Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Näkökulmia nuorten monikielisyyteen ja Suomen kielivarantoon
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/nakokulmia-nuorten-monikielisyyteen-ja-suomen-kielivarantoon
Monet maahanmuuttotaustaiset nuoret käyttävät päivittäin useita eri kieliä. Tässä artikkelissa tarkastellaan suomea toisena kielenä opiskelevien nuorten kokemuksia monikielisyydestään ylioppilaskokeesta kerätyn aineiston pohjalta. Tekstit avaavat kiinnostavan näkymän monikielisten nuorten arkeen ja toisaalta myös Suomen kielivarannon nykytilaan ja kielten hierarkiaan.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyyskielten hierarkiakieletsuomi toisena kielenäkieli ja identiteettikieli-identiteettiidentiteettioma äidinkielikielenoppiminenylioppilaskoe2021/09/08 08:28:01 GMT+2SivuKielenoppija tarvitsee mediaation taitoja ja avaran käsityksen kääntämisestä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/kielenoppija-tarvitsee-mediaation-taitoja-ja-avaran-kasityksen-kaantamisesta
Pohdimme kirjoituksessamme, mitkä ajatukset kääntämisestä olisivat tärkeitä kieltenopettajille ja kielenoppijoille. Tarkastelemme käännöstieteen näkökulmasta, miksi mediaatio on tärkeä osa eurooppalaista viitekehystä (Council of Europe 2020), miksi kääntämisen ja translatorisuuden ymmärtäminen on avain inklusiivisuuteen ja monikulttuurisuuden kohtaamiseen sekä teknologisen kehityksen hallitsemiseen. Kerromme lyhyesti, miten kääntäminen nähdään käännöstieteessä, miten sitä opetetaan ja mitä siitä olisi yleisesti tärkeää tietää. Valotamme myös, miksi laaja kääntämiskäsitys ja ymmärrys mediaation monista muodoista on tullut tutkimuskohteeksi aikaisemman ammattimaisen kääntämisen tutkimuksen ja opettamisen rinnalle (ks. esim. Koskinen 2020). Tarkoituksemme on edistää ajatusta kääntämisestä kansalaistaitona ja painotamme viitekehyksen sosiaalista näkökulmaa.No publisherErja Kilpeläinenkäännöstiedekääntäminenkääntäjänkoulutusmediaatiotranslatorisuuskielenoppiminenkielenopetuseurooppalainen viitekehysvälittäminenkommunikatiivisuusmerkitykset2021/09/08 08:27:57 GMT+2SivuOppilaiden yksilöllisyyden huomioiminen varhennetussa kieltenopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/oppilaiden-yksilollisyyden-huomioiminen-varhennetussa-kieltenopetuksessa
Varhennettu kieltenopetus on yleistynyt viime vuosina maailmanlaajuisesti. Myös Suomessa ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus aloitetaan nykyisin viimeistään ensimmäisen luokan keväällä. Opetuksen ensisijaisena tavoitteena on herättää oppilaiden myönteinen asenne kielenoppimiseen sekä uteliaisuus kieliä kohtaan (Opetushallitus, 2019). Tässä artikkelissa tarkastelemme varhennettua kieltenopetusta kahden erilaisen oppijan näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenvarhennettu kieltenopetuskieltenopetuksen varhentaminenoppilaiden yksilöllisyysoppilaatkielenoppiminenkielenopetusvisuaaliset narratiivitvisuaaliset menetelmätnarratiivisuus2021/09/08 08:28:10 GMT+2SivuKoneen Säätiöltä haettavissa rahoitusta kielten oppimisen tukemiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/koneen-saatiolta-haettavissa-rahoitusta-kielten-oppimisen-tukemiseen
No publisherrahoituskieltenoppiminenkielenoppiminenSivuKielen oppimisen tulevaisuus, 27.8.2015 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/kielen-oppimisen-tulevaisuus-27-8-2015-helsinki
No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenkielitaitoäidinkieliensikielivieraat kieletluku- ja kirjoitustaitovuorovaikutusteknologia2015/08/27 16:50:00 GMT+2SivuYanzu-hankkeen arviointiseminaari 22.5. Helsingissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/yanzu-hankkeen-arviointiseminaari-22-5-helsingissa
No publisherkiinan kielilukiokielenoppiminenSivuVarhaisen kielenoppimisen täydennyskoulutusta kevään 2018 aikana
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/varhaisen-kielenoppimisen-taydennyskoulutusta-kevaan-2018-aikana
