Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Suomi toisena kielenä ja kielitietoisuus -verkkokurssi (Tampereen kesäyliopisto)
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/suomi-toisena-kielena-ja-kielitietoisuus-verkkokurssi-tampereen-kesayliopisto
No publisherErja Kilpeläinentäydennyskoulutuskielitietoisuussuomi toisena kielenä2018/08/08 09:19:37 GMT+2SivuKieli- ja kulttuuritietoinen opinto-ohjaus 5 op (Turun yliopisto)
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/kieli-ja-kulttuuritietoinen-opinto-ohjaus-5-op-turun-yliopisto
No publisherErja Kilpeläinenopinto-ohjaajaopinto-ohjauskielitietoisuusmaahanmuuttajaoppilaat2018/07/30 11:51:00 GMT+2SivuMaahanmuuttajat opetusryhmässäni, 16.2.2017 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/maahanmuuttajat-opetusryhmassani-16-2-2017-helsinki
No publisherErja Kilpeläinenmaahanmuuttajatkielitietoinen opetuskielitietoisuusopettajat2017/02/16 17:05:00 GMT+2SivuKoulutus kieli- ja kulttuuritietoisesta opetuksesta alkaa Turun yliopistossa – hae nyt!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/kieli-ja-kulttuuritietoinen-opetus-koulutus-alkaa-turun-yliopistossa-hae-nyt
No publisherkoulutuskielitietoisuuskielitietoinen opetussuomi toisena kielenäSivuKoulutusta kielitietoisuudesta Turun yliopistossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/koulutusta-kielitietoisuudesta-turun-yliopistossa
No publisherRikupekka OksanenkoulutuskielitietoisuusS2SivuLUKILOKI – Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/lukiloki-virtaa-ja-valineita-luku-ja-kirjoitustaidon-ohjaamiseen
“Mukavaa, kun tässä koulutuksessa tutkimus kohtaa arjen”, tiivisti LUKILOKI-koulutuksen osallistuja kokemuksiaan. Valtakunnallisen, 1600 opettajaa tavoittavan LUKILOKI-täydennyskoulutuksen tavoitteena on tarjota opetushenkilöstölle luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen ja tukemiseen liittyvää tutkimustietoa ja käytännön työkaluja. Koulutuksen keskiössä ovat muun muassa lukumotivaatio, arviointi ja oppimisen tukeminen luki- ja oppimisvaikeuksien sekä S2-opetuksen ja monikielisyyden näkökulmista. Tässä artikkelissa kuvataan hankkeen tavoitteita ja tuotoksia, joita opettajat voivat hyödyntää työnsä tukena.No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitooppimisvaikeudetperustaidottukivastemallimonikielisyyskielitietoisuus2019/10/14 09:40:00 GMT+2SivuKielenoppija tarvitsee tuekseen kielitietoisuutta ja yhteisiä tekoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kielenoppija-tarvitsee-tuekseen-kielitietoisuutta-ja-yhteisia-tekoja
Kielenoppimista on totuttu pitämään lähtökohtaisesti yksilön tehtävänä. Todellisuudessa siihen kuitenkin tarvitaan kielitietoisia yhteisöjä, joissa jokainen ihminen kohdataan niine kielellisine ja kulttuurisine resursseineen, joita hänellä on käytössään. Yhteiset, mahdollisesti monikieliset hetket merkitsevät kielenoppijalle paljon, sillä ne ovat arkisia vuorovaikutustilanteita, jotka tarjoavat mahdollisuuksia oppia kieltä vahvistaen samalla osallisuuden kokemuksia. Toimivan kielitaidon saavuttamiseen tarvitaan siis myös ympäristön kielitietoisuutta, johon kuuluu monikielisyyden hyväksyminen osana kielitaitoa sekä sen hyödyntäminen arkisessa vuorovaikutuksessa. Teksti perustuu kirjoittajan pitämään puheeseen Euroopan kielten päivän tapahtumassa lokakuussa 2021.No publisherErja Kilpeläinenkielenoppiminenkielitietoisuusmonikielisyysosallisuus2021/12/01 10:54:18 GMT+2SivuMitä muuta tiedonalan kieli on kuin sanastoa? – Kuinka lähestyä tiedonalojen kielioppia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/mita-muuta-tiedonalan-kieli-on-kuin-sanastoa-kuinka-lahestya-tiedonalojen-kielioppia
