Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Tiedote: Neljä ratkaisua poikien ja tyttöjen osaamiserojen kasvun pysäyttämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-nelja-ratkaisua-poikien-ja-tyttojen-osaamiserojen-kasvun-pysayttamiseen
No publisherErja Kilpeläinenperuskouluosaamiserotmotivaatioarviointi2018/04/17 12:38:00 GMT+2SivuOpetusministeri: Laajapohjainen hanke kehittämään tulevaisuuden peruskoulua
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/2987
No publisherkehittämishankeosaaminenoppiminenmotivaatioopetusSivuEsi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämiseen haettavana valtionavustusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-esi-ja-perusopetuksen-toimintakulttuurin-kehittamiseen-haettavana-valtionavustusta
No publisheresiopetusperusopetuskehittäminenmotivaatioSivuKaikilla on kielipäätä 1.11.2011 Espoossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/kaikilla-on-kielipaata-1-11-2011-espoossa
No publisherkieltenoppiminenmotivaatiomonikielisyystyöelämän kielitaitoSivuHupenevat kielivalinnat – kehnoa kielikoulutuspolitiikkaa vai kielenoppimismotivaatiota?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/hupenevat-kielivalinnat-kehnoa-kielikoulutuspolitiikkaa-vai-kielenoppimismotivaatiota
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen perusopetuksen yläkoululaisten vieraan kielen oppimismotivaatiota. Tutkimuksessani selvitin muun muassa oppilaiden vieraiden kielten motivaatioprofiileja, nykyistä kieliminää ennustavia tekijöitä sekä motivaatioprofiilien ja arvosanojen yhteyksiä oppilaiden perusopetuksen jälkeisiin jatkosuunnitelmiin. Artikkelissani käsittelen myös suomalaista kielikoulutuspolitiikkaa perusopetuksen kituvien kielivalintojen osalta. Jätän lukijan arvioitavaksi, mikä on motivaation ja kielikoulutuspolitiikan lopullinen suhde koululaisten kielivalinnoissa.No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuskieltenopiskelukielenoppiminenkielenoppimismotivaatiomotivaatioopiskelumotivaatiooppimismotivaatiokielikoulutuspolitiikkaperusopetusmonikielisyys2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuKahdeksasluokkalaisten näkemyksiä äidinkielen oppitunneilla osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kahdeksasluokkalaisten-nakemyksia-aidinkielen-oppitunneilla-osallistumisesta-ja-tuntiaktiivisuudesta
Kiinnostuin oppilaiden osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta opetusharjoitteluissani ja kandidaatintutkimuksessani, joissa huomasin, että oppilaat eivät ole kovin halukkaita vastaamaan opettajan esittämiin kysymyksiin viittaamalla. Viittaamisen määrä tuntui olevan suoraan yhteydessä tuntiaktiivisuuden arviointiin. Aloinkin pohtimaan, mitä aktiivinen osallistuminen ylipäätään on ja millä kaikilla tavoilla oppitunnilla voi osallistua. Millaista osallistumista emme näe? Tästä nousi tutkimusaihe pro graduuni, jonka tuloksia esittelen tässä artikkelissa.No publisherErja Kilpeläinenaktiivisuuskyselytutkimusmotivaatioformaali oppiminenoppiminenopiskelumotivaatioopetusmenetelmätosallistuminenyläkoulu2020/09/09 12:46:00 GMT+2SivuMotivaation yhteys luku- ja kirjoitustaitoon venäjää kotikielenään puhuvilla peruskoululaisilla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2015/motivaation-yhteys-luku-ja-kirjoitustaitoon-venajaa-kotikielenaan-puhuvilla-peruskoululaisilla
No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitomaahanmuuttajatmotivaatiovenäjän kieliSivuKielisalkku ruotsin kielen opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2010/kielisalkku-ruotsin-kielen-opetuksessa
No publisherSanna Riuttanenkielisalkkumotivaatiopedagogiikkaruotsin kielitutkimusSivuSosiaaliset robotit oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/sosiaaliset-robotit-oppimisen-tukena-lapsilla-ja-aikuisilla
Tässä artikkelissa pohdin sosiaalisten robottien vahvuuksia ja mahdollisuuksia oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla. Tätä aluetta kutsutaan robottiavusteiseksi oppimiseksi (robot-assisted learning) ja tätä työtä tekeviä robotteja opetusroboteiksi (educational robots). Kerron ensin käyttäjäkokemustutkimuksistamme, joissa tutkittiin robotteja kieltenoppimisen apuvälineenä luokkaopetuksessa alakoulussa ja aikuisilla maahanmuuttajilla työkontekstissa. Sen jälkeen kuvailen pilottiamme, jossa erilaiset perheet yhteisoppivat sosiaalisen robotin kanssa kotikontekstissa. Lopuksi päästään kurkistamaan uuteen RoboStudioon, joka on Tampereen yliopistolla toimiva sosiaaliseen robotiikkaan liittyvä yhteisoppimisen ”paja”.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottioppiminenrobottiavusteinen kielenoppiminenrobotiikkakäyttäjätutkimusperheetoppimisen tukirobotitihminen-robotti vuorovaikutusvuorovaikutusmotivaatioautomaattinen puheentunnistusyhteisoppiminen2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKokemuksia robotista kieltenopetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/kokemuksia-robotista-kieltenopetuksessa