No publisherErja Kilpeläinentäydennyskoulutuskielenoppiminenkieltenopetuksen varhentaminen2018/02/08 16:18:00 GMT+2SivuKulmarautoja ja ruuvikoneita – millaisia mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen tarjoutuu rakennusalan työtehtävissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/kulmarautoja-ja-ruuvikoneita-millaisia-mahdollisuuksia-suomen-kielen-oppimiseen-tarjoutuu-rakennusalan-tyotehtavissa
Maahanmuuttajien kotoutumista koskevassa julkisessa puheessa ja päätöksenteossa on turvapaikanhakijoiden määrän lisäännyttyä korostunut ajatus nopean työllistymisen tärkeydestä. Aikuisten kotoutumiskoulutukseen on kehitetty uudet toteutusmallit (OPH 2017), joissa alleviivataan ammatillista kielitaitoa ja koulutuksen työelämärelevanssia. Uudet toteutusmallit tuovat kotoutumiskoulutukseen haasteita, koska tutkimustietoa työelämän kielikäytänteistä ja kielitaitovaatimuksista on vasta vähän. Erityisesti tämä koskee suorittavaa työtä, kuten rakennusalaa. Kerromme tässä tekstissä alustavia havaintoja tutkimushankkeestamme, jonka tavoitteena on tukea suomen kielen käyttöä ja oppimista kieliluokkien ulkopuolella ja jonka osana olemme analysoimassa rakennusalan kielenkäyttötilanteita ja -tarpeita suomen kielen oppimisen näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkotoutumiskoulutusvuorovaikutussuomi toisena kielenäkielenoppiminenarkioppiminentyöelämän kielitaitotyöelämäsuomen kieliammatillinen kielitaito2018/03/08 13:14:56 GMT+2SivuSaavutettavuutta kaikille? Viitottujen verkkotekstien laatu ja käytettävyys viittomakielten elinvoimaisuuden ja kielenoppimisen näkökulmasta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/saavutettavuutta-kaikille-viitottujen-verkkotekstien-laatu-ja-kaytettavyys-viittomakielten-elinvoimaisuuden-ja-kielenoppimisen-nakokulmasta
Viime aikoina on keskusteltu viittomakielisten ja viittomakielelle tulkattujen verkkotekstien laadusta. Viittomakieliset ovat kokeneet, että viitottujen verkkotekstien laatu vaihtelee paljon. Viitottuja verkkotekstejä käytetään monissa paikoissa kielenopetustyössä, kirjastoissa ja eri medioiden saavutettavuuden kehittämistyössä. Käsittelin maisterintutkielmassani (2021) viitottujen verkkotekstien laatua tekstien käytettävyyden ja kieliasiantuntijoiden näkökulmista. Millainen rooli on kuuroilla, äidinkielisillä kieliammattilaisilla, kääntäjillä ja tulkeilla pienissä viitotuissa vähemmistökielissä?No publisherErja Kilpeläinensuomalainen viittomakielisuomenruotsalainen viittomakieliviittomakieliviittomakielen opetusviittomakielisetsaavutettavuusverkkotekstitlaatukäytettävyyskielenoppiminenviitotut tekstitdigitalisaatio2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuHupenevat kielivalinnat – kehnoa kielikoulutuspolitiikkaa vai kielenoppimismotivaatiota?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/hupenevat-kielivalinnat-kehnoa-kielikoulutuspolitiikkaa-vai-kielenoppimismotivaatiota
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen perusopetuksen yläkoululaisten vieraan kielen oppimismotivaatiota. Tutkimuksessani selvitin muun muassa oppilaiden vieraiden kielten motivaatioprofiileja, nykyistä kieliminää ennustavia tekijöitä sekä motivaatioprofiilien ja arvosanojen yhteyksiä oppilaiden perusopetuksen jälkeisiin jatkosuunnitelmiin. Artikkelissani käsittelen myös suomalaista kielikoulutuspolitiikkaa perusopetuksen kituvien kielivalintojen osalta. Jätän lukijan arvioitavaksi, mikä on motivaation ja kielikoulutuspolitiikan lopullinen suhde koululaisten kielivalinnoissa.No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuskieltenopiskelukielenoppiminenkielenoppimismotivaatiomotivaatioopiskelumotivaatiooppimismotivaatiokielikoulutuspolitiikkaperusopetusmonikielisyys2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuKielenoppiminen on kaikkien oikeus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kielenoppiminen-on-kaikkien-oikeus
