Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus
Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktion ominaisluonnetta kunnioittaen. Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan menetelmiä, jotka yhdistävät fiktiivisten tekstien yksilöllisen merkityksenmuodostuksen, taidelähtöisen toiminnan ja lukukokemusten sekä sanataiteen tuottaman mielihyvän ja nautinnon. Nämä ovat myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatun monilukutaidon (L4) kivijalkoja. Opetuskokeilujen tavoitteena on väistellä konventionaalisia tekstien tulkintoja ja opetusratkaisuja sekä antaa tilaa oppilaille lukijoina.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoinen aineenopetuskielitietoinen opetuskielitietoisuuskirjallisuusäidinkieli ja kirjallisuuskirjallisuuskasvatuspedagogiset käytänteetpedagogiikkataidelähtöiset menetelmätlukutaitolukeminen2020/05/13 10:08:05 GMT+2SivuKehittyvät taidot, kehittyvä opetussuunnitelma
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/kehittyvat-taidot-kehittyva-opetussuunnitelma
Karvi käynnisti syksyllä 2018 perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarvioinnin. Arvioinnissa seurataan matematiikan ja äidinkielen taitojen kehittymistä perusopetuksen ajan. Artikkeli käsittelee pitkittäisarvioinnin suunnittelua ja toteutusta niin oppilaan kuin opetussuunnitelmankin kannalta.No publisherarviointioppimistuloksetperusopetusäidinkieli ja kirjallisuusmatematiikkaalkuopetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuOppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa – mikä meitä puhuttaa juuri nyt?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/oppimista-osaamista-ja-opetusta-arvioimassa-mika-meita-puhuttaa-juuri-nyt
No publisherarviointimonilukutaitoperusopetusopetussuunnitelmavarhaiskasvatusmatematiikan opetuslaaja-alainen osaaminenäidinkieli ja kirjallisuusoppimistuloksetalkuopetuskriteeriperusteinen arviointisuomen kieli ja kirjallisuuskielitaidon arviointikielitaidon testaaminen verkossafinskasuomi toisena kielenätoinen kotimainen kielikorvaava koekieli- ja viestintäopinnotkielitietoisuuskieltenopetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuTapetilla lukutaito ja amisreformi – Kieliverkosto Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa 2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/tapetilla-lukutaito-ja-amisreformi-kieliverkosto-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetuksen-foorumissa-2018
No publisherErja Kilpeläinenäidinkieli ja kirjallisuuslukutaitolukeminenamisreformiammatillinen koulutusluku- ja kirjoitustaitolukuintokielitietoisuuskaksikielinen toimintaeurooppalainen viitekehysmediaatioylioppilastutkintovenäjän kieliammatillinen kielitaitotyöyhteisötvirkakielikielenhuoltotoinen kotimainen kielikielikokeilu2018/09/12 17:17:57 GMT+2SivuRuuvimeisselit ruosteessa – Peruskoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien kokemuksia kieliopin opettamisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2014/ruuvimeisselit-ruosteessa-peruskoulun-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opettajien-kokemuksia-kieliopin-opettamisesta
No publisherSanna Riuttanenkielioppiperuskouluäidinkieli ja kirjallisuusSivuKieli- ja tekstitietoisuutta kouluun! Kielitietoinen koulu ja äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2013/kieli-ja-tekstitietoisuutta-kouluun-kielitietoinen-koulu-ja-aidinkielen-ja-kirjallisuuden-opetus
No publisherSanna Riuttanenkielitietoisuusopetussuunnitelmaäidinkieli ja kirjallisuusSivu