Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Moninaisia taitoja monella kielellä – pysyykö koulutus perässä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/moninaisia-taitoja-monella-kielella-pysyyko-koulutus-perassa
No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyysmonikulttuurisuusmoniammatillisuusmonilukutaitoviittomakielityöelämätyöelämän kielitaitokaksikielinen toimintakaksikielinen opetuskielikylpykielitaitokorkeakoulutuskirjoittamisen opetuskirjoittaminenidentiteettikunnatKieliparlamenttikielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieliasenteet2018/04/11 09:49:22 GMT+2SivuMonikielisyys ja viestintätaidot: työelämään siirtyneet diplomi-insinöörit ja tekniikan alan korkeakouluopiskelijat kielten oppijoina ja käyttäjinä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/monikielisyys-ja-viestintataidot-tyoelamaan-siirtyneet-diplomi-insinoorit-ja-tekniikan-alan-korkeakouluopiskelijat-kielten-oppijoina-ja-kayttajina
Miten tekniikan alan ammattilaisten tulisi osata viestiä työelämässä, ja mitä kieliä heidän tulisi osata? Millaista monikielisyyttä he todellisuudessa kohtaavat työssään? Tässä artikkelissa etsimme vastauksia näihin kysymyksiin raportoimalla haastattelututkimuksen tuloksista. Tutkimusta varten haastateltiin 18 joko vastavalmistunutta diplomi-insinööriä tai opintojen maisterivaiheessa olevaa tekniikan alan korkeakouluopiskelijaa, joista 16:lla oli oman alan työkokemusta. Tulokset kertovat, että vaikka haastateltavat ovat opiskelleet muitakin kieliä kuin englantia ja ovat kiinnostuneet oppimaan niitä lisää, kynnys puhua niitä on monella korkea ja niiden käyttö työelämässä on vielä verrattain vähäistä. Työelämän kielet ovat suomi ja englanti, viestintätaidot ovat hyvin monimuotoisia, ja suurimmat haasteet liittyvät eri ammattiryhmien ja kulttuurien kanssa kommunikoimiseen.No publisherErja Kilpeläinenmonikielisyystyöelämätyöelämän kielitaitoviestintätaidot2018/04/11 09:49:39 GMT+2SivuMitä on monikielisyys teollisuustyöpaikoilla? – Kari Sajavaara -muistoluento 2019
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/mita-on-monikielisyys-teollisuustyopaikoilla-kari-sajavaara-muistoluento-2019
No publisherErja KilpeläinenKari Sajavaara -muistoluentomonikielisyystyöelämäsoveltava kielentutkimuskielipolitiikkayrityksetenglannin kieli2019/01/18 16:21:00 GMT+2SivuMaahanmuuttajakin tarvitsee työelämän kieli- ja viestintätaitoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marras-joulukuu-2011/maahanmuuttajakin-tarvitsee-tyoelaman-kieli-ja-viestintataitoja
No publisherSanna Riuttanenmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenätyöelämäSivuKulmarautoja ja ruuvikoneita – millaisia mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen tarjoutuu rakennusalan työtehtävissä?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/kulmarautoja-ja-ruuvikoneita-millaisia-mahdollisuuksia-suomen-kielen-oppimiseen-tarjoutuu-rakennusalan-tyotehtavissa
Maahanmuuttajien kotoutumista koskevassa julkisessa puheessa ja päätöksenteossa on turvapaikanhakijoiden määrän lisäännyttyä korostunut ajatus nopean työllistymisen tärkeydestä. Aikuisten kotoutumiskoulutukseen on kehitetty uudet toteutusmallit (OPH 2017), joissa alleviivataan ammatillista kielitaitoa ja koulutuksen työelämärelevanssia. Uudet toteutusmallit tuovat kotoutumiskoulutukseen haasteita, koska tutkimustietoa työelämän kielikäytänteistä ja kielitaitovaatimuksista on vasta vähän. Erityisesti tämä koskee suorittavaa työtä, kuten rakennusalaa. Kerromme tässä tekstissä alustavia havaintoja tutkimushankkeestamme, jonka tavoitteena on tukea suomen kielen käyttöä ja oppimista kieliluokkien ulkopuolella ja jonka osana olemme analysoimassa rakennusalan kielenkäyttötilanteita ja -tarpeita suomen kielen oppimisen näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkotoutumiskoulutusvuorovaikutussuomi toisena kielenäkielenoppiminenarkioppiminentyöelämän kielitaitotyöelämäsuomen kieliammatillinen kielitaito2018/03/08 13:14:56 GMT+2SivuKuinka vähäisellä kielitaidolla työelämässä voi selviytyäkään?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2011/kuinka-vahaisella-kielitaidolla-tyoelamassa-voi-selviytyakaan
