Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Opettajaverkostot ja hankkeet ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen pedagogisen kehittämisen moottoreina
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/opettajaverkostot-ja-hankkeet-ammattikorkeakoulujen-kielten-ja-viestinnan-opetuksen-pedagogisen-kehittamisen-moottoreina
Ammattikorkeakoulujen kieltenopetusmaisemaa muokkaavat työelämän muuttuvat vaatimukset, nopeasti hiipivä digitalisaatio, korkeakoulujen pedagoginen autonomia, oppilaitosten monenkirjavat organisaatiomallit sekä kielten ja viestinnän opetuksen alttius säästöjen maalitauluksi. Tässä mäkisessä maisemassa ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien oma aktiivisuus työnsä kehittäjänä on ollut merkittävässä roolissa koko ammattikorkeakoulujen parikymmenvuotisen olemassaolon ajan. Kielten ja viestinnän opetusta kehitetään toisaalta pysyvissä kollegiaalisissa yhteistyöelimissä ja verkostoissa, toisaalta pedagogisissa kiihdytyshankkeissa, joilla molemmilla on oma tärkeä roolinsa.No publisherErja Kilpeläinenammattikorkeakoulutammatillinen kieltenopetuskieltenopetusamk-kieltenopettajakieltenopettajatkielten ja viestinnän opetusyhteistyöhankkeetverkostot2019/05/16 12:44:30 GMT+2SivuMihin tähtäät, nursing-ohjelma?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/mihin-tahtaat-nursing-ohjelma
Tässä artikkelissa pohditaan, millainen ammattikorkeakoulujen hoitoalan englanninkielinen tutkinto-ohjelma on suomen kielen oppimisen näkökulmasta. Artikkeli pohjautuu asiasta tehtyyn taustatutkimukseen, omiin kokemuksiimme kansainvälisille hoitoalan opiskelijoille suunnattujen suomen kurssien opettajina sekä opiskelijoilta saatuun palautteeseen. Haluamme nostaa esiin kysymyksen siitä, mikä on ammattikorkeakoulujen englanninkielisten hoitoalan tutkinto-ohjelmien tavoite.No publisherErja Kilpeläinensuomen kielisuomi toisena kielenätoisen kielen oppiminenammatillinen kielitaitohoitoalan kielihoitoalaammattikorkeakoulut2019/02/13 15:38:00 GMT+2SivuLuokkatandemilla vauhtia ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opiskeluun
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2014/luokkatandemilla-vauhtia-ammattikorkeakoulun-toisen-kotimaisen-kielen-opiskeluun
No publisherSanna Riuttanenammattikorkeakoulutkielenopetusluokkatandemtoinen kotimainen kieliSivuKuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/kuntanakokulmaa-kansallisen-kielivarannon-kehittamiseen
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantokunnatkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieltenopetuskieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeilukielikylpykaksikielinen toimintalausuntokorkeakoulutussuomi toisena kielenäkieltenoppiminenmonikielisyysmonikielisyys subjektiivisesti koettunaeriyttäminenvieraiden kielten opetuskotoutumiskoulutusoppikirjatammattikorkeakoulutyliopistot2018/03/08 13:13:00 GMT+2SivuKiVAKO-hanke: korkeakoulut kielivarantoa kehittämässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/kivako-hanke-korkeakoulut-kielivarantoa-kehittamassa
Tässä artikkelissa kuvaamme opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa, 25 korkeakoulun yhteistyönä toteuttamaa KiVAKO (Kielivarannon vahvistaminen korkeakouluissa) -kärkihanketta. Kuvailemme lyhyesti hankkeen taustaa ja syntyä, sen tavoitteita, hankkeen käynnistämistä ja nykyvaihetta. Nostamme esille myös kokemuksia hankeyhteistyöstä ja siinä ilmenneitä onnistumisia ja haasteita.No publisherSanna Riuttanenkärkihankekorkeakouluammattikorkeakoulutyliopistotkielivarantoverkko-opetusyhteistyö2020/03/25 10:40:27 GMT+2SivuKielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisena-ja-taitoisena-ammattiin
No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammattikieliammattikorkeakoulutkielitietoinen opetuskielitietoisuusitseohjautuvuusamisreformiohjausteemavuosityöelämämaahanmuuttajatkielitaitokieltenopetusOpetushallitus2019/02/13 15:37:30 GMT+2SivuKielitietoisella otteella kiinni perustaitoihin ja ammatillisuuteen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kielitietoisella-otteella-kiinni-perustaitoihin-ja-ammatillisuuteen
