Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Tiedote: OECD:n koulutusvertailu Education at a Glance ilmestyi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/4078
No publisherkoulutusvarhaiskasvatusperusopetusopettajatkorkeakoulutusSivuKarvin Arviointifoorumi 25.5.2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/karvin-arviointifoorumi-25-5.2018
No publisherErja Kilpeläinenarviointikehittäminenkoulutusvarhaiskasvatusesiopetusperusopetusammatillinen koulutuskorkeakoulutusvapaa sivistystyö2018/05/25 12:37:00 GMT+2TapahtumaOppimisen arvioinnin kansallinen konferenssi – Nationell konferens för bedömning av lärande, 10.–11.4.2017 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/oppimisen-arvioinnin-kansallinen-konferenssi-nationell-konferens-for-bedomning-av-larande-10-11-4-2017-helsinki
No publisherErja Kilpeläinenarviointiperusopetuslukio2017/04/11 17:00:00 GMT+2SivuUudet kielten opetussuunnitelmat käytäntöön, 25.9.2015 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/uudet-kielten-opetussuunnitelmat-kaytantoon-25-9-2015-helsinki
No publisherErja Kilpeläinenperusopetusopetussuunnitelmaopetussuunnitelman perusteettoinen kotimainen kielivieraat kielet2015/09/25 16:50:00 GMT+2SivuFutuuri! Kielten kesäkoulu ja kielikeskuspäivät, 3.–5.6.2015 Jyväskylä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/futuuri-kielten-kesakoulu-ja-kielikeskuspaivat-3-5-6-2015-jyvaskyla
No publisherErja Kilpeläinenkieltenopettajatoinen kielivieraat kieletvarhaiskasvatusperusopetuskorkeakoulutus2015/06/03 16:50:00 GMT+2SivuVäitös: FL Merja Kauppinen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/vaitos-fl-merja-kauppinen
No publisherväitöskirjalukutaitoäidinkieli ja kirjallisuusopetussuunnitelmaperusopetusSivuMaksuttomia koulutustilaisuuksia opetussuunnitelmauudistuksesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/koulutukset/opetussuunnitelmauudistukseen-liittyvia-maksuttomia-koulutustilaisuuksia
No publisheropetussuunnitelmaopetussuunnitelmauudistusperusopetuskoulutusSivuHupenevat kielivalinnat – kehnoa kielikoulutuspolitiikkaa vai kielenoppimismotivaatiota?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/hupenevat-kielivalinnat-kehnoa-kielikoulutuspolitiikkaa-vai-kielenoppimismotivaatiota
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen perusopetuksen yläkoululaisten vieraan kielen oppimismotivaatiota. Tutkimuksessani selvitin muun muassa oppilaiden vieraiden kielten motivaatioprofiileja, nykyistä kieliminää ennustavia tekijöitä sekä motivaatioprofiilien ja arvosanojen yhteyksiä oppilaiden perusopetuksen jälkeisiin jatkosuunnitelmiin. Artikkelissani käsittelen myös suomalaista kielikoulutuspolitiikkaa perusopetuksen kituvien kielivalintojen osalta. Jätän lukijan arvioitavaksi, mikä on motivaation ja kielikoulutuspolitiikan lopullinen suhde koululaisten kielivalinnoissa.No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetuskieltenopiskelukielenoppiminenkielenoppimismotivaatiomotivaatioopiskelumotivaatiooppimismotivaatiokielikoulutuspolitiikkaperusopetusmonikielisyys2022/11/30 10:31:48 GMT+2SivuRehtorit kielikoulutuspoliittisina toimijoina - miten kieltenopetus koetaan ja mihin päätöksenteko pohjautuu?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2024/rehtorit-kielikoulutuspoliittisina-toimijoina-miten-kieltenopetus-koetaan-ja-mihin-paatoksenteko-pohjautuu
Ajattelemme, että suomalaisen koulun rehtorilla on paljon päätösvaltaa, kun koulun kieltenopetuksesta päätetään. Mutta miten rehtori itse näkee asian ja millaisten näkemysten pohjalta päätöksiä tehdään ja opetusta järjestetään? Tiedostavatko rehtorit olevansa kielikoulutuspoliittisia toimijoita?No publisherSanna Riuttanenrehtoritkieltenopetusperusopetuskielikoulutuspolitiikkakoulutuspolitiikka2024/02/14 11:05:00 GMT+2SivuPandemianaikaista kielipedagogiikkaa: Näkökulmia maahanmuuttajien etäopetukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/pandemianaikaista-kielipedagogiikkaa-nakokulmia-maahanmuuttajien-etaopetukseen
