Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kuulumisia Tampereelta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2012/kuulumisia-tampereelta
No publisherSanna RiuttanenkoulutustarjontamaahanmuuttajatmonikulttuurisuusopettajankoulutusSivuNyutexaminerade språklärares syn på lärarutbildningen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2012/nyutexaminerade-spraklarares-syn-pa-lararutbildningen
No publisherSanna RiuttanenopettajankoulutusopettajanäkökulmatutkimuskkyruotsiSivuOpettajankoulutus – edessä vielä parempi tulevaisuus?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2012/opettajankoulutus-edessa-viela-parempi-tulevaisuus
No publisherSanna Riuttanenopettajankoulutustutkimusyhteiskunnallinen kehitysSivuKoulua ja elämää varten
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2012/koulua-ja-elamaa-varten
No publisherSanna Riuttanenammatillinen kehitysopettajankoulutuspääkirjoitusSivuInterkulttuurinen opettajankoulutus Oulun yliopistossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2012/interkulttuurinen-opettajankoulutus-oulun-yliopistossa
No publisherSanna RiuttanenkoulutustarjontamonikulttuurisuusopettajankoulutusSivuJuliet-ohjelma: monipuolisia osaajia alaluokkien englannin opetukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2012/juliet-ohjelma-monipuolisia-osaajia-alaluokkien-englannin-opetukseen
No publisherSanna RiuttanenCLILenglannin kielikoulutustarjontaopettajankoulutusSivuJoensuulainen ASKO: Ammatillisesti suuntautunut kieltenopetus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marras-joulukuu-2011/joensuulainen-asko-ammatillisesti-suuntautunut-kieltenopetus
No publisherSanna Riuttanenammatillisesti suuntautunut kieltenopetuskoulutustarjontaopettajankoulutusSivuHaasteena kielenopettajan muuttuva asiantuntijuus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2011/haasteena-kielenopettajan-muuttuva-asiantuntijuus
No publisherSanna RiuttanenopettajankoulutusoppimisympäristötutkimusSivuVieraskielisen opetuksen opettajankoulutuksen koulutuspoliittiset haasteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2011/vieraskielisen-opetuksen-opettajankoulutuksen-koulutuspoliittiset-haasteet
No publisherSanna Riuttanenkielikoulutuspolitiikkaopettajankoulutusvieraskielinen opetusSivuMonilukutaidon opetus on sisältöjen integrointia ja uudenlaista pedagogiikkaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/monilukutaidon-opetus-on-sisaltojen-integrointia-ja-uudenlaista-pedagogiikkaa
Monilukutaitoa kuvataan sateenvarjokäsitteeksi, joka sisältää kaikki nykymaailmassa tarvittavat lukutaidot. Useat opettajat kokevat, että monilukutaito tarkoittaa perustaidoista erillistä media- ja digitaalisuuskasvatusta, joka vie uutta tilaa muutoinkin täyteen ahdetusta opetussuunnitelmasta ja heikentää näin entisestään lasten perusluku- ja kirjoitustaitojen opetukseen käytettävää aikaa. Polarisaatioasetelma on usein kuitenkin keinotekoinen.No publisherEmilia Rajalamonilukutaitomonilukutaidon pedagogiikkaopettajankoulutus2023/02/15 10:53:18 GMT+2SivuAineenopettajaopiskelijat rakentamassa pedagogista kielitietoa kollaboratiivisesti
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/aineenopettajaopiskelijat-rakentamassa-pedagogista-kielitietoa-kollaboratiivisesti
Kielitietoinen opetus on väline kaikkien oppijoiden osallistamiseksi eri tiedonalojen oppimisprosessiin. Kielitietoisen pedagogiikan käytänteitä on tarpeen kehittää niin kentällä kuin opettajankoulutuksessakin. Kieli-ihmiset eivät voi omia kielitietoista opetusta, vaan sen kehittely ja aito toteuttaminen vaativat oppiainerajat ylittävää yhteistyötä.No publisherSanna Riuttanenmonikieliset oppijatkielitietoinen opetuskielitietoisuusmaahanmuuttajaoppilaatpedagoginen kielitietoopettajankoulutus2020/02/11 10:22:47 GMT+2SivuTulevien ruotsinopettajien näkemyksiä opettajan asiantuntijuudesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/tulevien-ruotsinopettajien-nakemyksia-opettajan-asiantuntijuudesta
Artikkelissa käsitellään kieltenopettajiksi valmistuvien ruotsin kielen yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä siitä, mistä ruotsinopettajan asiantuntijuus muodostuu. Aineisto koostuu ruotsinkielisistä kirjoitelmista, joista on sisällönanalyysin keinoin etsitty aineenopettajuuteen liittyviä teemoja. Näitä on sitten verrattu Richardsin (2010) esittämiin aineenopettajan asiantuntijuuden ulottuvuuksiin. Kirjoituksissaan opettajaopiskelijat korostavat erityisesti kulttuurisen osaamisen merkitystä, oppilaiden motivointia ja oppijalähtöisyyttä. He toivovat voivansa vaikuttaa asenteisiin oman innostuksensa kautta, mutta ovat samalla hieman huolissaan omasta auktoriteettiasemastaan. Lisäksi he pohtivat paljon opettajaidentiteettiään ja rakentavat samalla omaa tulkintaansa ”hyvästä opettajuudesta”.No publisherSanna Riuttanenopettajaopiskelijatopettajan asiantuntijuusaineenopettajakoulutusopettajankoulutusruotsinopettajatkielten aineenopettajakoulutuskieltenopetuksen kehittäminen2020/02/11 10:23:24 GMT+2Sivu