Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/kuntanakokulmaa-kansallisen-kielivarannon-kehittamiseen
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantokunnatkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieltenopetuskieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeilukielikylpykaksikielinen toimintalausuntokorkeakoulutussuomi toisena kielenäkieltenoppiminenmonikielisyysmonikielisyys subjektiivisesti koettunaeriyttäminenvieraiden kielten opetuskotoutumiskoulutusoppikirjatammattikorkeakoulutyliopistot2018/03/08 13:13:00 GMT+2SivuAn immigrant mother’s thoughts on the use of Finnish in English workbooks
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/an-immigrant-mothers-thoughts-on-the-use-of-finnish-in-english-workbooks
I moved to Finland with my family three and a half years ago from Hungary. My older son (aged 11 then) spent a year in a Finnish preparatory class before he continued his studies in the 5th grade. He chose English as his A1 language because he had learnt it for three years in a Hungarian school. Despite his knowledge, the English home assignments proved to be very difficult for him to solve. The activity book relied greatly on the majority language: the instructions and many of the exercises required Finnish knowledge. We spent a lot of time using an electronic dictionary to do the English homework together. Finnish skills were needed even in the English language tests that he had to take, and it happened not just once that he lost points due to the lack of his proficiency. This personal experience made me curious about the reasons for the presence of the majority language in the English activity books that are used in Finnish basic education. The study is discussed in more detail in a paper published in the electronic journal Apples (Háhn 2017).No publisherErja KilpeläinenoppikirjatEnglish textbookskieltenopetusvieraiden kielten opetuskieltenoppiminenlanguage learninglanguage teachingkielipolitiikkalanguage policymaahanmuuttajaoppilaatimmigrant studentssuomi toisena kielenäsuomen kielienglannin kieliEnglishFinnishkkyenglanti2018/03/08 13:15:00 GMT+2SivuVarhaiskasvatusmessut 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/varhaiskasvatusmessut-2012
No publishervarhaiskasvatusS2suomi toisena kielenämonikielisyyskieltenoppiminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuSuomea laulaen – laulaminen kielen opetuksen menetelmänä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2017-1/suomea-laulaen-laulaminen-kielen-opetuksen-menetelmana
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenkirjoittaminenlaulaminenlaulujen kuuntelulorutteluopetusmenetelmätoppiminensuomen kieliSivuAatun monet kielet – Aatus många språk – Aatu’s many languages
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2016/aatun-monet-kielet-aatus-flera-sprak-aatus-many-languages
Tässä videoklipissä monikielinen Aatu kertoo omista kielistään eri tilanteissa. I det här videoklippet berättar den flerspråkige Aatu om sina språk i olika situationer. In this video clip multilingual Aatu is telling about his situational language use.No publisherErja Kilpeläinenflerspråkighetmonikieliset lapsetkieltenoppiminenmonikielisyysmultilingualismpelioppiminenkkyruotsiSivuMonikielisyys muutoksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2016/monikielisyys-muutoksessa
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenmonikielisyysmuutosSivuKohtaamisia – vapaaehtoiset tukemassa suomenoppimista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/kohtaamisia-vapaaehtoiset-tukemassa-suomenoppimista
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenkolmas sektorikotoutuminenkäsityksetvapaaehtoisetvapaaehtoistyöSivuKännykkä kädessä ja digilasit päässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/kannykka-kadessa-ja-digilasit-paassa
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenpelaaminenpelillisyysSivuPelisilmää – pelaaminen osana kielenopetusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/pelisilmaa-pelaaminen-osana-kielenopetusta
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenoppimispelitpelioppiminenviihdepelitvirtuaaliset oppimisympäristötvuorovaikutusSivuPelattavuus ja tutkittavuus samassa oppimispelissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/pelattavuus-ja-tutkittavuus-samassa-oppimispelissa
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenpelaaminenpelin kehittäminentutkimusSivuPelillisyyttä kielenoppimiseen!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/pelillisyytta-kielenoppimiseen
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenmoniaistisuuspelillisyystoiminnallisuusSivuPelillisyys & mobiilioppiminen kielten opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/pelillisyys-mobiilioppiminen-kielten-opetuksessa
No publisherSanna RiuttanenBYODkielten opiskelukieltenoppiminenmobiililaitteetmobiilioppiminenpelillisyystoiminnalliset menetelmätvieraat kieletSivueKielikylpyä lapsille – Moomin Language School
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/ekielikylpya-lapsille-moomin-language-school
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenlapsetoppimispelitSivuOppiminen – koulutuksen ja arjen vuoropuhelua
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2010/oppiminen-koulutuksen-ja-arjen-vuoropuhelua
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenkieltenopetusoppiminenSivuNäin rakentuu kieliaiheinen pakopeli
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/nain-rakentuu-kieliaiheinen-pakopeli
Pakopeli tai pakohuonepeli voi tuoda kielten oppimiseen ainutlaatuista viihdettä ja imua. Pakopelin rakentaminen opetuskäyttöön edellyttää toteuttajaltaan jonkin verran vaivannäköä, mutta lopputulos palkitsee. Tässä artikkelissa kolme virtuaalisen, monikielisen pakopelin luonutta Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen työntekijää kertoo, mitä kannattaa ottaa huomioon pelin suunnittelussa ja toteutuksessa.No publisherErja Kilpeläinenkielten opettaminenkieltenopettaminenkielten oppiminenkieltenoppiminenmonikielisyyspakopeli2022/09/07 14:32:00 GMT+2Sivu