The novel coronavirus pandemic forced schools to implement remote instruction during spring 2020. I studied teachers’ perceptions of the implementation of newcomer and Finnish as a second language instruction during the remote period. Survey respondents considered remote instruction a burden on both students and teachers and thought students’ unfamiliarity with educational technology presented challenges. Benefits of remote instruction included students’ increased self-directedness in learning, the use of technologies for differentiation, and an increase in collaboration with colleagues and families.No publisherErja Kilpeläinenmaahanmuuttajaoppilaatmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenäS2-opetuskielenopetusetäopetusperusopetusperusopetukseen valmistava opetusperuskoulu2020/09/09 12:46:07 GMT+2SivuKohti kielitaitoista ja kielitietoista maailmankansalaisuutta – A-englannin päättöarvioinnin kriteerit käyttöön
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/kohti-kielitaitoista-ja-kielitietoista-maailmankansalaisuutta-a-englannin-paattoarvioinnin-kriteerit-kayttoon
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit ovat tarkentuneet, mutta kuinka selkeitä ne ovat kieltenopettajille? Hämmennystä ovat herättäneet varsinkin A-englannin tavoitteiden T1−T5 kriteerit. Vaikka nämä ei-kielelliset tavoitteet ovat arvokkaita opetuksen sisältöjä, on vaikeaa hahmottaa, miten asettaa arvosana-asteikolle esimerkiksi englannin kielen aseman ymmärtäminen tai englanninkielisten aineistojen käyttäminen. Yritän pohtia tavoitteiden 1−5 merkitystä ja niiden arviointia oman arkeni kautta, jossa tunnen yhä enemmän olevani kasvattaja kuin opettaja. Opetan englantia ja ruotsia Iittalan yhtenäiskoulussa Hämeenlinnassa. Koulumme on pienehkön kyläyhteisön keskus, jossa kaikki tuntevat toisensa ja jossa kulttuurien moninaisuus ei ole kovin näkyvä osa koulun arkea. Kansainvälisiä projekteja ja kontakteja on meillä ollut vain satunnaisesti, koska meitä kieltenopettajia on vain kaksi. Kieltämättä juuri meidän kaltaisemme kylän nuorille ikkunoiden avaaminen maailmaan on erityisen tärkeää.No publisherkielitietoisuusarviointikieltenopetusperusopetusenglannin opetus2021/05/12 10:50:40 GMT+2SivuRomanikielen opetus Euroopassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2023/romanikielen-opetus-euroopassa
Romanikieli on syrjityn vähemmistön kieli ja samalla Euroopan suurimpia vähemmistökieliä. Sitä turvaavat monissa maissa sekä kansallinen lainsäädäntö että kansainväliset sopimukset, mutta kielelliset oikeudet toteutuvat heikosti. Tässä artikkelissa tarkastelen romanikielen perusopetuksen toteutumista ja romanikielen ja -kulttuurin yliopistokoulutusta haasteineen Euroopassa.No publisherEmilia Rajalaromanikielieurooppaperusopetusyliopisto-opetusoman äidinkielen opetus2023/12/05 10:50:07 GMT+2SivuPienestä pitäen vieraiden kielten makuun
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2010/pienesta-pitaen-vieraiden-kielten-makuun
No publisherSanna Riuttanenkielisuihkutusperusopetuspop/kielitivoliSivuOpettaja – ihminenkö vain?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/opettaja-ihminenko-vain
No publisherSanna Riuttanenkoulutuksellinen tasa-arvoopettajatopetussuunnitelman perusteetperusopetusSivuUudet opetussuunnitelmat kielten aineenopettajien koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/uudet-opetussuunnitelmat-kielten-aineenopettajien-koulutuksessa
No publisherSanna Riuttanenainedidaktiikkakielitietoisuuskielten aineenopettajakoulutusopetussuunnitelman perusteetperusopetusSivu