No publisherSanna Riuttanenammatillinen kielitaitokielitaitomaahanmuuttajattyöelämäSivuKorkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille tarjottava kotimaisten kielten opetus ja oppimisen tuki – opettajien näkökulma
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/korkeakoulujen-kansainvalisille-tutkinto-opiskelijoille-tarjottava-kotimaisten-kielten-opetus-ja-oppimisen-tuki-opettajien-nakokulma
Kielibuusti-hanke selvitti syksyllä 2021 korkeakoulujen kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille ja kansainväliselle henkilökunnalle tarjottavan kotimaisten kielten opetuksen ja oppimisen tuen tämänhetkistä tilannetta. Kyselystä raportoitiin opintohallinnon näkökulmasta Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden maaliskuun 2022 numerossa. Tämä artikkeli tarkastelee korkeakoulujen tarjoamaa kotimaisten kielten oppimisen tukea koulutuksen järjestäjien ja opetussuunnitelmien toteuttajien, opettajien, näkökulmasta.No publisherErja Kilpeläinenkotimaiset kieletkorkeakoulutuskansainväliset maisteriohjelmatkansainväliset tutkinto-opiskelijatkansainvälinen henkilökuntakansainväliset opiskelijatkielikoulutussuomen kieliruotsin kielityöelämälähtöinen kieltenopetustyöelämätyöelämäsuuntautuneisuus2022/09/07 14:32:05 GMT+2SivuKokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022/kokemuksia-humanoidirobotin-kaytosta-maahanmuuttajien-suomen-kielen-opetuksessa-tyopaikoilla
Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ja siihen liittyvän palvelun hankinnan. Suomessa humanoidirobotteja on käytössä eri kouluasteilla, lähinnä luokkamuotoisessa kielten opetuksessa. Halusimme hankkeessa kokeilla täysin uudenlaista suomi toisena kielenä (S2) -opetuksen menetelmää, jota ei tiettävästi ole kokeiltu muualla. Menetelmä ja saavutetut tulokset ovat kiinnostaneet myös kansainvälisesti ja niitä on esitelty kansainvälisissä konferensseissa. Tässä artikkelissa kuvaamme kokemuksia ja esimerkkejä siitä, miten humanoidirobotti opettaa maahanmuuttajille suomea työpaikoilla yhdessä kouluttajan kanssa. Lopuksi kerromme, miten robottiavusteisen suomen kielen opetuksen kehittämistä jatketaan Lappian Silta ̶ siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla -hankkeessa (ESR).No publisherErja Kilpeläinensuomi toisena kielenärobottiavusteinen kielenoppiminenhumanoidirobottityöpaikalla oppiminenkielitukimaahanmuuttajatammatillinen koulutuskehittämistyötyöpaikkaohjaustyöpaikkaohjaajattyöelämän kielitaitotyöelämäammatillinen kielitaitomoniammatillinen yhteistyökielenoppiminen2022/02/09 11:38:49 GMT+2SivuKohti eettistä ammatillista koulutusta
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kohti-eettista-ammatillista-koulutusta
Ammatillinen koulutus on ollut jo muutaman vuoden ajan myrskyn silmässä. Koulutuksen uudistavaa lainsäädäntöä valmisteltiin vuosia, ja uusi lainsäädäntö astui voimaan 2018. Reformista on saatu ensi kokemuksia vuoden verran, ja onkin hyvä aika tarkastella tilannetta – mitä ammatilliselle koulutukselle kuuluu nyt ja mihin suuntaan koulutuksen laadunvarmistusta olisi syytä kehittää?No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutustyöelämän kielitaitotarpeettyöelämän kielitaitoammatillinen kielitaitotyöelämäkoulutuspolitiikkakielikoulutuspolitiikka2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuKielitietoisuusvalmennukset ammatillisessa koulutuksessa – KIELO-hankkeen kokemuksia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/kielitietoisuusvalmennukset-ammatillisessa-koulutuksessa-kielo-hankkeen-kokemuksia
