Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Avoimella keskustelulla ja yhteistyöllä kohti kansainvälisten maisteriohjelmien laadukasta opetusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/avoimella-keskustelulla-ja-yhteistyolla-kohti-kansainvalisten-maisteriohjelmien-laadukasta-opetusta
Tuore väitöskirjatutkimukseni (Konttinen, 2018) tuo esille kansainvälisten maisteriohjelmien opiskelijoiden opintopolkujen ja uranäkymien valtavan kirjon ja sen ääripäät. Toisille kv-maisteriohjelma on hedelmällinen ponnahduslauta kohti kansainvälistä uraa, toisille puolestaan kompastuskivi, kun valmistuminen viivästyy jopa vuosilla ja suomalaisen työelämän ovet eivät tunnu aukeavan. Tutkimukseni mukaan opiskelijoiden viestintä- ja kieliosaaminen, kuten akateemisen englannin taidot sekä mahdollinen suomen kielen taito, ovat suuressa roolissa opiskelumenestyksen ja tulevan uran kannalta.No publisherErja Kilpeläinenkansainväliset opiskelijatkansainväliset maisteriohjelmatopetuksen laatuEnglish-medium instruction (EMI)opiskelijoiden opintopolutviestintä- ja kieliosaaminenviestintä- ja kielitaitoviestintä- ja kieliopinnotenglannin kielikorkeakoulutus2018/12/13 13:46:43 GMT+2SivuEnglanti globaalina kielenä – OPS:ssa tärkeä, mutta opettajilla ei ole sille aikaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/englanti-globaalina-kielena-ops-ssa-tarkea-mutta-opettajilla-ei-ole-sille-aikaa
Tässä artikkelissa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamista A-englannin opetuksessa. Artikkeli pohjautuu pro gradu -tutkielmaani (Tikkakoski 2018), jossa selvitettiin suomalaisten englanninopettajien näkemyksiä opetussuunnitelman globaalia englantia koskevista kohdista kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastanneet opettajat pitävät opetussuunnitelman globaalia englantia koskevia tavoitteita ja sisältöjä tärkeinä, mutta se ei läheskään aina näy opetuksessa resurssien puutteen takia.No publisherErja Kilpeläinenopetussuunnitelmaopetussuunnitelman perusteetglobaali englantienglannin kielienglannin opetusnäkemyksetkieltenopetus2018/12/13 13:46:38 GMT+2SivuVuonna 2018 – kielistä keskustellaan!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/vuonna-2018-kielista-keskustellaan
No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeiluylioppilastutkintoenglannin kielikansalliskieletsuomen kielimonikielisyyslukutaitolukuliikepääkirjoitus2018/12/13 13:46:20 GMT+2SivuNationalismi, jälkinationalismi ja uusnationalismi suomalaisen korkeakoulutuksen kielipolitiikassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/nationalismi-jalkinationalismi-ja-uusnationalismi-suomalaisen-korkeakoulutuksen-kielipolitiikassa
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden lokakuun 2018 numero tarkasteli kielen ja nationalismin yhteyksiä. Tematiikka on kielen ja kielipolitiikan näkökulmasta tuttu. Ajankohta lokakuun nationalismi-teemanumerolle ei kuitenkaan ole sattumaa, sillä kieli ja suhtautuminen siihen heijastelevat aina suurempia yhteiskunnallisia käänteitä. Tällä hetkellä on nähtävissä selvä suuntaus: kiinnostus kansallisvaltioon on poliittisessa kasvussa Suomessa ja muualla. Suomessakin nousussa oleva keskustelu Suomen kielistä ja suomen kielestä heijastelee erilaisia poliittisia, taloudellisia ja kulttuurisia kehityksiä. Tarkastelen tässä artikkelissa nationalismia, jälkinationalismia ja uusnationalismia suomalaisessa kielipolitiikassa erityisesti oman erikoisalani, korkeakoulupolitiikan, näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkielipolitiikkakorkeakoulutuskorkeakoulupolitiikkakieli ja nationalisminationalismijälkinationalismiuusnationalismiruotsin kielisuomen kielienglannin kielikansainvälisyyskansallinenkansainvälinen2019/03/13 16:22:47 GMT+2SivuTiedote: Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen: Ylioppilastutkinto voitava suorittaa myös englanniksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-ylioppilastutkinto-voitava-suorittaa-myos-englanniksi
No publisherErja Kilpeläinenylioppilastutkintolukiokoulutusenglannin kieliyleissivistävä koulutus2018/01/03 10:11:00 GMT+2SivuTilastokeskus julkisti tiedot peruskoululaisten vuoden 2013 kieltenopiskelusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tilastokeskukselta-julkisti-tiedot-peruskoululaisten-vuoden-2013-kielivalinnoista
No publisherperuskouluenglannin kielikielten opiskeluSivuTilastokeskus: Kaksi kolmesta alakoululaisesta opiskelee englantia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tilastokeskus-kaksi-kolmesta-alakoululaisesta-opiskelee-englantia
No publisheralakouluenglannin kielikieltenopetuskielten opiskeluperuskouluSivuMCnet: Research Seminar on National and Institutional Multilingualism – Kansallinen ja institutionaalinen monikielisyys 9.3.2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/mcnet-research-seminar-on-national-and-institutional-multilingualism-kansallinen-ja-institutionaalinen-monikielisyys-9-3-2012
No publishermonikielisyystyöelämän kielitaitovähemmistökieletenglannin kieliSivuCLIL- vieraskielisen opetuksen täydennyskoulutusohjelma keväällä 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/clil-vieraskielisen-opetuksen-taydennyskoulutusohjelma-kevaalla-2012
