Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Kielikoulutuksen kentällä kaivataan kokonaiskuvaa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kielikoulutuksen-kentalla-kaivataan-kokonaiskuvaa
No publisherErja Kilpeläinenkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkadigitaalisuusetäopetusluku- ja kirjoitustaitooppimistuloksetoppimistulosten arviointisukupuoliselvityskoulutuspoliittinen selontekokielivalinnatlukiokoulutusperusopetusmotivaatiovarhainen kielenopetusvanhemmatvlogitchatpodcastitlivetviittaaminenkyselytutkimuskielivaranto2020/09/09 12:45:00 GMT+2SivuAikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/aikuiset-suomen-kielta-ja-lukutaitoa-opiskelevat-matkalla-aktiivisiksi-kansalaisiksi
Elämme voimakkaasti kirjallisia taitoja korostavassa yhteiskunnassa, jonka toimintaan aktiivisesti osallistuminen edellyttää monenlaista kirjallista osaamista. Mitä tämä tarkoittaa lukemiseen ja kirjoittamiseen harjaantumattoman maahanmuuttaja-aikuisen näkökulmasta? Tässä artikkelissa tarkastelen aikuisten luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa vuoden 2015 jälkeen tapahtuneita muutoksia kokeneiden lukutaito-opettajien ryhmähaastattelun pohjalta. Pohdin myös, millaisilla keinoilla lukutaito-opiskelijat selviävät arkielämässään, kun kirjallinen suomen kielen taito on vähäinen.No publisherSanna Riuttanenluku- ja kirjoitustaitolukutaitokoulutuskielenoppiminenkielikoulutus2019/10/16 13:28:47 GMT+2SivuAmmattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä kielten ja viestinnän opiskelusta moniammatillisissa ryhmissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/ammattikorkeakouluopiskelijoiden-nakemyksia-kielten-ja-viestinnan-opiskelusta-moniammatillisissa-ryhmissa
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) toteutettiin vuosina 2017–2019 kokeilu, jossa suomenkielisten ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmien opiskelijat opiskelivat englantia, ruotsia ja viestintää moniammatillisissa ryhmissä. Ennen kokeilun alkua kerättiin JAMKin kielikeskuksen henkilöstöltä näkemyksiä muutoksen mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Nämä näkökulmat on raportoitu Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä maaliskuussa 2018 (Pollari & Kotikoski 2018a). Nyt raportoitavana on opiskelijoiden näkemyksiä englannin, ruotsin ja viestinnän opiskelusta monialaisissa ryhmissä. Opiskelijapalaute on kerätty kyselyllä vuonna 2018, kun kokeilua oli edennyt reilu vuosi. Kyselyn päätuloksena oli, että suurin osa vastaajista piti opiskelua monialaisissa ryhmissä mielekkäänä. Sittemmin tämä työskentelytapa on vakinaistunut JAMKin suomenkielisissä ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmissa.No publisherammattikorkeakoulutkielikoulutusmoniammatillisuuskieli- ja viestintäkoulutusopiskelijakysely2021/02/10 16:02:07 GMT+2SivuKuntatason kielikoulutusta kehittämässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/kuntatason-kielikoulutusta-kehittamassa
Artikkelini perustuu 3.10.2020 tarkastetun väitöskirjani lectio praecursoriaan. Tutkimuksessa tarkastellaan kielenopettajan mahdollisuuksia vaikuttaa monin tavoin kielikoulutuspoliittiseen päätöksentekoon eri toimintaympäristöissä. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii ekologinen systeemiteoria.No publisherErja Kilpeläinenkieltenopettajatkuntakielikoulutuspoliittinen toimijuuskielikoulutuspolitiikkakielikoulutuskehittäminenpäätöksentekokieltenopetuksen kehittäminen2020/12/02 14:51:32 GMT+2SivuKieli, koulutus ja politiikka nivoutuvat yhteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2019/kieli-koulutus-ja-politiikka-nivoutuvat-yhteen