Kielitietoisuus on jo pitkään ollut näkyvässä asemassa opetussuunnitelmissa, opettajankoulutuksessa ja opetusta koskevassa keskustelussa. Ajatus siitä, että jokainen opettaja on myös oppiaineensa kielen opettaja, tunnetaan laajalti. Mutta kuinka tarkka käsitys opettajilla, opettajankouluttajilla ja muilla opetuksen kentän toimijoilla on siitä, millaista minkäkin tiedonalan kieli on ja kuinka se rakentuu? Jos jokainen opettaja on kielenopettaja, millaista kieltä hän opettaa? Jotta eri aineiden opettajat voivat todella toimia kielitietoisina tiedonalojensa kielen opettajina, tarvitaan täsmällistä ja konkreettista ymmärrystä tiedonalojen kielten kieliopillisista ominaisuuksista. Myös tutkittu tieto tiedonalojen kieltä koskevista opettajien käsityksistä on tarpeen.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuustiedonalojen kieletmonilukutaito2021/12/01 10:54:17 GMT+2SivuKielitietoinen asiantuntijatyö ja sukupuolitietoinen viestintä keinoina edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/kielitietoinen-asiantuntijatyo-ja-sukupuolitietoinen-viestinta-keinoina-edistaa-tasa-arvoa-ja-yhdenvertaisuutta-tyoelamassa
Työelämän monimuotoisuuden, sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi tarvitaan erilaisia ja toisiinsa linkittyviä keinoja. Useat tutkimukset ovat viime vuosina osoittaneet, että syrjintää ilmenee eri tilanteissa työelämässä. Tässä artikkelissa keskitymme sukupuoleen ja kielitaitoon liittyviin työllistymisen esteisiin ja koettuun haittaan työelämässä. Ratkaisuna esittelemme kaksi uutta keinoa sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi moninaistuvassa työelämässä: kielitietoisen asiantuntijatyön ja sukupuolitietoisen viestinnän.No publisherkielitietoisuustyöelämämaahanmuuttajatsukupuolten tasa-arvoyhdenvertaisuus2021/03/24 11:18:09 GMT+2SivuKieli demokratiakasvatuksen ytimessä: silta ylitettäväksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/kieli-demokratiakasvatuksen-ytimessa-silta-ylitettavaksi
Demokratia voi hyvin tai huonosti kielen varassa. Monet demokratiaa rapauttavat ilmiöt rikkovat vuorovaikutusta, jota tuotetaan kielellä. Silti kieli- ja demokratiataitojen edistäminen kulkee erillisiä polkuja, erillisten asiantuntijoiden puheissa, harvoin toisiaan koskettavissa keskusteluissa. Artikkelissamme tarkastelemme kielen keskeistä merkitystä demokratiakasvatuksessa. Lähtökohdaksi otamme osallisuutta ja demokratiaa murtavat ilmiöt, kuten polarisoituneen keskustelukulttuurin, ja rakennamme niistä siltaa vuorovaikutustaitojen kautta kielikasvatukseen ja kielitietoisuuteen.No publisherErja Kilpeläinendemokratiakasvatuskielitietoisuusmediaatiorakentava vuorovaikutusyleissivistävä koulutus2021/10/06 14:18:35 GMT+2SivuKohti kielitietoista koulua – yhteistyötä kielellisen moninaisuuden tukemiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/kohti-kielitietoista-koulua-yhteistyota-kielellisen-moninaisuuden-tukemiseen
Teksti perustuu kielikasvatusalan väitöskirjaani Together towards language-aware schools. Perspectives on supporting increasing linguistic diversity, joka tarkastettiin Turun yliopistossa helmikuussa 2023. Ehdotan väitöskirjassani, että kielitietoinen koulu on luotava yhteistyössä ja koulutusjärjestelmän eri tasoilla. Kielikoulutuspolitiikan verkosto ja Soveltavan kielentutkimuksen keskus myönsivät minulle tammikuussa 2024 Kari Sajavaara -tunnustuspalkinnon tieteellisesti ansiokkaasta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä soveltavan kielentutkimuksen väitöskirjatutkimuksesta.No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuusmonikielinen koulukielipolitiikkakielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskielellisen moninaisuuden tukeminenpedagogiset käytänteetkielikoulutuspolitiikka2024/03/20 11:49:33 GMT+2SivuKielitietoisuuden uusi aikakausi suomalaisessa koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/kielitietoisuuden-uusi-aikakausi-suomalaisessa-koulutuksessa
