Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Valmentaako moniammatillinen kielten ja viestinnän opiskelu tulevaisuuden työelämätarpeisiin?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/valmentaako-moniammatillinen-kielten-ja-viestinnan-opiskelu-tulevaisuuden-tyoelamatarpeisiin
Ammattikorkeakouluissa kielten ja viestinnän opetus on hyvin käytännönläheistä, ja sillä on vahva työelämäyhteys. Kieltenopetukselle on tyypillistä myös se, että sitä toteutetaan ammattialakohtaisissa ryhmissä ja usein ammattiaineen ja kieltenopettajan välisenä yhteistyönä integroiden kieli ja viestintä ammattiaineitten sisältöihin. Tällainen lähestymistapa on yleistynyt, ja sen on koettu motivoivan opiskelijoita enemmän kuin perinteisen opetuksen, jossa kieltä opetetaan irrallaan muista koulutusohjelman sisällöistä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) kielikeskuksessa on aloitettu syyslukukaudella 2017 kokeilu, jossa kieliä ja viestintää opetetaan moniammatillisissa opiskelijaryhmissä. Kokeiluun motivoivat ensisijaisesti hallinnolliset syyt, mutta se mahdollistaa myös pedagogisen kehittämisen.No publisherErja Kilpeläinenammattikorkeakoulutkorkeakoulutusmoniammatillisuustyöelämäkielitaitotyöelämän kielitaitokielikoulutus2018/03/08 13:15:10 GMT+2SivuLukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/lukion-opetussuunnitelman-monikielinen-kaanne
Uudet Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (LOPS 2019) otetaan käyttöön syksystä 2021 alkaen. Perusteita on kehitetty aikana, jolloin kielitaidon ja kielivarannon kaventuminen huolettaa yhä useampia, monipuolisen kielitaidon arvoa ei oikein tunnisteta, eikä kielten opiskelulle tai kielitaidon kehittämiselle syystä tai toisesta ole aikaa. Samanaikaisesti opiskelun ulkopuolella opiskelijalle karttuu esimerkiksi eri medioiden kautta kielitaitoa, jota ei aina tunnisteta opetuksessa eikä välttämättä ehditä huomioida lukion opetuskäytännöissä. Äidinkielen – oli kyse sitten opetuskielestä tai opiskelijoiden omista äidinkielistä – osaamisen tunnistaminen ja kuvaaminen jää niin ikään paitsioon. Se, mitä lukiolainen muodollisesti saa opinahjostaan, on yksittäisiksi arvosanoiksi tiivistetty, lukio-opintojen kautta hankittu kielitaito. Muutoksen mahdollistajana esittelemme tässä artikkelissa taustaa ja lähtökohtia uudelle kieliaineita yhdistävälle, lukion monikielisyyttä tukevalle kieliprofiilille, joka osaltaan ilmentää parhaillaan tapahtuvaa käännettä monikielisyyteen.No publisherkieliprofiiliLOPSmonikielisyyskielitaito2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuAinun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet
Ainut ovat pääasiassa Japanin pohjoisosissa asuva alkuperäiskansa, joiden puhuma ainun kieli ajautui uhanalaiseen asemaan, kun japanilaiset valloittivat 1800-luvun puolivälin jälkeen ainujen asuinalueet ja alkoivat sulauttaa heitä osaksi japanilaista yhteiskuntaa. Nyt ainun kieltä yritetään elvyttää. Ainun kielikoulutuksessa kielitaidon arviointi on kuitenkin haastavaa, sillä kurssien opetussisältöjä ei ole yhdenmukaistettu, opettajilta saattaa puuttua niin pedagogista osaamista kuin kielitaitoakin eivätkä opiskelijat välttämättä ole kursseilla vain oppimassa kieltä. Tässä artikkelissa pureudutaan ainun kielikoulutuksen ongelmakohtiin ja siihen, millaisia haasteita ne asettavat arvioinnille, sekä ehdotetaan, että arviointi voi olla tarpeetonta ja jopa haitallista uhanalaisen kielen elvytyksessä.No publisherEmilia Rajalauhanalainen kieliainun kielikielenelvytyskielitaidon arviointikielikoulutusopiskelumotivaatiokielikurssikielitaitoarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuA2, C1 ja YKI 3 – opiskelijatyö murtamassa koodeja ja tukemassa työnantajia kielitaidon arvioinnissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/a2-c1-ja-yki-3-opiskelijatyo-murtamassa-koodeja-ja-tukemassa-tyonantajia-kielitaidon-arvioinnissa
