Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Lukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/lukion-opetussuunnitelman-monikielinen-kaanne
Uudet Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (LOPS 2019) otetaan käyttöön syksystä 2021 alkaen. Perusteita on kehitetty aikana, jolloin kielitaidon ja kielivarannon kaventuminen huolettaa yhä useampia, monipuolisen kielitaidon arvoa ei oikein tunnisteta, eikä kielten opiskelulle tai kielitaidon kehittämiselle syystä tai toisesta ole aikaa. Samanaikaisesti opiskelun ulkopuolella opiskelijalle karttuu esimerkiksi eri medioiden kautta kielitaitoa, jota ei aina tunnisteta opetuksessa eikä välttämättä ehditä huomioida lukion opetuskäytännöissä. Äidinkielen – oli kyse sitten opetuskielestä tai opiskelijoiden omista äidinkielistä – osaamisen tunnistaminen ja kuvaaminen jää niin ikään paitsioon. Se, mitä lukiolainen muodollisesti saa opinahjostaan, on yksittäisiksi arvosanoiksi tiivistetty, lukio-opintojen kautta hankittu kielitaito. Muutoksen mahdollistajana esittelemme tässä artikkelissa taustaa ja lähtökohtia uudelle kieliaineita yhdistävälle, lukion monikielisyyttä tukevalle kieliprofiilille, joka osaltaan ilmentää parhaillaan tapahtuvaa käännettä monikielisyyteen.No publisherkieliprofiiliLOPSmonikielisyyskielitaito2021/03/24 11:18:00 GMT+2SivuMultilingual Native Language Lesson, a Pilot Project in Tuusula, Finland
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/multilingual-native-language-lesson-a-pilot-project-in-tuusula-finland
The article concentrates on the instruction of native languages in Finland. First, a general overview and a brief history are presented. In the second part, the focus is on a pilot project of multilingual native language lessons at Hyökkälä school in the municipality of Tuusula.No publisherErja Kilpeläinennative language instructionoman äidinkielen opetusmultilingualismmonikielisyysintegrationkotoutuminenculturally and linguistically responsive educationkielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetuskkyenglanti2021/10/06 14:18:00 GMT+2SivuDokumenteista käytäntöön – ajankohtaista kieli(koulutus)politiikkaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/dokumenteista-kaytantoon-ajankohtaista-kieli-koulutus-politiikkaa
No publisherErja KilpeläinenUkrainasuomi toisena kielenäkorkeakoulutuskansainväliset opiskelijatglobaalikasvatuspakopelikriisikielipoliittinen toimintaohjelmakielipolitiikkakielikoulutuspolitiikkamonikielisyysdemokratiafonetiikkavarhaiskasvatusverkko-opetusvuorovaikutus2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuMonikielinen pedagogiikka sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistäjänä – käytännön ideoita opettajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2021/monikielinen-pedagogiikka-sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-edistajana-kaytannon-ideoita-opettajille
Monikielinen pedagogiikka on tärkeä osa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumista koulumaailmassa (García, 2009). Suomessa monikielinen pedagogiikka on kuitenkin vasta kehityksensä alkuvaiheessa: opettajilla on pääosin hyvin positiiviset asenteet monikielisyyttä kohtaan mutta vain vähän käytännön tietoa siitä, miten sitä voisi toteuttaa (Alisaari ym., 2019; 2021). Varhaiskasvatussuunnitelma (OPH, 2018) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH, 2014) edellyttävät kielellisesti moninaisten oppilaiden huomioimista, ja siksi on tärkeää, että ideoita monikielisen pedagogiikan käyttöön tarjotaan niin opettajaopiskelijoille kuin työssä oleville opettajillekin. Tämän artikkelin tarkoituksena onkin tarjota käytännönläheisiä vinkkejä siihen, miten kielet tehdään näkyviksi, miten niiden arvostus tuodaan eksplisiittisesti esiin ja miten niitä käytetään oppimisen resurssina. Artikkelini perustuu Language Education for Social Justice -konferenssissa pitämääni työpajaan. Artikkelin alussa avaan lyhyesti monikielisen pedagogiikan tavoitteita ja tausta-ajatuksia ja sen jälkeen esittelen erilaisia keinoja lähestymistavan toteuttamiseen eri-ikäisten oppijoiden kanssa.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmonikielinen pedagogiikkasosiaalinen oikeudenmukaisuusoikeudenmukaisuus2021/10/06 14:18:38 GMT+2SivuMonikielistyvä koulu ja muuttuvat kieliorientaatiot
