Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Maailma muuttuu, muuttuuko opetus? – Näkökulmia opetusteknologian käyttöön kielenoppimisessa ja -opetuksessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/maailma-muuttuu-muuttuuko-opetus-nakokulmia-opetusteknologian-kayttoon-kielenoppimisessa-ja-opetuksessa
No publisherSanna Riuttanendigitaalinen lukutaitodigitaaliset tekstitaidotdigitaalisuuskieltenopetuskieltenoppiminenmonilukutaitoopetusteknologiateknologiaSivuLausepaino-ongelmia: ääntämisen ymmärrettävyyteen voi vaikuttaa se, mitä painottaa ja miten
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lausepaino-ongelmia-aantamisen-ymmarrettavyyteen-voi-vaikuttaa-se-mita-painottaa-ja-miten
Tässä artikkelissa tiivistän väitöskirjani neljän osatutkimuksen pääteemat ja tulokset. Väitöskirjani sijoittuu soveltavan kielitieteen oppiaineeseen, ja sen on tarkoitus hyödyttää kieltenopetusta ja ääntämisenoppimista. Väitöstutkimuksessani syvennyin suomenkielisen puhuman ruotsin ääntämiseen ja sen ymmärrettävyyteen. Aihe on kiinnostava, sillä helposti ymmärrettävää ääntämistä on jo pidempään pidetty sopivana tavoitteena kielten opiskelussa. Mikä ääntämisestä sitten tekee helposti ymmärrettävää? Kysymykseen ei aivan helposti löydy vastausta, mutta väitöstutkimukseni avulla vastaus alkaa hahmottua.No publisherääntäminenymmärrettävyysruotsi toisena kielenäkieltenopetuskieltenoppiminen2021/02/10 16:01:00 GMT+2SivuLatina- ja kreikkakerho esimerkkinä kielellis-kulttuurisen kompetenssin edistämisestä harrastustoiminnalla
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/latina-ja-kreikkakerho-esimerkkina-kielellis-kulttuurisen-kompetenssin-edistamisesta-harrastustoiminnalla
Käsittelemme kirjoituksessamme Turun yliopiston tiloissa toimivan Latina- ja kreikkakerhon toimintaa sekä sen hyödyllisyyttä kielten ja kulttuurien opiskeluun liittyen. Näkemyksemme on yhteydessä kielellis-kulttuurisen kompetenssin ajatukseen (ks. Guilherme 2013 ja Risager 2013), jonka ymmärrämme kattavan ne alati kehittyvät kielelliset ja kulttuuriset kyvyt ja taidot, joita tarvitaan muun muassa historiallisten tekstien sekä aiempien ja nykyisten kulttuurien ymmärtämiseen. Tuomme samalla näkökulman harrastustoiminnan avulla tapahtuvaan vapaamuotoisempaan kielten ja kulttuurien opiskeluun.No publisherErja Kilpeläinenkielellis-kulttuurinen kompetenssikielten opiskelu harrastuksenaharrastuskieltenoppiminenkielenoppiminenkielten opiskelulatinan kielimuinaiskreikan kielikerhotoiminta2020/06/10 07:35:50 GMT+2SivuKuulumisia kentältä: Näkökulmia luokkahuoneen ulkopuoliseen kielenoppimiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2011/kuulumisia-kentalta-nakokulmia-luokkahuoneen-ulkopuoliseen-kielenoppimiseen
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminentapahtumaraporttiSivuKuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/kuntanakokulmaa-kansallisen-kielivarannon-kehittamiseen
No publisherErja Kilpeläinenkielivarantokunnatkielikoulutuskielikoulutuspolitiikkakieltenopetuskieltenopetuksen varhentaminentoisen kotimaisen kielen kokeilukielikylpykaksikielinen toimintalausuntokorkeakoulutussuomi toisena kielenäkieltenoppiminenmonikielisyysmonikielisyys subjektiivisesti koettunaeriyttäminenvieraiden kielten opetuskotoutumiskoulutusoppikirjatammattikorkeakoulutyliopistot2018/03/08 13:13:00 GMT+2SivuKoneen Säätiöltä haettavissa rahoitusta kielten oppimisen tukemiseen
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/news/koneen-saatiolta-haettavissa-rahoitusta-kielten-oppimisen-tukemiseen
No publisherrahoituskieltenoppiminenkielenoppiminenSivuKohtaamisia – vapaaehtoiset tukemassa suomenoppimista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2016/kohtaamisia-vapaaehtoiset-tukemassa-suomenoppimista
No publisherSanna Riuttanenkieltenoppiminenkolmas sektorikotoutuminenkäsityksetvapaaehtoisetvapaaehtoistyöSivuKännykkä kädessä ja digilasit päässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/kannykka-kadessa-ja-digilasit-paassa
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenpelaaminenpelillisyysSivuKaikilla on kielipäätä 1.11.2011 Espoossa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/kaikilla-on-kielipaata-1-11-2011-espoossa
No publisherkieltenoppiminenmotivaatiomonikielisyystyöelämän kielitaitoSivuHyvää Euroopan kielten päivää!
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/hyvaa-euroopan-kielten-paivaa
No publisherkieltenoppiminenkielten opiskeluSivuEuroCALL-konferenssi 22.-25.8.2018 Jyväskylässä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/eurocall-konferenssi-22-25-8-2018-jyvaskylassa
No publisherErja Kilpeläinenlanguage learningkieltenoppiminenEuroCALL2018/06/26 14:53:00 GMT+2TapahtumaEspanjankielisen blogosfäärin hyödyntäminen informaalissa kielenoppimisessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2017/espanjankielisen-blogosfaarin-hyodyntaminen-informaalissa-kielenoppimisessa
No publisherRikupekka Oksanenblogitespanjan kieliinformaali oppiminenkieltenoppiminensosiaalinen mediavirtuaaliset oppimisympäristötSivuEnglannin kieli viittomakielisten arjessa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2013/englannin-kieli-viittomakielisten-arjessa
No publisherSanna Riuttanenenglannin kielikieltenoppiminenviittomakielikielenoppiminenSivueKielikylpyä lapsille – Moomin Language School
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/ekielikylpya-lapsille-moomin-language-school
No publisherSanna RiuttanenkieltenoppiminenlapsetoppimispelitSivuAn immigrant mother’s thoughts on the use of Finnish in English workbooks
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2018/an-immigrant-mothers-thoughts-on-the-use-of-finnish-in-english-workbooks
I moved to Finland with my family three and a half years ago from Hungary. My older son (aged 11 then) spent a year in a Finnish preparatory class before he continued his studies in the 5th grade. He chose English as his A1 language because he had learnt it for three years in a Hungarian school. Despite his knowledge, the English home assignments proved to be very difficult for him to solve. The activity book relied greatly on the majority language: the instructions and many of the exercises required Finnish knowledge. We spent a lot of time using an electronic dictionary to do the English homework together. Finnish skills were needed even in the English language tests that he had to take, and it happened not just once that he lost points due to the lack of his proficiency. This personal experience made me curious about the reasons for the presence of the majority language in the English activity books that are used in Finnish basic education. The study is discussed in more detail in a paper published in the electronic journal Apples (Háhn 2017).No publisherErja KilpeläinenoppikirjatEnglish textbookskieltenopetusvieraiden kielten opetuskieltenoppiminenlanguage learninglanguage teachingkielipolitiikkalanguage policymaahanmuuttajaoppilaatimmigrant studentssuomi toisena kielenäsuomen kielienglannin kieliEnglishFinnishkkyenglanti2018/03/08 13:15:00 GMT+2Sivu