Suomi
https://www.kieliverkosto.fi
Karvin Arviointifoorumi 25.5.2018
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/karvin-arviointifoorumi-25-5.2018
No publisherErja Kilpeläinenarviointikehittäminenkoulutusvarhaiskasvatusesiopetusperusopetusammatillinen koulutuskorkeakoulutusvapaa sivistystyö2018/05/25 12:37:00 GMT+2TapahtumaKari Sajavaaran rahasto myönsi tunnustuspalkintoja
https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kari-sajavaaran-rahasto-myonsi-tunnustuspalkintoja
No publisherKari Sajavaara -muistoluentotunnustuspalkintoarviointikielitaidon arviointiruotsin kieliSivuForum Criteriorum, 29.–30.9.2015 Helsinki
https://www.kieliverkosto.fi/fi/kuulumisia-kentalta/tapahtumat/forum-criteriorum-29-30-9-2015-helsinki
No publisherarviointiSivuDigiTala – Miten automaattinen palaute voi tukea puhumisen harjoittelua?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/digitala-miten-automaattinen-palaute-voi-tukea-puhumisen-harjoittelua
Artikkelissa esittelen DigiTala-tutkimushankkeen kehittämän sovelluksen, jonka avulla suomen ja ruotsin oppijat voivat harjoitella puheen tuottamista. Automaattiseen puheentunnistukseen, arviointiin ja palautteeseen perustuvan työkalun kehittämisessä on hyödynnetty monitieteistä tutkimusta.No publisherEmilia Rajalaautomaattinen arviointisuullinen kielitaitokielitaidon arviointipuhuminenvuorovaikutusarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuDigitaalisen koealustan pilotointi Yleisissä kielitutkinnoissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/digitaalisen-koealustan-pilotointi-yleisissa-kielitutkinnoissa
Yleiset kielitutkinnot ovat siirtymässä asteittain digitaaliseen muotoon. Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti tätä muutosprosessia sekä kerrotaan maahanmuuttajille järjestetystä digitaalisen koealustan pilotoinnista ja sen tuloksista. Pilotti toteutettiin Lahdessa kotoutumiskoulutukseen osallistuvien maahanmuuttajien kielitaidon testauksella. Heidän kielitaitonsa vaihteli kielten yleiseurooppalaisen viitekehyksen tasojen A1 ja B1 välillä. Pilotissa testattiin digitaalisen alustan toimintaa ja käytettävyyttä koulutustaustaltaan hyvin heterogeenisella osallistujajoukolla. Pilotissa haluttiin myös selvittää, vaikuttaako koneella kirjoittaminen kirjoitusnopeuteen ja tuotoksen pituuteen S2-oppijoilla.No publisherErja KilpeläinenYleiset kielitutkinnotkielitaidon arviointiarviointikielitestitkielitestien kehittäminendigitalisointi2019/03/13 16:22:28 GMT+2SivuArviointiyhteiskunta, osaaminen ja ”entäpä jos…”
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2014/paakirjoitus
No publisherSanna RiuttanenarviointiarviointiyhteiskuntaosaaminenSivuArviointi professiona: perimmäisten kysymysten äärellä
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/arviointi-professiona-perimmaisten-kysymysten-aarella
No publisherSanna Riuttanenarviointikielitaidon arviointiYleiset kielitutkinnotSivuArviointi muutoksessa?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/arviointi-muutoksessa
No publisherSanna Riuttanenarviointiarviointitutkimuskieliparlamentti2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuArvioinnin sudenkuoppia ja katvealueita: mitä arvioimme, kun arvioimme kielitaitoa?
