Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kielilähettiläät tuovat tarinoillaan inspiraatiota ja motivaatiota oppitunneille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2019/kielilahettilaat-tuovat-tarinoillaan-inspiraatiota-ja-motivaatiota-oppitunneille
”Miksi joudun istumaan ruotsin tunneilla?” on kysymys, jonka varmasti kaikki ruotsinopettajat ovat kuulleet ainakin kerran uransa aikana. Opettajilla saattaa mennä iso osa energiasta oppilaidensa motivointiin. Samalla oppilaille voi jäädä epäselväksi, mihin ruotsia oikein tarvitsee elämässä, ja näin ollen oppimistulokset voivat jäädä laihoiksi ruotsin osalta. Muun muassa Ylen teettämä kysely osoittaa, että neljäsosa suomalaisista kokee, että ei osaa ruotsia lainkaan (Jaskari 2019). Tänä vuonna opettajien tueksi on kehitetty Kielilähettiläät (Språkambassadörerna) -toimintaa. Ruotsin kieltä osaava kielilähettiläs vierailee ruotsin tunneilla, ja toiminnan tavoitteena on herättää oppilaiden sisäinen motivaatio kielenoppimiseen. Syyskuun 2019 alkuun mennessä kouluvierailuja on toteutettu jo yli 100, ja vierailuja tullaan tekemään 300 ympäri Suomen vuosien 2019–2021 aikana.No publisherSanna Riuttanenruotsin kielikielenoppiminenkouluvierailumotivaatio2019/09/11 12:34:18 GMT+2SivuMonilukutaitoa eri kielillä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2017/monilukutaitoa-eri-kielilla
No publisherErja KilpeläinenmonilukutaitoB1-ruotsilukutaitoPIRLSkonekääntäminentäydennyskoulutusaineenopettajakoulutusluokanopettajakoulutusruotsin kieliCLILranskan kieliKari Sajavaara -muistoluento2017/12/13 15:52:00 GMT+2SivuKuka pelkää ruotsinopetusta? Täydennyskoulutus tukee ruotsin oppimista ja opetusta alakoulussa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2017/kuka-pelkaa-ruotsinopetusta-taydennyskoulutus-tukee-ruotsin-oppimista-ja-opetusta-alakoulussa
Ruotsin kielen opetus siirtyi alkamaan 6. luokalta uuden perusopetuksen opetussuunnitelman myötä. Keskustelua ovat aiheuttaneet esimerkiksi tuntijako, opettajien kielitaito ja ruotsin opetuksen pedagogiikka alakoulussa. Artikkelissa käsitellään Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPAn järjestämää opettajien täydennyskoulutusta, jossa pyrittiin parantamaan ruotsia opettavien aineenhallintaa ja pedagogista osaamista. Tulokset olivat positiivisia, ja täydennyskoulutukselle on selkeästi tilausta jatkossakin.No publisherErja KilpeläinenB1-ruotsiruotsin kieliruotsinopetuskieltenopetustäydennyskoulutusopetuksen kehittäminen2017/12/13 15:52:00 GMT+2SivuLuokanopettajien kokemuksia ruotsin opettamisesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2017/luokanopettajien-kokemuksia-ruotsin-opettamisesta
Vuonna 2016 voimaan astunut uusi perusopetuksen opetussuunnitelma toi muutoksia ruotsin kielen opetukseen. Ruotsin B1-oppimäärä siirtyi alkamaan jo alakoulun kuudennella luokalla. Lukuvuosi 2016–2017 oli ensimmäinen, jolloin myös luokanopettajat opettivat ruotsia. Tässä artikkelissa tarkastellaan luokanopettajien ensimmäisiä ruotsin opetuskokemuksia. Niitä kartoitettiin lukuvuonna 2016–2017 Turussa ja Raumalla järjestettyjen täydennyskoulutuksien aikana toteutetun pienimuotoisen kyselyn avulla. Kyselyn tuloksia täydentävät kouluttajien omat kokemukset.No publisherErja Kilpeläinenkieltenopetusruotsin kieliruotsinopetusB1-ruotsitäydennyskoulutusluokanopettajat2017/12/13 15:52:00 GMT+2SivuToisen kielen taitajaksi kielikylpypäiväkodissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-touko-kesakuu-2012/toisen-kielen-taitajaksi-kielikylpypaivakodissa
No publisherSanna Riuttanenkielikylpyruotsin kielitutkimusvarhainen kielenoppiminenvarhaiskasvatusSivuKielitietoisuutta koulutilassa: kielipolitiikka osana koulun käytänteitä Suomessa ja Ruotsissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/kielitietoisuutta-koulutilassa-kielipolitiikka-osana-koulun-kaytanteita-suomessa-ja-ruotsissa
Tässä artikkelissa esittelen havaintoja etnografisesta väitöskirjatutkimuksestani, jonka aiheena on kielipolitiikka koulutuksen tiloissa Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksen kenttätyö on tehty kieliparikoulussa Suomessa ja ruotsinsuomalaisessa koulussa Ruotsissa. Kielipolitiikka on erityisessä suhteessa koulutilaan sekä vertauskuvallisesti että konkreettisesti: lainsäädäntö ja kielipolitiikka luovat reunaehdot koulutuksessa käytössä oleville kielille, mutta kielipoliittista tilaa rakennetaan ja myös kyseenalaistetaan koulun kielellisissä käytännöissä.No publisherErja Kilpeläinenkielipolitiikkakoulutilaetnografiakieliparikoulukaksikielinen koulukaksikielisyyssuomen kieliruotsin kieli2018/05/09 10:09:07 GMT+2SivuPelillistä kielitietoisuutta nuorten arkeen: Häng med i svängarna!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/pelillista-kielitietoisuutta-nuorten-arkeen-hang-med-i-svangarna
