Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-4
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimusväitöskirjasuomen kielikielikylpymonikielisyystutkimusSivuKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-3
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimusopettajankoulutusmonikielisyysopetusluokkahuonevuorovaikutusmaahanmuuttajatSivuSosiaaliset robotit ja kielenoppiminen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/sosiaaliset-robotit-ja-kielenoppiminen
Voiko robotti toimia opettajana? Voiko se korvata kielten opettajaa? Vastaus on hyvin selvä: ei voi. Millainen rooli robotilla voi olla sitten luokkahuoneessa ja erityisesti vieraan kielen oppimisessa? Miten opettajan rooli muuttuu, kun luokkaan tulee yksi uusi, täysin erilainen toimija lisää? Mitä iloa roboteista on kielen oppimisessa? Pitääkö opettajan opetella koodaamista? Näihin ja moniin muihin kiehtoviin robottien puoliin tutustutamme lukijoita tässä teemanumerossa.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottirobottiavusteinen kielenoppiminenrobotitkielenoppiminenkieltenopetusopettajatluokkahuonekielentutkimusoppijatpelillisyyskäyttäjätutkimus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuVuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/vuorovaikutus-ja-kielenoppiminen-sosiaalisen-robotin-kanssa
Mikä sosiaalinen robotti on? Lyhyesti ilmaistuna sosiaalinen robotti on kone, teknologinen väline, jonka toiminta on sellaista, että ihmisten on mahdollista olla sen kanssa vuorovaikutuksessa (ks. mm. Breazeal 2003). Sosiaalisen robotin käytettävyyttä ja ominaisuuksia on alettu kokeilla opetuksessa ja oppimisessa. Tässä artikkelissa esittelen ensiksi, miten sosiaalisia robotteja on lähestytty tutkimuksen kohteena. Seuraavaksi esittelen lyhyesti erilaisia sosiaalisen robotin tyyppejä ja tarkastelen sosiaalisen robotin kehollisuutta sekä toimintaa yhden sosiaalisen robotin, Nao-robotin, esimerkin avulla. Käsittelen myös sitä, millainen keskustelukumppani robotti on ja miten se vaikuttaa vuorovaikutustilanteeseen. Lopuksi pohdin myös sitä, millaisia mahdollisuuksia robotti voi tuoda vieraan kielen opetukseen ja oppimiseen.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottiihminen-robotti vuorovaikutuslapsi-robotti vuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenvuorovaikutustutkimusvuorovaikutusluokkahuonekieltenopetusrobotitkielentutkimuskielenoppiminenkehollisuusdigitalisaatiotekoäly2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuTehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/tehokas-opettaja-vai-hauska-lelu-sosiaaliset-robotit-kielten-oppimisessa
Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty paljon myös Suomessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, mitä sosiaalisten robottien avulla voidaan oppia. Tarkastelu perustuu esimerkkeihin siitä, miten robottiavusteista kieltenopetusta on tutkittu ja millaisia tuloksia tutkimuksista on saatu.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikielenoppiminenkielentutkimusrobottiavusteinen kielenoppiminenmotivaatioautomaattinen puheentunnistussuullinen vuorovaikutusmultimodaalisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKielityön uudet muodot – kielentutkijan katse tieto- ja osaamisyhteiskuntaan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2015/kielityon-uudet-muodot-kielentutkijan-katse-tieto-ja-osaamisyhteiskuntaan
No publisherSanna Riuttanenkielentutkimustietotyötyön kielellistyminenSivu