No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenvähemmistökieletkielivähemmistötkarjalan kieliromanikielisuomalainen viittomakielisuomenruotsalainen viittomakielisaamen kieletoman äidinkielen opetuspodcastitkieli ja teknologialukutaitolukutaitostrategiakielipoliittinen toimintaohjelma2021/12/01 10:54:17 GMT+2SivuKielenoppija tarvitsee tuekseen kielitietoisuutta ja yhteisiä tekoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kielenoppija-tarvitsee-tuekseen-kielitietoisuutta-ja-yhteisia-tekoja
Kielenoppimista on totuttu pitämään lähtökohtaisesti yksilön tehtävänä. Todellisuudessa siihen kuitenkin tarvitaan kielitietoisia yhteisöjä, joissa jokainen ihminen kohdataan niine kielellisine ja kulttuurisine resursseineen, joita hänellä on käytössään. Yhteiset, mahdollisesti monikieliset hetket merkitsevät kielenoppijalle paljon, sillä ne ovat arkisia vuorovaikutustilanteita, jotka tarjoavat mahdollisuuksia oppia kieltä vahvistaen samalla osallisuuden kokemuksia. Toimivan kielitaidon saavuttamiseen tarvitaan siis myös ympäristön kielitietoisuutta, johon kuuluu monikielisyyden hyväksyminen osana kielitaitoa sekä sen hyödyntäminen arkisessa vuorovaikutuksessa. Teksti perustuu kirjoittajan pitämään puheeseen Euroopan kielten päivän tapahtumassa lokakuussa 2021.No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenkielitietoisuusmonikielisyysosallisuus2021/12/01 10:54:18 GMT+2SivuPeli alkaa – pakohuonepeli lukiolaisten englannin opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/peli-alkaa-pakohuonepeli-lukiolaisten-englannin-opetuksessa
Artikkeli perustuu FM Samuli Grönforsin maisterintutkielmaansa varten toteuttamaan tutkimukseen, jossa tarkasteltiin pakohuonepelin käyttöä englannin opetuksessa lukiolaisille. Tutkimusta varten kehitettiin lukion oppikirjaan pohjautuva pakohuonepeli, jonka ratkaisemiseen vaadittiin oppikirjan sisällön hallintaa. Lukiolaisryhmä kokeili peliä, minkä jälkeen pelaajien ja heidän opettajansa näkemyksiä kartoitettiin kyselyllä. Tulokset paljastavat niin opiskelijoiden kuin opettajankin positiivisen suhtautumisen peliin oppimisen ja opettamisen apuna.No publisherErja Kilpeläinenpelitpakohuonepelikielenoppiminenformaali kielenopetusenglannin kieli2022/09/07 14:32:05 GMT+2Sivu“Ihmisiltä poissa” – away from people: Language learning spaces in Finnish as a foreign language students’ chat during the covid-19 pandemic
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/ihmisilta-poissa-away-from-people-language-learning-spaces-in-finnish-as-a-foreign-language-students-chat-during-the-covid-19-pandemic
Smart phones enable learners to practice language use in different spaces and environments beyond the classroom. Finnish language students in two North American universities participated in a collaborative chat project as part of their second-year language course. In this article we analyze how students' chat entries reflected their learning in different domestic spaces during the global covid-19 pandemic in spring 2020.No publisherErja Kilpeläinenchatmobile learningmobiilioppiminenvirtual collaborationvirtuaalinen yhteistyölanguage learningkielenoppiminenFinnish as a foreign languagesuomen kieli2020/09/09 12:46:11 GMT+2SivuOpiskelijoiden podcastit ja vlogit kielenoppimisen ja arvioinnin tukena
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/opiskelijoiden-podcastit-ja-vlogit-kielenoppimisen-ja-arvioinnin-tukena
Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa monia mahdollisuuksia kielen oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin. Podcastit ja vlogit ovat monille opiskelijoille vapaa-ajalta tuttuja, mutta yliopisto-opetuksessa niitä on toistaiseksi käytetty vain rajallisesti. Tässä artikkelissa esittelen opetuskokeilujani, joissa olen hyödyntänyt opiskelijoiden tekemiä vlogeja ja podcasteja osana pohjoismaisten kielten kursseja. Onnistuneet kokeilut ja positiivinen opiskelijapalaute innostavat jatkamaan vlogien ja podcastien käyttöä opetuksessa ja arvioinnissa myös jatkossa.No publisherErja Kilpeläinenmobiilioppiminenvlogitpodcastityliopisto-opetusyliopistojen kielikoulutusyliopistotarviointikielenoppiminenkielenopetus2020/09/09 12:46:15 GMT+2Sivu