Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Pelillisyyttä kielenoppimiseen!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/pelillisyytta-kielenoppimiseen
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenmoniaistisuuspelillisyystoiminnallisuusSivuPelillisyys & mobiilioppiminen kielten opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/pelillisyys-mobiilioppiminen-kielten-opetuksessa
No publisherSanna RiuttanenBYODkielten opiskelukieltenoppiminenmobiililaitteetmobiilioppiminenpelillisyystoiminnalliset menetelmätvieraat kieletSivueKielikylpyä lapsille – Moomin Language School
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/ekielikylpya-lapsille-moomin-language-school
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenlapsetoppimispelitSivuOppiminen – koulutuksen ja arjen vuoropuhelua
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2010/oppiminen-koulutuksen-ja-arjen-vuoropuhelua
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenkieltenopetusoppiminenSivuNäin rakentuu kieliaiheinen pakopeli
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/nain-rakentuu-kieliaiheinen-pakopeli
Pakopeli tai pakohuonepeli voi tuoda kielten oppimiseen ainutlaatuista viihdettä ja imua. Pakopelin rakentaminen opetuskäyttöön edellyttää toteuttajaltaan jonkin verran vaivannäköä, mutta lopputulos palkitsee. Tässä artikkelissa kolme virtuaalisen, monikielisen pakopelin luonutta Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen työntekijää kertoo, mitä kannattaa ottaa huomioon pelin suunnittelussa ja toteutuksessa.No publisherErja Kilpeläinenkielten opettaminenkieltenopettaminenkielten oppiminenkieltenoppiminenmonikielisyyspakopeli2022/09/07 14:32:00 GMT+2SivuRobotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/robotti-luokkahuoneen-ekosysteemissa-robotit-kestavan-kehityksen-tavoitteiden-edistajina
Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen myötä. Seuraavassa pohdimme, miten robotin saapuminen luokkaan vaikuttaa luokkahuoneen ekosysteemiin ja miten sen käyttö voi edesauttaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista robottiavusteisessa kielten oppimisessa.No publisherErja Kilpeläinensosiaalinen robottikestävä kehitysluokkahuonevuorovaikutusrobottiavusteinen kielenoppiminenluokkahuoneekosysteemivuorovaikutusteknologiaopettajan roolikieltenopetuskieltenoppiminenmonimediaisuus2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuLatina- ja kreikkakerho esimerkkinä kielellis-kulttuurisen kompetenssin edistämisestä harrastustoiminnalla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/latina-ja-kreikkakerho-esimerkkina-kielellis-kulttuurisen-kompetenssin-edistamisesta-harrastustoiminnalla
Käsittelemme kirjoituksessamme Turun yliopiston tiloissa toimivan Latina- ja kreikkakerhon toimintaa sekä sen hyödyllisyyttä kielten ja kulttuurien opiskeluun liittyen. Näkemyksemme on yhteydessä kielellis-kulttuurisen kompetenssin ajatukseen (ks. Guilherme 2013 ja Risager 2013), jonka ymmärrämme kattavan ne alati kehittyvät kielelliset ja kulttuuriset kyvyt ja taidot, joita tarvitaan muun muassa historiallisten tekstien sekä aiempien ja nykyisten kulttuurien ymmärtämiseen. Tuomme samalla näkökulman harrastustoiminnan avulla tapahtuvaan vapaamuotoisempaan kielten ja kulttuurien opiskeluun.No publisherErja Kilpeläinenkielellis-kulttuurinen kompetenssikielten opiskelu harrastuksenaharrastuskieltenoppiminenkielenoppiminenkielten opiskelulatinan kielimuinaiskreikan kielikerhotoiminta2020/06/10 07:35:50 GMT+2SivuEspanjankielisen blogosfäärin hyödyntäminen informaalissa kielenoppimisessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2017/espanjankielisen-blogosfaarin-hyodyntaminen-informaalissa-kielenoppimisessa
No publisherRikupekka Oksanenblogitespanjan kieliinformaali oppiminenkieltenoppiminensosiaalinen mediavirtuaaliset oppimisympäristötSivu”Kissankieliset” japania oppimassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2017/kissankieliset-japania-oppimassa