Kirja-arvio teoksesta: Saarinen, Taina; Nuolijärvi, Pirkko; Pöyhönen, Sari & Kangasvieri, Teija (toim.) 2019: Kieli, koulutus, politiikka. Monipaikkaisia käytänteitä ja tulkintoja. Tampere: Vastapaino.No publisherSanna Riuttanenkirja-arviokielikoulutuspolitiikkaoppikirjakielikoulutuskielipolitiikka2019/12/04 12:28:17 GMT+2SivuVarhennettua kieltenopetusta vai kaksikielistä toimintaa? Varhaisen kieltenopetuksen puurot ja vellit
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/varhennettua-kieltenopetusta-vai-kaksikielista-toimintaa-varhaisen-kieltenopetuksen-puurot-ja-vellit
Mistä varhennettu kieltenopetus alkaa? Onko kaksikielinen opetus varhennettua kieltenopetusta? Milloin kielikylpy muuttuu kielisuihkuksi? Onko muualla kuin kielten tunneilla tapahtuva kielten opetus kieltenopetusta? Tarkastelemme kirjoituksessamme kieltenopetuksen varhentamista Suomessa erityisesti suhteessa kaksikieliseen toimintaan. Tarkoituksenamme on selkeyttää kieltenopetuksen varhentamisen sekä kaksikielisen opetuksen rajapintoja ohjaavien asiakirjojen näkökulmista.No publisherSanna Riuttanenkieltenopetuksen varhentaminenkaksikielinen toimintakaksikielinen opetusvarhainen kielenoppiminenperusopetuskielikoulutuskieltenopetusvarhennettu kieltenopetus2018/06/13 12:57:00 GMT+2SivuMoninaisia taitoja monella kielellä – pysyykö koulutus perässä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/moninaisia-taitoja-monella-kielella-pysyyko-koulutus-perassa
No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmonikulttuurisuusmoniammatillisuusmonilukutaitoviittomakielityöelämätyöelämän kielitaitokaksikielinen toimintakaksikielinen opetuskielikylpykielitaitokorkeakoulutuskirjoittamisen opetuskirjoittaminenidentiteettikunnatKieliparlamenttikielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieliasenteet2018/04/11 09:49:22 GMT+2SivuKieliparlamentti 2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliparlamentti-2018
No publisherErja KilpeläinenKieliparlamenttikielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakunnatkielikylpykaksikielinen toimintakielivarantokieltenopetuksen varhentaminenkieltenopetus2018/04/17 15:03:00 GMT+2SivuKieliparlamentti 2018: Kunnissa tarvitaan tahtoa ja strategista työtä kielikoulutuksen kehittämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliparlamentti-2018-kunnissa-tarvitaan-tahtoa-ja-strategista-tyota-kielikoulutuksen-kehittamiseen
No publisherErja KilpeläinenKieliparlamenttikunnatkielitietoisuuskielikylpykaksikielinen toimintakieltenopetuksen varhentaminenkielikoulutus2018/04/17 16:28:00 GMT+2SivuESR-projektista kielikoulutusteknologiaa työperäisille maahanmuuttajille
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/esr-projektista-kielikoulutusteknologiaa-tyoperaisille-maahanmuuttajille
No publisherSanna RiuttanenkielikoulutuskotoutuminenmaahanmuuttajatopetusteknologiaSivuVertaistutustumista suomalaiseen kielikoulutukseen – Euroopan komission työryhmä Kieliverkoston ja OKM:n vieraana
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2014/vertaistutustumista-suomalaiseen-kielikoulutukseen-euroopan-komission-tyoryhma-kieliverkoston-ja-okmn-vieraana
No publisherSanna RiuttanenEuroopan komissiokielikoulutusopetus- ja kulttuuriministeriöSivuAikuiskoulutuksen kielikouluttajat ja kielikoulutuspoliittinen toimijuus
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2012/aikuiskoulutuksen-kielikouluttajat-ja-kielikoulutuspoliittinen-toimijuus
No publisherSanna Riuttanenaikuiskoulutuskielikoulutuskielikoulutuspoliittinen toimijuusSivuSuomen kielen opettajuuden monet kasvot Saksassa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2012/suomen-kielen-opettajuuden-monet-kasvot-saksassa
No publisherSanna Riuttanenkielikoulutussuomen kielivapaa sivistystyöSivuMoniulotteinen, monitasoinen arviointi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/moniulotteinen-monitasoinen-arviointi
No publisherSanna Riuttanenkielikoulutuskielitaidon arviointipääkirjoitusSivu