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2023/monikielistyva-koulu-ja-muuttuvat-kieliorientaatiot
Tämä artikkeli perustuu väitöskirjaani Monikielistyvä koulu ja kielitietoisuus: Perusopetuksen opetussuunnitelmien, opettajien ja oppikirjojen kieliorientaatiot, joka tarkastettiin Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa lokakuussa 2023. Väitöstutkimuksessani analysoin, millaiset kieliorientaatiot ja -ideologiat näkyvät suomalaisten peruskoulujen kielipolitiikassa. Tutkimukseni osoittaa, että koulujen monikielistymisestä ja kielitietoisuuden vaateesta huolimatta suomalaisten koulujen kielipolitiikkaa ohjailevat edelleen pääosin yksikielisyyden ideaalin nojaavat käsitykset kieli-identiteetistä ja kielenoppimisesta.No publisherEmilia Rajalamonikielisyyskielitietoisuuskieli-ideologiatkieliorientaatiotkielipolitiikkaopettajatperuskoulu2023/12/05 10:49:54 GMT+2SivuKieliparlamentti 2017
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2017
No publisherErja KilpeläinenKieliparlamenttimonikielisyyskieli-identiteettikieltenopetuskielenoppiminenopetussuunnitelmakielitietoisuus2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2016 – Språkparlamentet 2016
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kieliparlamentit/kieliparlamentti-2016
No publisherPohjoismaatkielitaitomaahanmuuttajien koulutuskieltenopettajamonikielisyyskielitietoisuusturvapaikanhakijat2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuSeitsemäs Kari Sajavaara -muistoluento – The seventh Kari Sajavaara memorial lecture
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/kari-sajavaara-muistoluennot/kari-sajavaara-muistoluento-2017
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentomonikielisyysyliopistot2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuVarhaiskasvatusmessut 2012
https://www.kieliverkosto.fi/fi/verkosto/toiminta/tapahtumat/muut-tapahtumat/varhaiskasvatusmessut-2012
No publishervarhaiskasvatusS2suomi toisena kielenämonikielisyyskieltenoppiminen2021/06/21 14:55:00 GMT+2SivuKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-4
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimusväitöskirjasuomen kielikielikylpymonikielisyystutkimusSivuKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja-3
No publisherKari Sajavaara -muistoluentokielentutkimusopettajankoulutusmonikielisyysopetusluokkahuonevuorovaikutusmaahanmuuttajatSivuKieliparlamentti 2016: Pohjoismaissa tarvitaan laajaa näkemystä kielitaidosta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliparlamentti-2016-pohjoismaissa-tarvitaan-laajaa-nakemysta-kielitaidosta
No publisherPohjoismaatkielitaitomaahanmuuttajien koulutuskieltenopettajamonikielisyyskielitietoisuusSivuKieliparlamentti 2017: Kielitaito on taitoa tulla toimeen!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliparlamentti-2017-kielitaito-on-taitoa-tulla-toimeen
No publisherKieliparlamenttimonikielisyyskieli-identiteettiSivuÄidinkielet koulutuksessa: Kielten tunnistaminen ja tunnustaminen – Unescon kansainvälisen äidinkielen päivän seminaari 19.2.2010
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2010/aidinkielet-koulutuksessa-kielten-tunnistaminen-ja-tunnustaminen-unescon-kansainvalisen-aidinkielen-paivan-seminaari-19-2-2010
No publisherSanna RiuttanenmonikielisyystapahtumaraporttiäidinkieliSivu(Moni)kielisyys korkeakoulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2017-2/monikielisyys-korkeakoulutuksessa
No publisherSanna Riuttanenkansainvälistyminenkielikoulutuspolitiikkakielipolitiikkakorkeakoulupolitiikkakorkeakoulutusmonikielisyysviestintä- ja kielitaitoSivu