No publisherSanna Riuttanenjapanin kielikieltenoppiminenkielidiversiteettikontrastiivisuusSivuOppikirjan syvempi olemus: käsitys kielestä ja kielen oppimisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2017/oppikirjan-syvempi-olemus-kasitys-kielesta-ja-kielen-oppimisesta
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenkielikäsitysoppikirjatutkimusoppimiskäsitysvenäjän kieliSivuLausepaino-ongelmia: ääntämisen ymmärrettävyyteen voi vaikuttaa se, mitä painottaa ja miten
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lausepaino-ongelmia-aantamisen-ymmarrettavyyteen-voi-vaikuttaa-se-mita-painottaa-ja-miten
Tässä artikkelissa tiivistän väitöskirjani neljän osatutkimuksen pääteemat ja tulokset. Väitöskirjani sijoittuu soveltavan kielitieteen oppiaineeseen, ja sen on tarkoitus hyödyttää kieltenopetusta ja ääntämisenoppimista. Väitöstutkimuksessani syvennyin suomenkielisen puhuman ruotsin ääntämiseen ja sen ymmärrettävyyteen. Aihe on kiinnostava, sillä helposti ymmärrettävää ääntämistä on jo pidempään pidetty sopivana tavoitteena kielten opiskelussa. Mikä ääntämisestä sitten tekee helposti ymmärrettävää? Kysymykseen ei aivan helposti löydy vastausta, mutta väitöstutkimukseni avulla vastaus alkaa hahmottua.No publisherääntäminenymmärrettävyysruotsi toisena kielenäkieltenopetuskieltenoppiminen2021/02/10 16:01:00 GMT+2SivuVarhennettua englannin opiskelua Suomessa – tutkimustuloksia sukupuolten eroista ja yhtäläisyyksistä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/varhennettua-englannin-opiskelua-suomessa-tutkimustuloksia-sukupuolten-eroista-ja-yhtalaisyyksista
Suomessa yhä useampi opetuksen järjestäjä on aikaistanut kieltenopetusta alkamaan jo alkuopetuksessa, esiopetuksessa tai varhaiskasvatuksessa. Tammikuusta 2020 lähtien jokainen aloittaa kielten opiskelun viimeistään 1. luokan kevätlukukaudella. Alkuvuodesta 2018 selvitimme, miten varhennettu kieltenopetus vaikuttaa oppilaiden suhtautumiseen vieraan kielen opiskeluun, miten oppilaat käyttävät koulussa opetettua kieltä vapaa-ajallaan ja minkälaista kielitaitoa he oppivat ensimmäisen puolen vuoden opiskelun aikana. Tässä artikkelissa kerromme selvityksen alustavia tuloksia sukupuolivaikutuksen näkökulmasta ja avaamme muutamia tulokulmia mahdolliselle jatkotutkimukselle.No publisherErja Kilpeläinenkieltenoppiminenkieltenopetuksen varhentaminenvarhennettu kieltenopetusvarhentaminenenglannin kielisukupuolivaikutuksetA1-kielivapaa-aika2018/12/12 12:40:00 GMT+2SivuRole of pupil agency in a second language classroom
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/role-of-pupil-agency-in-a-second-language-classroom
This article is about my experience as an English teacher in South Korea and in Finland and it points out the importance of teachers and researchers to listen to young language learners. To be specific, I will firstly share my professional career as an English teacher who has taught mostly in junior high schools in South Korea (the learners’ age level was 11–13) for about 15 years. Then I will describe how I came to recognize the importance to delve into young learners’ agency through my own teaching experience and decided to exercise my academic journey with the view on pupils as agentive sense-makers here in Finland.No publisherErja Kilpeläinenagencytoimijuuslanguage learninglanguage teachingEnglishkieltenoppiminenkielenoppiminenkielenopetusenglannin kielioppilaatpupilskkyenglanti2019/03/13 16:22:00 GMT+2SivuMaailma muuttuu, muuttuuko opetus? – Näkökulmia opetusteknologian käyttöön kielenoppimisessa ja -opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/maailma-muuttuu-muuttuuko-opetus-nakokulmia-opetusteknologian-kayttoon-kielenoppimisessa-ja-opetuksessa
No publisherSanna Riuttanendigitaalinen lukutaitodigitaaliset tekstitaidotdigitaalisuuskieltenopetuskieltenoppiminenmonilukutaitoopetusteknologiateknologiaSivuOppija arjen sankarina – Luokasta arjen vuorovaikutustilanteisiin ja takaisin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2014/oppija-arjen-sankarina-luokasta-arjen-vuorovaikutustilanteisiin-ja-takaisin
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminensuomi toisena kielenätoisen kielen oppiminenvuorovaikutusSivu