Sosiaaliset robotit tarjoavat uusia mahdollisuuksia kieltenopetukseen. Sosiaaliset robotit tulivat luokkahuoneisiin muutama vuosi sitten, mutta niiden käyttö kieltenopetuksessa on edelleen kohtalaisen harvinaista. Tässä artikkelissa esitellään kahden kieltenopettajan kokemuksia robotin käytön ensimmäisistä vuosista.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikieltenopetusrobottiavusteinen kielenoppiminentekoälyteknologiaautomaattinen puheentunnistusmotivaatiovuorovaikutus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuTehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/tehokas-opettaja-vai-hauska-lelu-sosiaaliset-robotit-kielten-oppimisessa
Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty paljon myös Suomessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, mitä sosiaalisten robottien avulla voidaan oppia. Tarkastelu perustuu esimerkkeihin siitä, miten robottiavusteista kieltenopetusta on tutkittu ja millaisia tuloksia tutkimuksista on saatu.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikielenoppiminenkielentutkimusrobottiavusteinen kielenoppiminenmotivaatioautomaattinen puheentunnistussuullinen vuorovaikutusmultimodaalisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuMonimediaisuudella merkityksellisyyttä kielen oppimiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/monimediaisuudella-merkityksellisyytta-kielen-oppimiseen
Monimediaiset oppimisympäristöt ja -välineet lisäävät oppilaiden kiinnostusta kielten opiskeluun, kehittävät heidän monilukutaitoaan sekä luovat mahdollisuuksia kielenkäyttöön autenttisissa kielenkäyttötilanteissa. Monimediaisuuden lisääminen opetukseen ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Se vaatii opettajalta taitoa käyttää digitaalista teknologiaa pedagogisesti mielekkäällä tavalla ja tukea oppilasta oppimisprosessin eri vaiheissa. Tämä artikkeli perustuu väitöstutkimukseeni, jossa tutkin monimediaisen pedagogiikan vaikutuksia peruskoulun valinnaisen B2-saksan opiskelijoiden oppimisprosessiin 8. ja 9. luokan aikana.No publisherErja Kilpeläinenmonimediainen pedagogiikkamonimediaisuusmotivaatioautonomiamonilukutaito2022/05/04 11:11:25 GMT+2SivuKielilähettiläät tuovat tarinoillaan inspiraatiota ja motivaatiota oppitunneille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2019/kielilahettilaat-tuovat-tarinoillaan-inspiraatiota-ja-motivaatiota-oppitunneille
”Miksi joudun istumaan ruotsin tunneilla?” on kysymys, jonka varmasti kaikki ruotsinopettajat ovat kuulleet ainakin kerran uransa aikana. Opettajilla saattaa mennä iso osa energiasta oppilaidensa motivointiin. Samalla oppilaille voi jäädä epäselväksi, mihin ruotsia oikein tarvitsee elämässä, ja näin ollen oppimistulokset voivat jäädä laihoiksi ruotsin osalta. Muun muassa Ylen teettämä kysely osoittaa, että neljäsosa suomalaisista kokee, että ei osaa ruotsia lainkaan (Jaskari 2019). Tänä vuonna opettajien tueksi on kehitetty Kielilähettiläät (Språkambassadörerna) -toimintaa. Ruotsin kieltä osaava kielilähettiläs vierailee ruotsin tunneilla, ja toiminnan tavoitteena on herättää oppilaiden sisäinen motivaatio kielenoppimiseen. Syyskuun 2019 alkuun mennessä kouluvierailuja on toteutettu jo yli 100, ja vierailuja tullaan tekemään 300 ympäri Suomen vuosien 2019–2021 aikana.No publisherSanna Riuttanenruotsin kielikielenoppiminenkouluvierailumotivaatio2019/09/11 12:34:18 GMT+2SivuKielikoulutuksen kentällä kaivataan kokonaiskuvaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kielikoulutuksen-kentalla-kaivataan-kokonaiskuvaa
No publisherErja Kilpeläinenkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkadigitaalisuusetäopetusluku- ja kirjoitustaitooppimistuloksetoppimistulosten arviointisukupuoliselvityskoulutuspoliittinen selontekokielivalinnatlukiokoulutusperusopetusmotivaatiovarhainen kielenopetusvanhemmatvlogitchatpodcastitlivetviittaaminenkyselytutkimuskielivaranto2020/09/09 12:45:00 GMT+2SivuRuotsin kielen osaamisesta ja oppimismotivaatiosta eri kouluasteilla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2012/ruotsin-kielen-osaamisesta-ja-oppimismotivaatiosta-eri-kouluasteilla
No publisherSanna RiuttanenEVKmotivaatioruotsin kielitutkimusSivu