Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Tiedote: Aikuisten perusopetus uudistuu
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-aikuisten-perusopetus-uudistuu
No publisheraikuisetperusopetuskoulutusSivuPerustaitojen tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/perustaitojen-tukeminen-ammatillisessa-koulutuksessa
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien perustaitojen kirjo on hyvin laaja. On heitä, jotka pärjäävät ja omaksuvat helposti muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittavia taitoja, mutta toisaalta on myös heitä, joiden taidot tarvitsevat tukea ja harjaannuttamista. TAHTI-hankkeessa tuetaan aikuisia tutkinnon suorittajia perustaitojen kehittymisessä.No publisherSanna Riuttanenammatillinen koulutusperustaidotaikuisetmaahanmuuttajatohjausosaaminentukipajat2019/10/16 13:29:03 GMT+2SivuPerustaidoilla arjen osallisuutta ja hyvinvointia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/perustaidoilla-arjen-osallisuutta-ja-hyvinvointia
No publisherSanna Riuttanenperustaidotaikuisetmaahanmuuttajatluku- ja kirjoitustaitomatemaattiset taidotongelmanratkaisutaidotdigitaidotPIAAC2019/10/16 13:28:28 GMT+2SivuKaksikielisyys edesauttaa älyllistä joustavuutta?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-touko-kesakuu-2012/kaksikielisyys-edesauttaa-alyllista-joustavuutta
No publisherSanna RiuttanenaikuisetkaksikielisyyslapsettutkimusSivuÄlypuhelimet aikuisten lukutaito-oppijoiden vapaa-ajalla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/alypuhelimet-aikuisten-lukutaito-oppijoiden-vapaa-ajalla
Aikuiset lukutaito-oppijat käyttävät älypuhelimia näppärästi ja ovat erilaisten sovellusten keskellä kuin kotonaan. Mitä nämä opiskelijat kertovat puhelimen käytöstään vapaa-ajalla? Entä miten tätä tietoa ja taitoa voisi hyödyntää opetuksessa?No publisherSanna Riuttanenälypuhelinmobiililaitteetperustaidotaikuisetmaahanmuuttajatlukutaito-oppijatluku- ja kirjoitustaito2019/10/16 13:28:53 GMT+2SivuAikuisten maahanmuuttajien oppimisen tuen kehittäminen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2019/aikuisten-maahanmuuttajien-oppimisen-tuen-kehittaminen
Aikuisena Suomeen saapuneiden maahanmuuttajien kieli-, koulutus- ja työllistämispalvelut ovat omaleimaisia ja laaja-alaisia kysymyksiä. Erityisopettajan työssäni kohtaan paljon rajanvetoa suomen kielen taidon ja erityisen tuen välillä. Myös käsitys tuen laadusta tai määrästä saattaa olla hyvin vaihteleva, eikä ”maahanmuuttajaerityinen” erityinen tuki ole monellekaan kantaväestön opettajalle tuttu asia. Artikkelissa avaan ja perustelen näitä väitteitä pedagogiikan ja sosiaalipsykologian lähtökohdista. Lisäksi pohdin, millaisia ovat aikuisten maahanmuuttajien oppimisvaikeudet, mitä on ja mitä pitäisi olla heille suunnattu erityinen tuki ja miten tukea tulisi kehittää niin, että kohderyhmän työ-, koulutus- ja kotoutumispolut saataisiin entistä toimivammiksi. Tarkastelen maahanmuuttajien oppimisen tukea erityisesti ammatillisen koulutuksen ja kotoutumisen näkökulmista.No publisherSanna Riuttanenmaahanmuuttajatoppimisvaikeudeterityinen tukierityisopettajataikuiset2019/10/16 13:28:58 GMT+2SivuAikuisten lukutaito tiedon käsittelyn ja hallinnan avaintaitona
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2014/aikuisten-lukutaito-tiedon-kasittelyn-ja-hallinnan-avaintaitona
No publisherSanna Riuttanenaikuisetlukutaitotiedon käsittelySivuAikuinen(kin) tarvitsee monenlaista kirjoittamista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/aikuinenkin-tarvitsee-monenlaista-kirjoittamista
Lukutaitoa on tutkittu pitkään monista eri näkökulmista, ja säännöllisesti saamme lukea mediassa laajojen lukutaitotutkimusten tuloksista. PIRLS- ja PISA-tutkimukset kertovat suomalaislasten ja -nuorten lukutaidosta kansainvälisessä vertailussa (Mullis, Martin, Foy & Hooper 2017; OECD 2019a), ja PIAAC-tutkimus antaa tietoa työikäisten aikuisten luku- ja digitaidoista (OECD 2019b). Kirjoittaminen on tutkimuksissa jäänyt lukutaitoa vähäisemmälle huomiolle (Kauppinen, Pentikäinen, Hankala, Kulju, Harjunen & Routarinne 2015), eikä edes lasten ja nuorten kirjoitustaitoa ja kirjoittamista ole tutkittu siinä määrin kuin lukutaitoa. Aikuisten kirjoittaminen on jäänyt tekstitaitotutkimuksen marginaaliin. Aikuisten kirjoittamiseen kohdistuvasta tutkimuksesta ei myöskään ole tehty systemaattista katsausta. Tässä artikkelissa keskitymme erityisesti aikuisten kirjoittamiseen ja muuttuviin kirjoitustaitotarpeisiin Suomessa. Tuomme esiin, miten käsitys kirjoittamisesta on muuttunut ja miten moninainen rooli kirjoittamisella on aikuisten arjessa. Lopuksi tarjoamme lukijoille mahdollisuuden osallistua tutkimukseen, jossa tarkastellaan aikuisten kirjoittamista ja kirjoitustaitotarpeita digitalisoituvassa Suomessa.No publisherErja Kilpeläinenkirjoittaminenkirjoittamisen opetusaikuisetyhteiskuntamuutosdigitalisaatio2021/12/01 10:54:17 GMT+2Sivu