Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Uusi julkaisu: Tilanne päällä! Näkökulmia S2-opetukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/uusi-julkaisu-tilanne-paalla-nakokulmia-s2-opetukseen
No publisherS2kielenopetusopetuskielitaitoSivuEnsimmäiset valtakunnalliset suomi toisena kielenä -oppimistulokset – hyvää osaamista, mutta riittääkö se?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/ensimmaiset-valtakunnalliset-suomi-toisena-kielena-oppimistulokset-hyvaa-osaamista-mutta-riittaako-se
No publishersuomi toisena kielenäS2oppimistuloksetSivuSuomi toisena kielenä -opetuksen kehittämispäivät VIII, 5.–6.10.2015 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/suomi-toisena-kielena-opetuksen-kehittamispaivat-viii-5-6-10-2015-helsinki
No publishersuomi toisena kielenäS2opetussuunnitelman perusteetopetusSivuSuomi toisena kielenä (S2) -opetus osana laadukasta varhaiskasvatusta, 7.11.2015 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/suomi-toisena-kielena-s2-opetus-osana-laadukasta-varhaiskasvatusta-7-11-2015-helsinki
No publishersuomi toisena kielenäS2varhaiskasvatusSivuKoulutusta kielitietoisuudesta Turun yliopistossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/koulutusta-kielitietoisuudesta-turun-yliopistossa
No publisherRikupekka OksanenkoulutuskielitietoisuusS2SivuSuomen kielen osaaminen insinöörin työssä: mihin ja millaista kielitaitoa tarvitaan ja miten tarvittavaa kieltä parhaiten opitaan?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2023/suomen-kielen-osaaminen-insinoorin-tyossa-mihin-ja-millaista-kielitaitoa-tarvitaan-ja-miten-tarvittavaa-kielta-parhaiten-opitaan
Insinöörit ovat tekniikan alan asiantuntijoita, joiden ammattitaidon ydintä on luonnontieteellis-matemaattinen osaaminen. Työelämän kielellistymisen myötä heiltä edellytetään lisäksi yhä monipuolisempia ja kehittyneempiä kieli- ja viestintätaitoja (esim. Retnanto, Parsaei & Parsaei 2021). Missä määrin niihin kansainvälistyvässä maailmassa sisältyy myös kunkin maan valtaväestön käyttämä kieli? Miten tärkeää suomen osaaminen on Suomessa työskentelevälle insinöörille? Kysymys on kriittinen erityisesti niiden kohdalla, joiden ensi- tai vahvin kieli ei ole suomi. Mikä heille on paras tapa kehittää kielitaitoaan? Tämä artikkeli perustuu väitöstutkimukseeni (Korkeamäki 2023), joka käsitteli insinöörin suomen kielen taitoon liittyviä kysymyksiä koulutuksen näkökulmasta. Suomenkielistä insinöörikoulutusta tarjotaan 16:ssa maamme 24 ammattikorkeakoulusta.No publisherEmilia Rajalainsinöörikoulutusammattikorkeakoulutsuomi toisena kielenäS2erityisalan kielitaito2023/12/05 10:49:57 GMT+2SivuVarhaiskasvatusmessut 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/varhaiskasvatusmessut-2012
No publishervarhaiskasvatusS2suomi toisena kielenämonikielisyyskieltenoppiminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuMikä merkitys osallistujan taustatekijöillä on menestymiseen kielitestissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/mika-merkitys-osallistujan-taustatekijoilla-on-menestymiseen-kielitestissa
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointikielitaitomaahanmuuttoS2Yleiset kielitutkinnotSivuVR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana – yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/vr-ymparisto-etaopiskelun-monipuolistajana-yhdysvaltalaisten-ja-suomalaisten-suomen-kielen-opiskelijoiden-vuorovaikutusta-kansainvalisessa-luokkahuoneessa
Miten VR:ää (virtual reality, virtuaalitodellisuus) voi hyödyntää kielenopetuksessa? Hyppäsimme “syvään päätyyn” testaamaan VR:n toimivuutta mantereiden välisen yhteisoppitunnin rakentamisessa. Olimme toteuttaneet monipuolista etäopetusyhteistyötä jo aiemmin kahden oppilaitoksemme, Yhdysvalloissa sijaitsevan Indianan yliopiston suomen kielen opiskelijoiden ja hämeenlinnalaisen Kaurialan lukion äidinkielen ja kirjallisuuden ja S2-opiskelijoiden välillä (ks. Lampela & Räsänen, 2023; Räsänen & Lampela, 2023). Pitkän pandemia- ja Zoom-ajan jälkeen halusimme kuitenkin lisätä kansainväliseen etäyhteistyöhömme läsnäolon tuntua. Välineeksi valitsimme Kaurialan lukiossa käytössä olevan Wonda VR -virtuaaliympäristön. Tässä artikkelissa kuvaamme yhteisoppituntien rakentamista.No publisherEmilia Rajalasuomi vieraana kielenäS2VRvuorovaikutustaidotäidinkieli ja kirjallisuus2023/09/06 09:52:02 GMT+2Sivu