Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Monilukutaito ja pedagogisen toiminnan arviointi varhaiskasvatuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/monilukutaito-ja-pedagogisen-toiminnan-arviointi-varhaiskasvatuksessa
Käsittelen artikkelissa varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan arviointia. Keskitän tarkastelun erityisesti monilukutaitoon, sillä se on kansallisen varhaiskasvatussuunnitelmien arvioinnin mukaan (Repo ym. 2019) heikoimmin toteutuneita osa-alueita. Käyn artikkelissani ensin läpi varhaiskasvatuksen, laadun arvioinnin ja monilukutaidon yhdistämiseen liittyviä, osin kumuloituvia haasteita. Sitten esitän kolme reflektiivistä kysymystä, joiden kautta varhaiskasvatuksen työntekijöiden on mahdollista arvioida kriittisesti toimintaansa monilukutaidon alueella.No publisherarviointimonilukutaitovarhaiskasvatus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuOppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa – mikä meitä puhuttaa juuri nyt?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/oppimista-osaamista-ja-opetusta-arvioimassa-mika-meita-puhuttaa-juuri-nyt
No publisherarviointimonilukutaitoperusopetusopetussuunnitelmavarhaiskasvatusmatematiikan opetuslaaja-alainen osaaminenäidinkieli ja kirjallisuusoppimistuloksetalkuopetuskriteeriperusteinen arviointisuomen kieli ja kirjallisuuskielitaidon arviointikielitaidon testaaminen verkossafinskasuomi toisena kielenätoinen kotimainen kielikorvaava koekieli- ja viestintäopinnotkielitietoisuuskieltenopetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuMoninaisia taitoja monella kielellä – pysyykö koulutus perässä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/moninaisia-taitoja-monella-kielella-pysyyko-koulutus-perassa
No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmonikulttuurisuusmoniammatillisuusmonilukutaitoviittomakielityöelämätyöelämän kielitaitokaksikielinen toimintakaksikielinen opetuskielikylpykielitaitokorkeakoulutuskirjoittamisen opetuskirjoittaminenidentiteettikunnatKieliparlamenttikielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieliasenteet2018/04/11 09:49:22 GMT+2SivuMaailma muuttuu, muuttuuko opetus? – Näkökulmia opetusteknologian käyttöön kielenoppimisessa ja -opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/maailma-muuttuu-muuttuuko-opetus-nakokulmia-opetusteknologian-kayttoon-kielenoppimisessa-ja-opetuksessa
No publisherSanna Riuttanendigitaalinen lukutaitodigitaaliset tekstitaidotdigitaalisuuskieltenopetuskieltenoppiminenmonilukutaitoopetusteknologiateknologiaSivuMonilukutaidon opetus on ennen kaikkea uusien kirjoitustaitojen opetusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/monilukutaidon-opetus-on-ennen-kaikkea-uusien-kirjoitustaitojen-opetusta
No publisherSanna RiuttanenkirjoittaminenkirjoitustaidotmonilukutaitoSivuKieli koulussa: kohti kokonaisvaltaista kielikäsitystä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2013/kieli-koulussa-kohti-kokonaisvaltaista-kielikasitysta
No publisherSanna RiuttanenkielitietoisuusmonilukutaitoperusopetusSivuOpetussuunnitelmat uudistuvat: tekstien lukijasta ja kirjoittajasta monilukutaituriksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2013/opetussuunnitelmat-uudistuvat-tekstien-lukijasta-ja-kirjoittajasta-monilukutaituriksi
No publisherSanna RiuttanenkielitietoisuusmonilukutaitoopetussuunnitelmaSivuMonilukutaidon opetus on sisältöjen integrointia ja uudenlaista pedagogiikkaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/monilukutaidon-opetus-on-sisaltojen-integrointia-ja-uudenlaista-pedagogiikkaa
Monilukutaitoa kuvataan sateenvarjokäsitteeksi, joka sisältää kaikki nykymaailmassa tarvittavat lukutaidot. Useat opettajat kokevat, että monilukutaito tarkoittaa perustaidoista erillistä media- ja digitaalisuuskasvatusta, joka vie uutta tilaa muutoinkin täyteen ahdetusta opetussuunnitelmasta ja heikentää näin entisestään lasten perusluku- ja kirjoitustaitojen opetukseen käytettävää aikaa. Polarisaatioasetelma on usein kuitenkin keinotekoinen.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitomonilukutaidon pedagogiikkaopettajankoulutus2023/02/15 10:53:18 GMT+2Sivu”Monikirjoitustaidot” – tiedonalakohtaisten kirjoitustaitojen monet mahdollisuudet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/monikirjoitustaidot-tiedonalakohtaisten-kirjoitustaitojen-monet-mahdollisuudet
Ovatko kirjoitustaidot jääneet lukutaitoja ja monilukutaitoa koskevan keskustelun varjoon? Artikkelissa pohditaan, kuinka kirjoitustaitoja voi vahvistaa eri oppiaineiden osana, ja kannustetaan integroivaan ja sosiaalisia käyttötapoja huomioivaan opetukseen.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitokirjoittaminentiedonalakohtaiset luku- ja kirjoitustaidotympäristöoppi2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuVisuaaliset tekstilajit osana monilukutaitoa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/visuaaliset-tekstilajit-osana-monilukutaitoa
Yksi monilukutaidon osa-alue muodostuu taidoista tulkita ja tuottaa visuaalisia ilmaisukanavia hyödyntäviä tekstikokonaisuuksia. Kuvilla on monenlaisia tiedonaloilla erikoistuneita tehtäviä, ja näitä tehtäviä täyttämään on muodostunut lajeja kartoista ja käsitediagrammeista pilakuviin ja tilastografiikkaan, joilla on omat alakohtaiset käytänteensä.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitotiedonalatekstilajimultimodaalisuus2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuSarjakuva – monilukutaidon pedagogiikan aarreaitta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/sarjakuva-monilukutaidon-pedagogiikan-aarreaitta
Sarjakuvaa tarkastellaan artikkelissa monilukutaidon opettamisen aarreaittana. Se on ilmaisumuoto, joka tarjoaa lapsille ja nuorille elämyksellisiä lukukokemuksia sekä motivoivia mahdollisuuksia kehittää monimuotoisten tekstien tulkitsemisen ja tuottamisen taitoja. Sarjakuva antaa myös välineitä yhteiskunnallisen osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseen.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitomultimodaalisuussarjakuvavisuaalinen lukutaito2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuUudenlaista kuullun ymmärtämistä ylioppilastutkinnon kielikokeissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/uudenlaista-kuullun-ymmartamista-ylioppilastutkinnon-kielikokeissa
Anna von Zansen (2019) tutki soveltavan kielitieteen väitöskirjassaan kuvan ja videon merkitystä ylioppilastutkinnon kuullun ymmärtämisen kokeissa. Tutkimuksen aihe on Suomessa ajankohtainen ja kielten opetuksen ja digitaalisten tehtävien laadinnan kannalta tärkeä, sillä ylioppilastutkinnon kokeet muutettiin tietokoneella suoritettaviksi vuosien 2016–2019 aikana. Digitaalinen ylioppilaskoe mahdollistaa monipuolisten visuaalisten aineistojen sisällyttämisen kokeeseen. Videon ja kuvien lisääminen onkin teoriassa perusteltua, mutta tutkimusta tarvitaan teorian soveltamiseksi käytäntöön.No publisherSanna Riuttanenylioppilaskoekuullunymmärtämiskoedigitaalinen ylioppilastutkintomonilukutaitokielikoe2020/02/11 10:22:34 GMT+2Sivu