Kielitietoisuus avaa uusia ovia oppimisen maailmassa, tarjoten avaimet syvempään ymmärrykseen kielestä itsestään sekä sen merkityksestä yksilön ja yhteisön elämässä. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa kielitietoisuuden käsite on saanut uuden, keskeisen roolin, kun pyrimme vastaamaan nyky-yhteiskunnan moninaisiin haasteisiin ja valmistamaan oppijoita globaaliin tulevaisuuteen. Tässä artikkelissa käsitellään kielitietoisuuden merkitystä suomalaisessa lukiokoulutuksessa ja esitellään Vantaan kaupungin ja myös samalla Suomen ensimmäiset kielikoordinaattorit lukiokoulutuksen tasolla. Kielikoordinaattorit tukevat ja edistävät roolissaan opettajien kielitietoisuuden kehittymistä ja kielitietoisen pedagogiikan integroimista opetukseen sekä edistävät koko Vantaan lukiokoulutuksen monikielisyyttä.No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuuskielitietoinen pedagogiikkamonikielisyyskielikoordinaattori2024/03/20 11:49:00 GMT+2SivuKohti kielitaitoista ja kielitietoista maailmankansalaisuutta – A-englannin päättöarvioinnin kriteerit käyttöön
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/kohti-kielitaitoista-ja-kielitietoista-maailmankansalaisuutta-a-englannin-paattoarvioinnin-kriteerit-kayttoon
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit ovat tarkentuneet, mutta kuinka selkeitä ne ovat kieltenopettajille? Hämmennystä ovat herättäneet varsinkin A-englannin tavoitteiden T1−T5 kriteerit. Vaikka nämä ei-kielelliset tavoitteet ovat arvokkaita opetuksen sisältöjä, on vaikeaa hahmottaa, miten asettaa arvosana-asteikolle esimerkiksi englannin kielen aseman ymmärtäminen tai englanninkielisten aineistojen käyttäminen. Yritän pohtia tavoitteiden 1−5 merkitystä ja niiden arviointia oman arkeni kautta, jossa tunnen yhä enemmän olevani kasvattaja kuin opettaja. Opetan englantia ja ruotsia Iittalan yhtenäiskoulussa Hämeenlinnassa. Koulumme on pienehkön kyläyhteisön keskus, jossa kaikki tuntevat toisensa ja jossa kulttuurien moninaisuus ei ole kovin näkyvä osa koulun arkea. Kansainvälisiä projekteja ja kontakteja on meillä ollut vain satunnaisesti, koska meitä kieltenopettajia on vain kaksi. Kieltämättä juuri meidän kaltaisemme kylän nuorille ikkunoiden avaaminen maailmaan on erityisen tärkeää.No publisherkielitietoisuusarviointikieltenopetusperusopetusenglannin opetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuMonikielistyvä koulu ja muuttuvat kieliorientaatiot
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2023/monikielistyva-koulu-ja-muuttuvat-kieliorientaatiot
Tämä artikkeli perustuu väitöskirjaani Monikielistyvä koulu ja kielitietoisuus: Perusopetuksen opetussuunnitelmien, opettajien ja oppikirjojen kieliorientaatiot, joka tarkastettiin Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa lokakuussa 2023. Väitöstutkimuksessani analysoin, millaiset kieliorientaatiot ja -ideologiat näkyvät suomalaisten peruskoulujen kielipolitiikassa. Tutkimukseni osoittaa, että koulujen monikielistymisestä ja kielitietoisuuden vaateesta huolimatta suomalaisten koulujen kielipolitiikkaa ohjailevat edelleen pääosin yksikielisyyden ideaalin nojaavat käsitykset kieli-identiteetistä ja kielenoppimisesta.No publisherEmilia Rajalamonikielisyyskielitietoisuuskieli-ideologiatkieliorientaatiotkielipolitiikkaopettajatperuskoulu2023/12/05 10:49:54 GMT+2SivuA2, C1 ja YKI 3 – opiskelijatyö murtamassa koodeja ja tukemassa työnantajia kielitaidon arvioinnissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/a2-c1-ja-yki-3-opiskelijatyo-murtamassa-koodeja-ja-tukemassa-tyonantajia-kielitaidon-arvioinnissa
Millainen olisi työkalu, jolla työelämän vaatimaa kielitaitoa voitaisiin tunnistaa helpommin? Mistä löytyisi keino arvioida sekä työntekijän kielitaitoa että työnantajan kielitaitotarpeita ilman suurempaa perehtyneisyyttä tai ajankäyttöä? OsaajaKS-palveluketjun toimeksiannosta me Jyväskylän Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat lähdimme suunnittelemaan sellaista. Ajatuksenamme oli laatia työkalu, jolla kielen osaamisen tunnistaminen saataisiin konkreettisempaan muotoon työelämää varten, jotta työnkuvaan nähden ylimitoitetut kielitaitovaatimukset eivät muodostuisi työllistymisen esteeksi.No publisherErja Kilpeläinenkielitaitolomakekielitaidon arviointiarviointikielitaitoopiskelijatyötyöllisyystyöelämäkielitietoinen työelämäkielitietoisuus2023/05/10 06:16:08 GMT+2Sivu