No publishervieraskielinen opetustäydennyskoulutusluokanopettajataineenopettajatmonikulttuurisuusenglannin kieliSivuMitä on monikielisyys teollisuustyöpaikoilla? – Kari Sajavaara -muistoluento 2019
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/mita-on-monikielisyys-teollisuustyopaikoilla-kari-sajavaara-muistoluento-2019
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentomonikielisyystyöelämäsoveltava kielentutkimuskielipolitiikkayrityksetenglannin kieli2019/01/18 16:21:00 GMT+2SivuAn immigrant mother’s thoughts on the use of Finnish in English workbooks
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/an-immigrant-mothers-thoughts-on-the-use-of-finnish-in-english-workbooks
I moved to Finland with my family three and a half years ago from Hungary. My older son (aged 11 then) spent a year in a Finnish preparatory class before he continued his studies in the 5th grade. He chose English as his A1 language because he had learnt it for three years in a Hungarian school. Despite his knowledge, the English home assignments proved to be very difficult for him to solve. The activity book relied greatly on the majority language: the instructions and many of the exercises required Finnish knowledge. We spent a lot of time using an electronic dictionary to do the English homework together. Finnish skills were needed even in the English language tests that he had to take, and it happened not just once that he lost points due to the lack of his proficiency. This personal experience made me curious about the reasons for the presence of the majority language in the English activity books that are used in Finnish basic education. The study is discussed in more detail in a paper published in the electronic journal Apples (Háhn 2017).No publisherErja KilpeläinenoppikirjatEnglish textbookskieltenopetusvieraiden kielten opetuskieltenoppiminenlanguage learninglanguage teachingkielipolitiikkalanguage policymaahanmuuttajaoppilaatimmigrant studentssuomi toisena kielenäsuomen kielienglannin kieliEnglishFinnishkkyenglanti2018/03/08 13:15:00 GMT+2SivuDecolonizing English Language Pedagogy: A Study of Cultural Aspects in English Language Coursebooks and Teachers’ reflections in Pakistan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/decolonizing-english-language-pedagogy-a-study-of-cultural-aspects-in-english-language-coursebooks-and-teachers-reflections-in-pakistan
Language does not exist in a vacuum; it is deeply rooted in the structures reflecting and carrying dominant ideologies and social values. Likewise, foreign language teaching does not aim at a mere transmission of linguistic knowledge, but it also brings with it the ideological repercussions. In Pakistani society, English Language teaching either promotes the state-centric view of social reality or reproduces the cultural discourse(s) of colonialism. This study situated in Pakistani context points out the colonial construction of English language learners’ identities in elite Private schools drawing on Fairclough’s (2003) Critical Discourse Analysis (CDA) framework and Mignolo’s (2009, 2011) decolonial option. The study includes language coursebooks and teachers’ reflections as two major sources of data to draw conclusions that English Language teaching in the elite private sector establishes and reinforces the dominant cultural discourse(s) of coloniality as a macro-narrative which is in a conflict with the learners’ local and other global identities.No publisherErja KilpeläinenDecolonizationdekolonisaatioEFL pedagogyenglannin kielienglannin opetusEnglish textbookstextbook researchPolitics of the textbookspoliticsoppikirjatoppikirjatutkimuskielikoulutuspolitiikkaIdeologykieli-ideologiatkulttuuriCulturekkyenglanti2021/12/01 10:54:00 GMT+2SivuPeli alkaa – pakohuonepeli lukiolaisten englannin opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/peli-alkaa-pakohuonepeli-lukiolaisten-englannin-opetuksessa
Artikkeli perustuu FM Samuli Grönforsin maisterintutkielmaansa varten toteuttamaan tutkimukseen, jossa tarkasteltiin pakohuonepelin käyttöä englannin opetuksessa lukiolaisille. Tutkimusta varten kehitettiin lukion oppikirjaan pohjautuva pakohuonepeli, jonka ratkaisemiseen vaadittiin oppikirjan sisällön hallintaa. Lukiolaisryhmä kokeili peliä, minkä jälkeen pelaajien ja heidän opettajansa näkemyksiä kartoitettiin kyselyllä. Tulokset paljastavat niin opiskelijoiden kuin opettajankin positiivisen suhtautumisen peliin oppimisen ja opettamisen apuna.No publisherErja Kilpeläinenpelitpakohuonepelikielenoppiminenformaali kielenopetusenglannin kieli2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuKieli-ideologiat Suomen yliopistoissa: monikielisyys vai English only?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2017-2/kieli-ideologiat-suomen-yliopistoissa-monikielisyys-vai-english-only
No publisherErja Kilpeläinenenglannin kieliEnglish onlykieli-ideologiatkieliasenteetlingua francamonikielisyysSivuMiksi englannin kieli ei taivu?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2016/miksi-englannin-kieli-ei-taivu
No publisherSanna Riuttanenenglannin kielikielitaitopuhuminenpuhuttu kielitaitoSivu