminenculturally and linguistically responsive educationkielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetuskkyenglanti2021/10/06 14:18:00 GMT+2SivuElements of success: Finding good practices of integration for teachers with refugee backgrounds
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/elements-of-success-finding-good-practices-of-integration-for-teachers-with-refugee-backgrounds
In this paper we present some key results of our EU project EMERGenCeS Erasmus+ which aims to find best practices in helping teachers with refugee backgrounds integrate into European Union countries. We collected data about refugee-educational initiatives and media-reported success stories from seven EU countries, looking for factors in the data that help refugees make use of their previous knowledge and find meaningful careers in their host countries. The aim of this project is to contribute new perspectives to discussions about learning in refugee integration contexts.No publisherErja Kilpeläinenrefugee integrationrefugeeintegration policyintegrationkotoutuminenpakolaisetopettajatculturally and linguistically responsive educationkielellisesti vastuullinen pedagogiikkakielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetusErasmus+European UnionEurooppamaahanmuuttokkyenglanti2021/09/08 08:28:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2015
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2015
No publisherKieliparlamenttikielikoulutuskielitietoisuusmaahanmuuttajatkotoutuminentaloustyöelämäkielikoulutuspolitiikka2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuIntegraatiota ja inkluusiota – valmistavan opetuksen hyvät käytänteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2019/integraatiota-ja-inkluusiota-valmistavan-opetuksen-hyvat-kaytanteet
Perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään kunnissa eri tavoin. Erityisesti pääkaupunkiseudulla alkuopetusikäisten valmistavaa opetusta on ryhdytty järjestämään inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmässä. Tarvitaan kuitenkin tutkimustietoa siitä, millaiset ratkaisut tukevat parhaiten vastasaapuneen oppilaan suomen kielen oppimista ja kotoutumista. Joustavat opetusjärjestelyt, opettajien täydennyskoulutus ja riittävät resurssit ovat avaimia siihen, että kouluissa pystytään tukemaan oppilaan tasapainoista kehitystä ja takaamaan tarvittavat valmiudet perusopetusta varten.No publisherSanna Riuttanenperusopetukseen valmistava opetustoisen kielen oppiminenkotoutuminenkielitietoisuuskulttuuritietoisuustäydennyskoulutus2019/12/04 12:28:00 GMT+2SivuNäkökulmia opetuksen ja koulutuksen uudistamiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2019/nakokulmia-opetuksen-ja-koulutuksen-uudistamiseen
No publisherErja Kilpeläinensoveltava kielentutkimusvalmistava opetusoppimateriaalitaidekielitietoisuusmonensuuntainen kotoutuminenkotoutuminenhankkeetkorkeakoulutetut maahanmuuttajatterveydenhoitajajäsenkategoria-analyysikielenoppiminentyöllistyminenmuseobloggaus2019/09/11 12:33:41 GMT+2SivuTietoa kulttuureista ja kulttuuritietoisuutta – opettajalle ja opiskelijalle
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/tietoa-kulttuureista-ja-kulttuuritietoisuutta-opettajalle-ja-opiskelijalle
Suomeen muualta muuttaneiden opiskelijoiden kulttuuritaustan tunteminen edes jollain tasolla antaa opettajalle lisäosaamista opetuksen kohdentamiseen, pedagogisiin ratkaisuihin ja konfliktitilanteiden käsittelyyn. Yhtä tärkeää on pystyä välittämään suomalaista toimintakulttuuria opiskelijoille, joista iso osa luultavasti viettää loppuelämänsä Suomessa. Jos opiskelijoiden suomen kielen taito tai myös lukutaito omalla kielellä on alkava, ei tekstien lukeminen yhdessä onnistu, vaan opetukseen tarvitaan muita keinoja. Tässä artikkelissa esitellään kulttuuritieto-tehtävää, johon sisältyy opettajan lukemaa kaunokirjallisuutta ja opiskelijoiden haastattelemista. Tehtävä on ollut käytössä vuodesta 2016 alkaen muutamissa Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksen järjestämissä S2-opettajien täydennyskoulutuksissa sekä Helsingin aikuisopiston ja Osuuskunta Opetus ja ohjauksen järjestämissä aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajaksi valmentavissa koulutuksissa. Tehtävän tavoitteena on sekä opettajien (joista osa on itsekin maahanmuuttajataustaisia) että tänne muuttaneiden opiskelijoiden kulttuurisen pääoman kasvattaminen kaksisuuntaisen kotoutumisen hengessä.No publisherErja Kilpeläinenkulttuuritietoisuuskotoutuminenkielellinen ja kulttuurinen moninaisuusopetusmenetelmätkaksisuuntainen kotoutuminen2019/05/16 12:44:04 GMT+2SivuUutinen: Ministeri Lindström: Suomi kehittää kotouttamista kunnianhimoisesti
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/uutinen-ministeri-lindstrom-suomi-kehittaa-kotouttamista-kunnianhimoisesti
No publisherErja Kilpeläinenmaahanmuuttajatmaahanmuuttokotoutuminenkotouttaminen2018/09/05 12:55:35 GMT+2SivuMonikulttuurisen opetuksen erikoistumiskoulutus opettajille ja lastentarhanopettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/monikulttuurisen-opetuksen-erikoistumiskoulutus-opettajille-ja-lastentarhanopettajille
No publishermonikulttuurisuusopetuskoulutuslastentarhaopettajaopettajatkotoutuminenkielikoulutusSivuKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-2
No publisherKari Sajavaara -muistoluentotunnustuspalkintokotoutuminenvenäjän kielisuomen kieliSivuTiedote: Asiantuntijaryhmältä ehdotuksia maahanmuuttajien saamiseksi nopeammin koulutukseen ja työelämään
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-asiantuntijaryhmalta-ehdotuksia-maahanmuuttajien-saamiseksi-nopeammin-koulutukseen-ja-tyoelamaan
No publishermaahanmuuttajatkoulutustyöelämäkotoutuminenSivuTiedote: Tutkimuksesta ideoita maahanmuuttajien työllistämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-tutkimuksesta-ideoita-maahanmuuttajien-tyollistamiseen
No publishertutkimusmaahanmuuttajatammatillinen koulutuskotoutuminenkotoutumiskoulutusSivuOsallisena Suomessa -hanke: Kotouttamistyö edellyttää laajaa yhteistyötä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-kotouttamistyo-edellyttaa-laajaa-yhteistyota
No publisherkotoutuminenyhteistyömaahanmuuttajatSivuKotouttaminen.fi-blogi: Kohti yhtenäisempää kotoutumiskoulutukseen ohjaavaa lähtötason arviointia!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/kotouttaminen-fi-blogi-kohti-yhtenaisempaa-kotoutumiskoulutukseen-ohjaavaa-lahtotason-arviointia
No publisherkotoutuminenturvapaikanhakijatmaahanmuuttajatkielitaitokoulutusarviointiSivu