Millainen olisi työkalu, jolla työelämän vaatimaa kielitaitoa voitaisiin tunnistaa helpommin? Mistä löytyisi keino arvioida sekä työntekijän kielitaitoa että työnantajan kielitaitotarpeita ilman suurempaa perehtyneisyyttä tai ajankäyttöä? OsaajaKS-palveluketjun toimeksiannosta me Jyväskylän Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat lähdimme suunnittelemaan sellaista. Ajatuksenamme oli laatia työkalu, jolla kielen osaamisen tunnistaminen saataisiin konkreettisempaan muotoon työelämää varten, jotta työnkuvaan nähden ylimitoitetut kielitaitovaatimukset eivät muodostuisi työllistymisen esteeksi.No publisherErja Kilpeläinenkielitaitolomakekielitaidon arviointiarviointikielitaitoopiskelijatyötyöllisyystyöelämäkielitietoinen työelämäkielitietoisuus2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuKieliparlamentti 2013
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2013
No publisherKieliparlamenttivähemmistötkielikoulutusviittomakieliviittomakielisetkielitaitokehittäminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2016 – Språkparlamentet 2016
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2016
No publisherPohjoismaatkielitaitomaahanmuuttajien koulutuskieltenopettajamonikielisyyskielitietoisuusturvapaikanhakijat2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuToinen Kari Sajavaara -muistoluento
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kari-sajavaara-muistoluennot/kari-sajavaara-muistoluento-2012
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentokielitaitotarpeettyöelämän kielitaitotarpeetkielitaitokielivarantokielikoulutuspolitiikka2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuTutkijatapaaminen 2009
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/tutkijatapaaminen-2009
No publisherkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakielitaitotutkimuskielentutkimusvähemmistötkansalliskieletmaahanmuuttajat2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2016: Pohjoismaissa tarvitaan laajaa näkemystä kielitaidosta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliparlamentti-2016-pohjoismaissa-tarvitaan-laajaa-nakemysta-kielitaidosta
No publisherPohjoismaatkielitaitomaahanmuuttajien koulutuskieltenopettajamonikielisyyskielitietoisuusSivuKielitaito merkittävä osa Nordean rekrytointia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2010/kielitaito-merkittava-osa-nordean-rekrytointia
No publisherSanna RiuttanenhaastattelukielikoulutuskielitaitotyöelämäSivuSaksan kielelle tarvetta pohjalaisyrityksissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2017-2/saksan-kielelle-tarvetta-pohjalaisyrityksissa
No publisherErja KilpeläinenkansainvälistyminenkielitaitokielitaitotarpeetkyselypohjalaismaakunnatPohjanmaasaksan kielisaksankieliset maattyöelämätyöelämän kielitaitotarpeetyritysviestintäSivuPuhetta yksilön, koulutuksen ja yhteiskunnan monikielisyydestä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2017/puhetta-yksilon-koulutuksen-ja-yhteiskunnan-monikielisyydesta
No publisherSanna Riuttanenkieli-ideologiatkieliparlamenttikielitaitokielitietokieltenopetuskielten opiskelumonikielinen koulumonikielisyysSivuKansainväliset opiskelijat kotimaisten kielten taitajina: kohtaako korkeakoulujen kielikoulutus työelämän tarpeet?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/kansainvaliset-opiskelijat-kotimaisten-kielten-taitajina-kohtaako-korkeakoulujen-kielikoulutus-tyoelaman-tarpeet
No publisherSanna Riuttanenkansainväliset opiskelijatkielitaitokorkeakoulutuskotimaiset kielettyöelämäSivuMikä merkitys osallistujan taustatekijöillä on menestymiseen kielitestissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/mika-merkitys-osallistujan-taustatekijoilla-on-menestymiseen-kielitestissa
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointikielitaitomaahanmuuttoS2Yleiset kielitutkinnotSivuMiksi englannin kieli ei taivu?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2016/miksi-englannin-kieli-ei-taivu
No publisherSanna Riuttanenenglannin kielikielitaitopuhuminenpuhuttu kielitaitoSivu