Opetushallituksen rahoittama KIELO – kielitietoinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa ja työelämässä -hanke on kukoistanut jo yli puolitoista vuotta. Hankkeeseen osallistuvat Aikuiskoulutus Taitaja, Business College Helsinki, Careeria, Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulu ja Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä. Hankkeen alkuvaiheessa noin vuosi sitten Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä julkaistiin Tuija Arolan ja Marianne Sepän artikkeli kielitietoisuudesta ammatillisessa koulutuksessa. Nyt kerromme, mitä tuloksia hankkeessa on saatu aikaan ja annamme suosituksia tulevaisuuden kehittämistyöhön liittyen kielitietoisuuteen ammatillisessa koulutuksessa.No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutuskielitietoisuuskoulutustyöpaikkaohjaajattyöpaikkaohjausammatillinen kielitaitoopinto-ohjausmonikielisyystyöelämätyöelämän kielitaito2020/03/25 10:39:31 GMT+2SivuKielitietoisena ja -taitoisena ammattiin
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisena-ja-taitoisena-ammattiin
No publisherErja Kilpeläinenammatillinen koulutusammatillinen kielitaitoammatillinen kieltenopetusammattikieliammattikorkeakoulutkielitietoinen opetuskielitietoisuusitseohjautuvuusamisreformiohjausteemavuosityöelämämaahanmuuttajatkielitaitokieltenopetusOpetushallitus2019/02/13 15:37:30 GMT+2SivuKielitietoisella ohjauksella vauhtia ammattikielen oppimiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2019/kielitietoisella-ohjauksella-vauhtia-ammattikielen-oppimiseen
Vieraskielisten määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti, ja tämä näkyy voimakkaasti myös ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä yhä suurempi osa ammatin oppimisesta siirtyy työpaikolle. Uusi ammatillinen koulutus tuo uudenlaisia haasteita ohjaukselle. Tarvitaan kielitietoisuutta ja siihen liittyvää uutta ammattitaitoa niin ammatillisten opettajien kuin työpaikkaohjaajienkin arkeen.No publisherErja Kilpeläinenkielitietoisuusammatillinen koulutussuomi toisena kielenämaahanmuuttajattyöpaikkaohjaustyöpaikkaohjaajatohjausintegrointityöelämä2019/02/13 15:37:00 GMT+2SivuKielitietoinen asiantuntijatyö ja sukupuolitietoinen viestintä keinoina edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/kielitietoinen-asiantuntijatyo-ja-sukupuolitietoinen-viestinta-keinoina-edistaa-tasa-arvoa-ja-yhdenvertaisuutta-tyoelamassa
Työelämän monimuotoisuuden, sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi tarvitaan erilaisia ja toisiinsa linkittyviä keinoja. Useat tutkimukset ovat viime vuosina osoittaneet, että syrjintää ilmenee eri tilanteissa työelämässä. Tässä artikkelissa keskitymme sukupuoleen ja kielitaitoon liittyviin työllistymisen esteisiin ja koettuun haittaan työelämässä. Ratkaisuna esittelemme kaksi uutta keinoa sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi moninaistuvassa työelämässä: kielitietoisen asiantuntijatyön ja sukupuolitietoisen viestinnän.No publisherkielitietoisuustyöelämämaahanmuuttajatsukupuolten tasa-arvoyhdenvertaisuus2021/03/24 11:18:09 GMT+2SivuKielitaito työelämäkysymyksenä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marras-joulukuu-2011/kielitaito-tyoelamakysymyksena
No publisherSanna RiuttanenkielitaitopääkirjoitustyöelämäSivuKielitaito merkittävä osa Nordean rekrytointia
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2010/kielitaito-merkittava-osa-nordean-rekrytointia
No publisherSanna RiuttanenhaastattelukielikoulutuskielitaitotyöelämäSivu