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/arvioinnin-sudenkuoppia-ja-katvealueita-mita-arvioimme-kun-arvioimme-kielitaitoa
No publisherSanna Riuttanenarviointikoulutuksen kehittäminenkielitaidon arviointi2023/11/08 12:46:41 GMT+2SivuAinun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet
Ainut ovat pääasiassa Japanin pohjoisosissa asuva alkuperäiskansa, joiden puhuma ainun kieli ajautui uhanalaiseen asemaan, kun japanilaiset valloittivat 1800-luvun puolivälin jälkeen ainujen asuinalueet ja alkoivat sulauttaa heitä osaksi japanilaista yhteiskuntaa. Nyt ainun kieltä yritetään elvyttää. Ainun kielikoulutuksessa kielitaidon arviointi on kuitenkin haastavaa, sillä kurssien opetussisältöjä ei ole yhdenmukaistettu, opettajilta saattaa puuttua niin pedagogista osaamista kuin kielitaitoakin eivätkä opiskelijat välttämättä ole kursseilla vain oppimassa kieltä. Tässä artikkelissa pureudutaan ainun kielikoulutuksen ongelmakohtiin ja siihen, millaisia haasteita ne asettavat arvioinnille, sekä ehdotetaan, että arviointi voi olla tarpeetonta ja jopa haitallista uhanalaisen kielen elvytyksessä.No publisherEmilia Rajalauhanalainen kieliainun kielikielenelvytyskielitaidon arviointikielikoulutusopiskelumotivaatiokielikurssikielitaitoarviointi2023/05/10 06:16:08 GMT+2SivuAHELO – Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten kansainvälinen arviointi
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2014/ahelo-korkeakouluopiskelijoiden-oppimistulosten-kansainvalinen-arviointi
No publisherSanna RiuttanenarviointikorkeakoulutusoppimistuloksetSivuA2, C1 ja YKI 3 – opiskelijatyö murtamassa koodeja ja tukemassa työnantajia kielitaidon arvioinnissa
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/a2-c1-ja-yki-3-opiskelijatyo-murtamassa-koodeja-ja-tukemassa-tyonantajia-kielitaidon-arvioinnissa
Millainen olisi työkalu, jolla työelämän vaatimaa kielitaitoa voitaisiin tunnistaa helpommin? Mistä löytyisi keino arvioida sekä työntekijän kielitaitoa että työnantajan kielitaitotarpeita ilman suurempaa perehtyneisyyttä tai ajankäyttöä? OsaajaKS-palveluketjun toimeksiannosta me Jyväskylän Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat lähdimme suunnittelemaan sellaista. Ajatuksenamme oli laatia työkalu, jolla kielen osaamisen tunnistaminen saataisiin konkreettisempaan muotoon työelämää varten, jotta työnkuvaan nähden ylimitoitetut kielitaitovaatimukset eivät muodostuisi työllistymisen esteeksi.No publisherErja Kilpeläinenkielitaitolomakekielitaidon arviointiarviointikielitaitoopiskelijatyötyöllisyystyöelämäkielitietoinen työelämäkielitietoisuus2023/05/10 06:16:08 GMT+2Sivu“Jokainen opiskelija asettaa itse omat tavoitteensa”: lukion vieraiden kielten opettajien käytänteitä ja käsityksiä eriyttävästä arvioinnista
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/jokainen-opiskelija-asettaa-itse-omat-tavoitteensa-lukion-vieraiden-kielten-opettajien-kaytanteita-ja-kasityksia-eriyttavasta-arvioinnista
Tarkastelimme lukion kieltenopettajien käsityksiä ja käytäntöjä eriyttävästä arvioinnista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella (n=48) sekä neljän opettajan yksilöhaastatteluilla. Opettajat käyttivät laajasti erilaisia arviointimenetelmiä, kuten kirjoitelmia ja esseitä, jatkuvaa arviointia, suljettuja kokeita sekä kuuntelu- ja sanakokeita. Opettajat kokivat eriyttävän arvioinnin haasteellisena, erityisesti ylöspäin eriyttämisen näkökulmasta. Vaikka arvioinnin eriyttäminen oli kokonaisuutena vähäistä, tuli tutkimuksessa kuitenkin esiin varsin monipuolinen kirjo erilaisia eriyttävän arvioinnin menetelmiä niin ennakoivaan, formatiiviseen kuin summatiiviseen arviointiin liittyenNo publisherEmilia Rajalaeriyttäminenlukioarviointivieraat kielet2023/05/10 06:16:08 GMT+2Sivu