Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Parental Perceptions of the Ideal Foreign Language Teacher: Voices from Eight Countries
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/parental-perceptions-of-the-ideal-foreign-language-teacher-voices-from-eight-countries
Early language education has become a global trend as parents from around the world increasingly enroll their children in language classes at preschool or pre-preschool ages. The younger the FL learners are, the greater the parents’ role in their children’s learning process – and the more they may be motivated to be involved in their children’s schoolwork, learning aims, and the way they are being instructed. But what do they want from FL teachers when their children are just beginning their language studies? This topic brought together 14 students from different parts of the world. Students from Canada, China, Colombia, Japan, Russia, South Korea, Spain, Turkey, and Vietnam enrolled in the Research in Early Language Education course at the University of Eastern Finland completed a study asking the above-mentioned question. This article discusses the findings from said study.No publisherErja Kilpeläinenearly language educationvarhainen kielenopetuskieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusvarhentaminenideal language teacherkieltenopettajatopettajuusparental perceptionsvanhemmatKKYenglanti2020/09/09 12:46:00 GMT+2SivuTampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/tampereella-panostetaan-varhennetun-kieltenopetuksen-kehittamiseen-ja-monipuolisiin-kielivalintoihin
A1-kielen eli ensimmäisen vieraan kielen opetus on 1.1.2020 alkaen varhentunut alkamaan ensimmäiseltä vuosiluokalta kaikissa Suomen kouluissa (Opetushallitus 2019). Tampereella kieltenopetuksen varhentaminen on huomioitu jo usean vuoden ajan aktiivisella osallistumisella Opetushallituksen hankkeisiin sekä Tampereen kaupungin ja yliopiston yhteistyöllä. Artikkelissa kuvaamme Tampereen yliopistossa tarjolla olevien aiheeseen liittyvien koulutuskokonaisuuksien sisältöjä ja tarkastelemme niiden merkitystä paikallisina toteutuksina osana valtakunnallista uudistusta. Luomme myös katsauksen kielivalintoihin Tampereella, ja pohdimme syitä ja keinoja kielivalintojen monipuolistumiseen.No publisherErja Kilpeläinenkielikasvatuskieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetuskielisuihkutuskielivalinnatkielirikasteinen toiminta2020/03/25 10:37:49 GMT+2SivuVarhennettua englannin opiskelua Suomessa – tutkimustuloksia sukupuolten eroista ja yhtäläisyyksistä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/varhennettua-englannin-opiskelua-suomessa-tutkimustuloksia-sukupuolten-eroista-ja-yhtalaisyyksista
Suomessa yhä useampi opetuksen järjestäjä on aikaistanut kieltenopetusta alkamaan jo alkuopetuksessa, esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Tammikuusta 2020 lähtien jokainen aloittaa kielten opiskelun viimeistään 1. luokan kevätlukukaudella. Alkuvuodesta 2018 selvitimme, miten varhennettu kieltenopetus vaikuttaa oppilaiden suhtautumiseen vieraan kielen opiskeluun, miten oppilaat käyttävät koulussa opetettua kieltä vapaa-ajallaan ja minkälaista kielitaitoa he oppivat ensimmäisen puolen vuoden opiskelun aikana. Tässä artikkelissa kerromme selvityksen alustavia tuloksia sukupuolivaikutuksen näkökulmasta ja avaamme muutamia tulokulmia mahdolliselle jatkotutkimukselle.No publisherErja Kilpeläinenkieltenoppiminenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusvarhentaminenenglannin kielisukupuolivaikutuksetA1-kielivapaa-aika2018/12/12 12:40:00 GMT+2SivuVarhennettua kieltenopetusta vai kaksikielistä toimintaa? Varhaisen kieltenopetuksen puurot ja vellit
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/varhennettua-kieltenopetusta-vai-kaksikielista-toimintaa-varhaisen-kieltenopetuksen-puurot-ja-vellit
Mistä varhennettu kieltenopetus alkaa? Onko kaksikielinen opetus varhennettua kieltenopetusta? Milloin kielikylpy muuttuu kielisuihkuksi? Onko muualla kuin kielten tunneilla tapahtuva kielten opetus kieltenopetusta? Tarkastelemme kirjoituksessamme kieltenopetuksen varhentamista Suomessa erityisesti suhteessa kaksikieliseen toimintaan. Tarkoituksenamme on selkeyttää kieltenopetuksen varhentamisen sekä kaksikielisen opetuksen rajapintoja ohjaavien asiakirjojen näkökulmista.No publisherSanna Riuttanenkieltenopetuksen varhentaminenkaksikielinen toimintakaksikielinen opetusvarhainen kielenoppiminenperusopetuskielikoulutuskieltenopetusvarhennettu kieltenopetus2018/06/13 12:57:00 GMT+2SivuVarhennetun kieltenopetuksen äärellä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/varhennetun-kieltenopetuksen-aarella
No publisherSanna Riuttanenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusopetussuunnitelman perusteetopetussuunnitelmauudistuskärkihankeperusopetusvarhaiskasvatusesiopetuskaksikielinen toimintaspråkundervisningkielirikasteinen toimintaspråkberikad verksamhettäydennyskoulutuskunnat2018/06/13 12:57:25 GMT+2SivuVuosi kärkihanketta takana
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi Suomi maana, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Osana hallituksen Uusi peruskoulu -ohjelmaa käynnistettiin kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mukaisesti kielten kärkihanke, jonka puitteissa keväällä 2017 Opetushallitus myönsi 95 hankkeelle valtionavustusta kielten opetuksen varhentamiseen, kehittämiseen ja lisäämiseen. Valtaosa hankkeista kohdentui varhentamiseen. Paikallisilla kokeiluilla pyritään etsimään ja kehittämään uusia toimintamalleja lasten varhaisen kielenoppimiskyvyn hyödyntämiseksi. Kieltenopiskelua varhennetaan joissain kunnissa alkamaan jo alkuopetuksessa, minkä lisäksi kieliin voidaan tutustua esimerkiksi kielimaistiaisten kautta jo esikoulussa tai varhaiskasvatuksessa. Lisäksi hankkeiden avulla kehitetään koulujen kielitietoista toimintakulttuuria sekä vahvistetaan Suomen kielivarantoa kehittämällä oppilaslähtöisiä, oppimiseen innostavia ja motivoivia toimintamalleja, jotka tukevat oppilaiden sitoutumista kieltenopiskeluun. Tässä artikkelissa esitellään paikallisissa kokeiluissa kehitettyjä tapoja tuoda vieraita kieliä mukaan jo varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja alkuopetukseen. Lopuksi esitellään kärkihankkeessa tehtyä kartoitusta 1.–3.-luokkalaisten motivaatiosta opiskella kieliä sekä opettajien ja huoltajien käsityksistä varhennetusta kieltenopetuksesta.No publisherSanna Riuttanenperuskoulukärkihankekieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetuskieltenopetusvarhaiskasvatusesiopetusalkuopetuskielenoppiminen2018/06/13 12:57:36 GMT+2Sivu