Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Tietoa kulttuureista ja kulttuuritietoisuutta – opettajalle ja opiskelijalle
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/tietoa-kulttuureista-ja-kulttuuritietoisuutta-opettajalle-ja-opiskelijalle
Suomeen muualta muuttaneiden opiskelijoiden kulttuuritaustan tunteminen edes jollain tasolla antaa opettajalle lisäosaamista opetuksen kohdentamiseen, pedagogisiin ratkaisuihin ja konfliktitilanteiden käsittelyyn. Yhtä tärkeää on pystyä välittämään suomalaista toimintakulttuuria opiskelijoille, joista iso osa luultavasti viettää loppuelämänsä Suomessa. Jos opiskelijoiden suomen kielen taito tai myös lukutaito omalla kielellä on alkava, ei tekstien lukeminen yhdessä onnistu, vaan opetukseen tarvitaan muita keinoja. Tässä artikkelissa esitellään kulttuuritieto-tehtävää, johon sisältyy opettajan lukemaa kaunokirjallisuutta ja opiskelijoiden haastattelemista. Tehtävä on ollut käytössä vuodesta 2016 alkaen muutamissa Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksen järjestämissä S2-opettajien täydennyskoulutuksissa sekä Helsingin aikuisopiston ja Osuuskunta Opetus ja ohjauksen järjestämissä aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajaksi valmentavissa koulutuksissa. Tehtävän tavoitteena on sekä opettajien (joista osa on itsekin maahanmuuttajataustaisia) että tänne muuttaneiden opiskelijoiden kulttuurisen pääoman kasvattaminen kaksisuuntaisen kotoutumisen hengessä.No publisherErja Kilpeläinenkulttuuritietoisuuskotoutuminenkielellinen ja kulttuurinen moninaisuusopetusmenetelmätkaksisuuntainen kotoutuminen2019/05/16 12:44:04 GMT+2SivuIntegraatiota ja inkluusiota – valmistavan opetuksen hyvät käytänteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2019/integraatiota-ja-inkluusiota-valmistavan-opetuksen-hyvat-kaytanteet
Perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään kunnissa eri tavoin. Erityisesti pääkaupunkiseudulla alkuopetusikäisten valmistavaa opetusta on ryhdytty järjestämään inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmässä. Tarvitaan kuitenkin tutkimustietoa siitä, millaiset ratkaisut tukevat parhaiten vastasaapuneen oppilaan suomen kielen oppimista ja kotoutumista. Joustavat opetusjärjestelyt, opettajien täydennyskoulutus ja riittävät resurssit ovat avaimia siihen, että kouluissa pystytään tukemaan oppilaan tasapainoista kehitystä ja takaamaan tarvittavat valmiudet perusopetusta varten.No publisherSanna Riuttanenperusopetukseen valmistava opetustoisen kielen oppiminenkotoutuminenkielitietoisuuskulttuuritietoisuustäydennyskoulutus2019/12/04 12:28:00 GMT+2SivuDivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/dived-kohti-kieli-ja-kulttuuritietoisempaa-opettajuutta-ja-opettajankoulutusta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan opetus rakentuu kielitietoisuudelle, eri kielten ja kulttuurien arvostukselle sekä eri kulttuureiden vuorovaikutukselle. Opettajat ja opettajankouluttajat tietävät, että kielet, kulttuurit ja identiteetit ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Haasteena on, miten kieli- ja kulttuuritietoisuutta voidaan käytännön tasolla toteuttaa. DivED on pyrkinyt vahvistamaan sekä jo nyt työelämässä olevien opettajien että opettajaopiskelijoiden osaamista tällä saralla. Tässä artikkelissa kuvaillaan hankkeemme toimintaa, saavutuksia, haasteita sekä tulevaisuudennäkymiä.No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuuskulttuuritietoisuusmonikielisyysopettajankoulutustäydennyskoulutus2020/05/13 10:07:24 GMT+2SivuKieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kieli-kulttuuri-ja-katsomustietoisuus-koulutuksen-ja-kasvatuksen-kentalla
No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuuskulttuuritietoisuuskatsomustietoisuuskoulutuskasvatuskielikasvatuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuusdialogilinguistically sensitive teachingtoimintakulttuuriopettajankoulutusmonikielisyyspedagogiikkahankkeet2020/05/13 10:07:19 GMT+2SivuKieli, koulutus ja yhteiskunta – toukokuu 2020
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020
Teema: Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentälläNo publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuuskulttuuritietoisuuskatsomustietoisuusmonikielisyyskielellinen ja kulttuurinen moninaisuusopettajankoulutushankkeetkielellisesti vastuullinen opettajuuspedagogiikka2020/05/13 10:07:14 GMT+2SivuKielitietoisella otteella kiinni perustaitoihin ja ammatillisuuteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kielitietoisella-otteella-kiinni-perustaitoihin-ja-ammatillisuuteen
No publisherErja Kilpeläinenperustaidotammatillinen kielitaitoammatillisuusammattikielikieltenopetusammatillinen koulutusmaahanmuuttajien koulutustulevaisuustaidotKieliparlamenttikielitietoisuusselkokielisaavutettavuuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskulttuuritietoisuusammattikorkeakoulut2019/05/16 12:43:54 GMT+2SivuAre you ready to encounter foreign patients with infectious diseases? – Developing nursing students’ language skills through educational co-creation
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/are-you-ready-to-encounter-foreign-patients-with-infectious-diseases-developing-nursing-students-language-skills-through-educational-co-creation
An educational co-creation project can provide valuable information about the current needs in working life and engage students in a meaningful way thus promoting their learning outcomes significantly. The nursing students at Laurea University of Applied Sciences were involved in an educational co-creation project whose aim was to increase their knowledge of infectious diseases and to develop the contents of their language course “English for Health Care”. The project was carried out through innovative methods: a learning café and online educational material for professionals in the field. This collaboration involved the infectious diseases ward of Aurora Hospital, nursing students and lecturers at Coventry University as well as an infection prevention and control practitioner at University Hospitals Coventry and Warwickshire.No publisherErja Kilpeläinenforeign language learningammatillinen kieltenopetusammatillisesti suuntautunut kieltenopetustyöelämälähtöinen kieltenopetusvieraan kielen opetusforeign language syllabusyhteistyöopetusyhteistyöco-creationeducational co-creationEnglishenglannin kielienglannin opetusintercultural communication skillsintercultural competencekulttuuritietoisuuskkyenglanti2019/05/16 12:44:00 GMT+2Sivu