No publisherErja Kilpeläinenperustaidotammatillinen kielitaitoammatillisuusammattikielikieltenopetusammatillinen koulutusmaahanmuuttajien koulutustulevaisuustaidotKieliparlamenttikielitietoisuusselkokielisaavutettavuuskielellinen ja kulttuurinen moninaisuuskulttuuritietoisuusammattikorkeakoulut2019/05/16 12:43:54 GMT+2SivuKieli-HOPS tueksi korkeakouluopiskelijan urasuunnitteluun ja opinto-ohjaukseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/kieli-hops-tueksi-korkeakouluopiskelijan-urasuunnitteluun-ja-opinto-ohjaukseen
Kielibuusti-hankkeessa on kehitetty opinto-ohjaukseen kieli-HOPS-niminen väline, jonka avulla ja jota soveltaen korkeakoulut voivat täydentää opinto- ja uraohjaustaan kotimaisten kielten opiskeluun liittyvillä näkökulmilla. Kieli-HOPS-materiaali on saatavissa Kielibuustin verkkosivulla. Artikkeli esittelee materiaalin pedagogista taustaa ja sovelluksia.No publisherErja Kilpeläinenopinto-ohjauskielitietoisuusurasuunnittelukansainväliset opiskelijatkorkeakoulutusyliopistotammattikorkeakoulutkielitaitotarpeettyöelämän kielitaito2023/03/22 14:47:40 GMT+2SivuAmmattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä kielten ja viestinnän opiskelusta moniammatillisissa ryhmissä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/ammattikorkeakouluopiskelijoiden-nakemyksia-kielten-ja-viestinnan-opiskelusta-moniammatillisissa-ryhmissa
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) toteutettiin vuosina 2017–2019 kokeilu, jossa suomenkielisten ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmien opiskelijat opiskelivat englantia, ruotsia ja viestintää moniammatillisissa ryhmissä. Ennen kokeilun alkua kerättiin JAMKin kielikeskuksen henkilöstöltä näkemyksiä muutoksen mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Nämä näkökulmat on raportoitu Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä maaliskuussa 2018 (Pollari & Kotikoski 2018a). Nyt raportoitavana on opiskelijoiden näkemyksiä englannin, ruotsin ja viestinnän opiskelusta monialaisissa ryhmissä. Opiskelijapalaute on kerätty kyselyllä vuonna 2018, kun kokeilua oli edennyt reilu vuosi. Kyselyn päätuloksena oli, että suurin osa vastaajista piti opiskelua monialaisissa ryhmissä mielekkäänä. Sittemmin tämä työskentelytapa on vakinaistunut JAMKin suomenkielisissä ammattikorkeakoulututkinto-ohjelmissa.No publisherammattikorkeakoulutkielikoulutusmoniammatillisuuskieli- ja viestintäkoulutusopiskelijakysely2021/02/10 16:02:07 GMT+2SivuAmmattikorkeakoulujen ruotsin opetuksen haasteista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2014/ammattikorkeakoulujen-ruotsin-opetuksen-haasteista
No publisherSanna Riuttanenammattikorkeakoulutkirja-arvioruotsin kieliSivuAmmattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien kansainvälistymiskokemuksista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2015/ammattikorkeakoulujen-kielten-ja-viestinnan-opettajien-kansainvalistymiskokemuksista
No publisherSanna Riuttanenamk-kieltenopettajaammattikorkeakoulutkansainvälistyminenkv-vaihtoSivuAi mikä multimodaalinen vuorovaikutus? Opetussuunnitelman uudistustyö tulkkauksen koulutuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/ai-mika-multimodaalinen-vuorovaikutus-opetussuunnitelman-uudistustyo-tulkkauksen-koulutuksessa
Viittomakielen tulkkeja on koulutettu Suomessa jo vuodesta 1978 lähtien. Ammattikorkeakoulutasolla tulkkikoulutusta on ollut yli kaksikymmentä vuotta. Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Diakonia-ammattikorkeakoulu kouluttavat viittomakielen tulkkeja ja niillä on yhteinen ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Humakista valmistuu vuosittain noin 35 tulkkia. Viime vuosina tulkiksi valmistuminen on nähty kuitenkin riskialttiina, koska muutokset tulkkauspalvelun järjestämisessä ja laajemmin yhteiskunnassa ovat luoneet haasteita työllistymiselle. Aiemmalla tulkkauksen koulutuksen opetussuunnitelmalla saavutettu osaamisprofiili osoittautui liian suhdanneherkäksi. Tässä artikkelissa kerromme, millä tavalla opetussuunnitelmaa uudistamalla reagoimme tulkkausalan toimintaympäristön muutoksiin. Uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2018. Kirjoittajista yliopettaja Elina Tapio veti koulutuksen opetussuunnitelmatyötä ja lehtori Hanna-Kaisa Turja oli opetussuunnitelmatyöryhmässä työn alusta opetussuunnitelman valmistumiseen saakka.No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammattikorkeakoulutviittomakielitulkkausmultimodaalisuusopetussuunnitelmaopetussuunnitelmauudistuskieleilymonikielisyysosaaminentulkkikoulutus2019/02/13 15:38:00 GMT+2Sivu