Häng med i svängarna – på svenska! (2018–2020) on Svenska Kulturfondenin rahoittama Hallå!-hanke, jonka tavoitteena on lisätä yläkoululaisten tietoisuutta ruotsin kielestä. Erityisesti haluamme innostaa oppilaita havaitsemaan ruotsin käytön mahdollisuudet omassa arkielämässään ja siten ylläpitää kiinnostusta myös oppilaiden siirtyessä toiselle asteelle ja myöhemmin työelämään. Hankkeessa kehitetään interaktiivista mobiilipeliä, josta kerromme tässä artikkelissa. Artikkelin lopussa kerromme, miten ilmaisen pelin voi ladata itselleen. Hankkeen verkkosivuilla on myös videoita, joita voi hyödyntää oppilaiden motivoinnissa.No publisherErja KilpeläinenB1-ruotsiruotsin kieliruotsinopetuskielenoppiminenoppimispelitpelillisyyspelin kehittäminenpelitkielitietoisuusdigitaalisuus2020/12/02 14:51:20 GMT+2SivuToisen kotimaisen valinnaistamiskeskustelun pitkä historia ja lyhyt toteutus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/toisen-kotimaisen-valinnaistamiskeskustelun-pitka-historia-ja-lyhyt-toteutus
Tässä kolumnissa keskustellaan ruotsista kouluaineena käyttäen esimerkkinä Juha Sipilän hallituksen kärkihanketta kieltenopiskelun lisäämisestä ja monipuolistamisesta. Kärkihankkeen yksi osa oli toisen kotimaisen kielen valinnaistamiskokeilu. Kirjoitus perustuu kirjoittajan puheenvuoroon SuomiAreenassa 2018, ja siinä on hyödynnetty myös paneelissa (ks. linkki alla) käytyä keskustelua. Aihetta taustoitetaan kuitenkin ensin suomalaisella kielipolitiikalla, sillä kaikki kokeiluun liittyvät, keskustelussa toistuvat argumentit ovat historiallisesti kierrätettyjä eli toistuvia puhetapoja Suomen kaksikielisyydestä.No publisherErja Kilpeläinentoinen kotimainen kieliruotsi toisena kotimaisena kielenäruotsin kielikielikokeiluvalinnaisuuskielikoulutuspolitiikkakielipolitiikkakoulutuspolitiikka2018/09/12 17:18:46 GMT+2SivuBlended learning på kurser i nybörjarsvenska
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/blended-learning-pa-kurser-i-nyborjarsvenska
I dag är det nästan omöjligt att prata om språkundervisning utan att nämna digitalisering. Nätet är fullt av olika språkkurser och det finns massor av applikationer som man kan använda som hjälp när man vill lära sig ett nytt språk. Under läsåren 2016–2018 deltog vi i ett nordiskt projekt där vi testade hur en nätkurs fungerar som undervisningsmaterial på en klassrumskurs i nybörjarsvenska på universitetsnivån.No publisherErja Kilpeläinenblended learningruotsin kieliruotsinopetuskieltenopetusspråkundervisningnätkursverkko-opetuskkyruotsi2019/05/16 12:44:00 GMT+2SivuAmmattikorkeakoulujen ruotsin opetuksen haasteista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2014/ammattikorkeakoulujen-ruotsin-opetuksen-haasteista
No publisherSanna Riuttanenammattikorkeakoulutkirja-arvioruotsin kieliSivuKielitaitotavoitteet saavutettiin, mutta työskentelytavoissa ja asenteissa kehitettävää
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2014/kielitaitotavoitteet-saavutettiin-mutta-tyoskentelytavoissa-ja-asenteissa-kehitettavaa
No publisherSanna Riuttanenkielitaitokieltenopetusoppimistulosten arviointiperusopetusruotsin kielivieraat kieletSivuAtt utveckla en Jyväskyläidentitet: Undervisning på svenska i en finskdominerad miljö
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2013/att-utveckla-en-jyvaskylaidentitet-undervisning-pa-svenska-i-en-finskdominerad-miljo
No publisherSanna Riuttanenruotsin kieliruotsinkielinen koulusvenskspråkig skolakkyruotsiSivuÄidinkielenä monikielisyys
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2013/aidinkielena-monikielisyys
No publisherSanna Riuttanenmaahanmuuttajatmonikielisyyspääkirjoitusruotsin kielivähemmistökieletSivuUusien yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen taitotaso ylioppilasarvosanoilla mitattuna
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2013/uusien-yliopisto-opiskelijoiden-ruotsin-kielen-taitotaso-ylioppilasarvosanoilla-mitattuna
No publisherSanna Riuttanenkielitaidon arviointiruotsin kieliyliopistotylioppilastutkintoSivuYliopiston kielikeskuksen ruotsin opetusta kehittämässä: tavoitteet, käytänteet ja oppimisympäristöt
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2013/yliopiston-kielikeskuksen-ruotsin-opetusta-kehittamassa-tavoitteet-kaytanteet-ja-oppimisymparistot
No publisherSanna Riuttanenkielikeskuskorkeakoulutusopetuksen kehittäminenruotsin kieliSivu