Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Pandemianaikaista kielipedagogiikkaa: Näkökulmia maahanmuuttajien etäopetukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/pandemianaikaista-kielipedagogiikkaa-nakokulmia-maahanmuuttajien-etaopetukseen
The novel coronavirus pandemic forced schools to implement remote instruction during spring 2020. I studied teachers’ perceptions of the implementation of newcomer and Finnish as a second language instruction during the remote period. Survey respondents considered remote instruction a burden on both students and teachers and thought students’ unfamiliarity with educational technology presented challenges. Benefits of remote instruction included students’ increased self-directedness in learning, the use of technologies for differentiation, and an increase in collaboration with colleagues and families.No publisherErja Kilpeläinenmaahanmuuttajaoppilaatmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenäS2-opetuskielenopetusetäopetusperusopetusperusopetukseen valmistava opetusperuskoulu2020/09/09 12:46:07 GMT+2SivuVuorovaikutuksen näkökulma vieraskielisiin etäopetustilanteisiin – haasteita ja käytänteitä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/vuorovaikutuksen-nakokulma-vieraskielisiin-etaopetustilanteisiin-haasteita-ja-kaytanteita
Millaista vuorovaikutus on tilanteissa, joissa opettaja ja oppijat ovat fyysisesti eri paikoissa? Millaiset käytänteet ovat toimivia? Miten oppijoiden osallistumista ja sitoutumista voidaan parhaiten tukea? Muun muassa näihin etäopetukseen liittyviin kysymyksiin on etsitty kuluneen koronapandemian aikana vastauksia. Vuorovaikutuksen tutkimus on yksi alue, joka voi auttaa ymmärtämään ja kehittämään nykyisiä ja tulevia käytännön ratkaisuja paremmin.No publisherErja Kilpeläinenetäkoulutusetäopetushybridiopetusteknologiavälitteinen vuorovaikutusenglannin kielilingua francaenglanti lingua francanakriisinhallintaPeaceTalk2022/09/07 14:32:00 GMT+2SivuEtäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/etalasnaolorobotti-rullaa-luokkahuoneeseen-osallistuminen-ja-toimijuus-hybridiopetuksessa
Meneillään oleva pandemiatilanne on lisännyt etäosallistumisen tarvetta työelämässä ja koulutuksessa. Joustaville osallistumistavoille on kysyntää useissa eri konteksteissa. Myös tietoisuus vastaavien poikkeusolojen mahdollisuudesta tulevaisuudessa motivoi kehittämään teknologisia ratkaisuja, jotka tukevat etäosallistumismahdollisuuksia. Esittelemme tässä artikkelissa kokemuksiamme etäläsnäolorobotin käytöstä hybridin kielenopetuksen välineenä yliopistokontekstissa. Pohdimme, miten luokkahuone materiaalisena oppimisympäristönä vaikuttaa robotin käyttömahdollisuuksiin ja millaisia pedagogisia tukitoimia robottivälitteiseen etäopetukseen tarvitaan esimerkiksi oppimateriaaleja, valkotauluja ja elektronisia laitteita käytettäessä. Lisäksi pureudumme robotin mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin etäopiskelijan toimijuutta lisäävänä välineenä.No publisherErja Kilpeläinenteknologiavuorovaikutusetäosallistuminenhybridiopetusrobottivälitteinen opetusetäopetusluokkahuoneetäläsnäolorobottiosallistuminentoimijuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuHybridiopetus A2-kielen opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/hybridiopetus-a2-kielen-opetuksessa
Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia edellytyksiä vapaaehtoisen A2-oppimäärän toteuttaminen hybridiopetuksena vaatii kuntatasolla. Aihetta lähestytään yhtäältä opettajien näkökulmasta ja toisaalta opetuksenjärjestäjän. Pääpaino artikkelissa on opettajien narratiiveilla.No publisherErja KilpeläinenhybridiopetusA2-kieletkielivalinnatvalinnaiset kieletkielisuunnittelukieltenopetuskielikoulutuspolitiikkaetäopetus2022/05/04 11:11:25 GMT+2SivuKielikoulutuksen kentällä kaivataan kokonaiskuvaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kielikoulutuksen-kentalla-kaivataan-kokonaiskuvaa
No publisherErja Kilpeläinenkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkadigitaalisuusetäopetusluku- ja kirjoitustaitooppimistuloksetoppimistulosten arviointisukupuoliselvityskoulutuspoliittinen selontekokielivalinnatlukiokoulutusperusopetusmotivaatiovarhainen kielenopetusvanhemmatvlogitchatpodcastitlivetviittaaminenkyselytutkimuskielivaranto2020/09/09 12:45:00 GMT+2Sivu