Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Viiden O:n malli vieraiden kielten eriyttämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/viiden-o-n-malli-vieraiden-kielten-eriyttamiseen
Jokaisella oppilaalla on koulussa oikeus saada tasolleen sopivaa opetusta ja edetä tarvittaessa opinnoissaan yksilöllisesti. Tämä edellyttää opetuksen eriyttämistä, jota myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) korostaa. Kentällä eriyttäminen koetaan kuitenkin usein haasteelliseksi, ja se myös ymmärretään monella eri tavalla. Tässä artikkelissa esittelemme, miten eriyttämistä voi lähestyä matalalla kynnyksellä luomamme Viiden O:n mallin avulla. Esimerkkinä käytämme vieraiden kielten opetusta.No publisherErja Kilpeläinenvieraiden kielten opetuseriyttäminenyksilöllisyyskieltenopetusopetusjärjestelytoppimisympäristöopetusmenetelmätarviointi2018/03/08 13:14:52 GMT+2SivuVenäjän kieli ja TVT:n käyttömahdollisuudet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2014/venajan-kieli-ja-tvtn-kayttomahdollisuudet
No publisherSanna RiuttanenkieltenopetusopetusmenetelmätoppimateriaaliTVTvenäjän kieliSivuTietoa kulttuureista ja kulttuuritietoisuutta – opettajalle ja opiskelijalle
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/tietoa-kulttuureista-ja-kulttuuritietoisuutta-opettajalle-ja-opiskelijalle
Suomeen muualta muuttaneiden opiskelijoiden kulttuuritaustan tunteminen edes jollain tasolla antaa opettajalle lisäosaamista opetuksen kohdentamiseen, pedagogisiin ratkaisuihin ja konfliktitilanteiden käsittelyyn. Yhtä tärkeää on pystyä välittämään suomalaista toimintakulttuuria opiskelijoille, joista iso osa luultavasti viettää loppuelämänsä Suomessa. Jos opiskelijoiden suomen kielen taito tai myös lukutaito omalla kielellä on alkava, ei tekstien lukeminen yhdessä onnistu, vaan opetukseen tarvitaan muita keinoja. Tässä artikkelissa esitellään kulttuuritieto-tehtävää, johon sisältyy opettajan lukemaa kaunokirjallisuutta ja opiskelijoiden haastattelemista. Tehtävä on ollut käytössä vuodesta 2016 alkaen muutamissa Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksen järjestämissä S2-opettajien täydennyskoulutuksissa sekä Helsingin aikuisopiston ja Osuuskunta Opetus ja ohjauksen järjestämissä aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opettajaksi valmentavissa koulutuksissa. Tehtävän tavoitteena on sekä opettajien (joista osa on itsekin maahanmuuttajataustaisia) että tänne muuttaneiden opiskelijoiden kulttuurisen pääoman kasvattaminen kaksisuuntaisen kotoutumisen hengessä.No publisherErja Kilpeläinenkulttuuritietoisuuskotoutuminenkielellinen ja kulttuurinen moninaisuusopetusmenetelmätkaksisuuntainen kotoutuminen2019/05/16 12:44:04 GMT+2SivuTiedote: Venäjän kielen opetusta Itä-Suomessa vahvistetaan
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-venajan-kielen-opetusta-ita-suomessa-vahvistetaan
No publishervenäjän kielikielenopetusopetusopetusmenetelmätoppimisympäristöSivuTiedote: Oppimateriaaleille oma pilvipalvelu
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-oppimateriaaleille-oma-pilvipalvelu
No publisheroppimateriaalidigitaalinen oppimateriaaliopetusmenetelmätSivuTiedote: Hyviä oppimistuloksia vieraissa kielissä ja pitkässä ruotsissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/tiedote-hyvia-oppimistuloksia-vieraissa-kielissa-ja-pitkassa-ruotsissa
No publisheroppimistuloksetperusopetuskieltenopetusopetussuunnitelman perusteetopetusmenetelmätSivuSuomi toisena kielenä -opetuksen kehittämispäivät IX Kansallinen seminaari, 3.–4.10.2016 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/suomi-toisena-kielena-opetuksen-kehittamispaivat-ix-kansallinen-seminaari-3-4-10-2016-helsinki
No publisherErja Kilpeläinensuomi toisena kielenäkoulutusopetussuunnitelman perusteetainedidaktiikkaopetusmenetelmätoppimateriaalitutkimus2016/10/03 17:00:00 GMT+2SivuSuomea laulaen – laulaminen kielen opetuksen menetelmänä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2017-1/suomea-laulaen-laulaminen-kielen-opetuksen-menetelmana
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenkirjoittaminenlaulaminenlaulujen kuuntelulorutteluopetusmenetelmätoppiminensuomen kieliSivuLiike-espanjaa sulavasti
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2014/liike-espanjaa-sulavasti
No publisherSanna Riuttanenespanjan kielikieltenopetusopetusmenetelmätTVTSivuKohti fraseologista kielenopetusta: esimerkkejä opetuskokeilusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kohti-fraseologista-kielenopetusta-esimerkkeja-opetuskokeilusta
Fraseologialla tarkoitetaan kielen piileviä, mutta vakiintuneita rakenteita. Kielenopetuksen kannalta olisi oleellista, että natiivipuhujille tyypilliset tavat käyttää kieltä ja oppijankielen epätyypilliset ilmaukset tunnistettaisiin paremmin. Olin syksyn 2018 Opetushallituksen tukemassa ulkomaan opetusharjoittelussa Ludwig-Maximilians-yliopistossa Saksassa, ja siellä opetin suomea vieraana kielenä. Olen maisterintutkielmassani perehtynyt fraseologiaan erityisesti oppijankielen kontekstissa. Harjoittelussa kokeilin kielenopetuksessa fraseologista näkökulmaa. Tämä artikkeli perustuu harjoittelun aikana tekemiini kokeiluihin ja saamiini kokemuksiin.No publisherErja Kilpeläinenfraseologiakorpustutkimussuomi toisena kielenäsuomi vieraana kielenäkieltenopetusopetusmenetelmät2019/05/16 12:44:25 GMT+2SivuKahdeksasluokkalaisten näkemyksiä äidinkielen oppitunneilla osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2020/kahdeksasluokkalaisten-nakemyksia-aidinkielen-oppitunneilla-osallistumisesta-ja-tuntiaktiivisuudesta
Kiinnostuin oppilaiden osallistumisesta ja tuntiaktiivisuudesta opetusharjoitteluissani ja kandidaatintutkimuksessani, joissa huomasin, että oppilaat eivät ole kovin halukkaita vastaamaan opettajan esittämiin kysymyksiin viittaamalla. Viittaamisen määrä tuntui olevan suoraan yhteydessä tuntiaktiivisuuden arviointiin. Aloinkin pohtimaan, mitä aktiivinen osallistuminen ylipäätään on ja millä kaikilla tavoilla oppitunnilla voi osallistua. Millaista osallistumista emme näe? Tästä nousi tutkimusaihe pro graduuni, jonka tuloksia esittelen tässä artikkelissa.No publisherErja Kilpeläinenaktiivisuuskyselytutkimusmotivaatioformaali oppiminenoppiminenopiskelumotivaatioopetusmenetelmätosallistuminenyläkoulu2020/09/09 12:46:00 GMT+2Sivu